"Słońce za Ziemię", czyli film o Koperniku - genialnym i śmiałym

Ostatnia aktualizacja: 26.07.2023 18:17
- Filmem "Słońce za Ziemię" chciałem przybliżyć odbiorcom sylwetkę astronoma z innej perspektywy. To była postać niezwykle odważna, śmiała, o czym współcześni twórcy zdają się zapominać - podkreślał Michał Maciejewski, student astronomii na Uniwersytecie Warszawskim, który stworzył nowatorski film o Mikołaju Koperniku.
Powstaje film o Mikołaju Koperniku
Powstaje film o Mikołaju KopernikuFoto: Shutterstock/Lia Koltyrina
  • Mikołaj Kopernik to astronom, twórca teorii heliocentrycznej, kanonik, prawnik, matematyk, lekarz, ekonomista.
  • Przyszedł na świat w Toruniu. Był synem kupca Mikołaja i jego żony Barbary pochodzącej z rodu Watzenrode. Rozpoczął studia na Akademii Krakowskiej, a następnie kontynuował je na najlepszych europejskich uczelniach.
  • W tym roku obchodzimy 550. rocznicę urodzin wielkiego astronoma. Rok 2023 jest Rokiem Mikołaja Kopernika.

"Słońce za Ziemię" to film przygotowany samodzielnie, hobbystycznie i zupełnie od podstaw, bez pomocy i finansowania zewnętrznych instytucji, przez Michała Maciejewskiego, studenta astronomii na Uniwersytecie Warszawskim. - W tym roku obchodzimy Rok Kopernika - to 550. rocznica urodzin. Chciałem pokazać, że potrafił on powiedzieć "nie" porządkowi, który ówcześnie panował nie tylko w Polsce, ale i na całym świecie. Ta postawa jest godna naśladowania. To jego cecha, którą często pomija się w opracowaniach na temat jego dorobku - tłumaczył Michał Maciejewski.

"O obrotach sfer niebieskich" - dzieło "mocno przełomowe"

Jak tłumaczył gość Czwórki, w filmie "Słońce za Ziemię" chciał pokazać, że Kopernik był genialnym, ale też niezwykle śmiałym człowiekiem, który wyprzedzał swoje czasy. - Jego odwaga sprawiła, że udało mu się wydać dzieło "O obrotach sfer niebieskich". Musiało ono być mocno przełomowe, skoro dopiero po 300 latach zostało legalnie opublikowane i wypisane z rejestru ksiąg zakazanych - opowiadał gość Czwórki.

"Słońce za ziemię" - jaką historię poznamy?

Michał Maciejewski jest studentem V roku astronomii na Uniwersytecie Warszawskim, filmy popularnonaukowe tworzy od 8 lat. Stworzył autorskie serie "Uniwersum" i "Teoria gier", w których opowiada naukowo o przedmiotach, zjawiskach, narzędziach czy postaciach z gier, filmów i komiksów. Tym razem film będzie częściowo animowany.

- To animacja, którą łączę z grą aktorską, jest też troszkę kostiumów. Film to porównanie tego, jak wyglądała astronomia według Mikołaja Kopernika, z tą, którą znamy dzisiaj. Mikołaj Kopernik przenosi się też do naszych czasów i odkrywa nowinki jakie dziś mamy, m.in. egzoplanety. Poruszają się wokół odległych gwiazd, a w czasach Kopernika uważano, że są to gwiazdy stałe, nieruchome - tłumaczył Michał Maciejewski. - W filmie Kopernik dowiaduje się też, jak zmienił się nasz układ słoneczny, bo w swoich czasach nie mógł wiedzieć, że istnieją Uran czy Neptun. Odkryto je wiele lat później.

Jak stworzyć nowatorski film o Koperniku?

Produkcja "Słońce za Ziemię" wyświetlana będzie w kopule planetarium, musi więc być stworzona odpowiednią techniką. Jak przekonywał gość Czwórki, to jest duże wyzwanie. - Jeśli nagrywamy film zwykłą kamerą i chcemy coś schować, po prostu umieszczamy to za sobą. W tym wypadku i tak będzie to widoczne - tłumaczył Michał Maciejewski. - Nie ma też możliwości podejrzenia efektu końcowego. Działam więc cały czas na dwóch komputerach, oba pracują bez przerwy, telefonicznie mogę włączyć przetwarzanie obrazu i weryfikować cały proces.

15:35 kopernikx_PR4_AAC 2023_07_26-17-12-11.mp3 Michał Maciejewski opowiada o swoim projekcie filmowym "Słońce za Ziemię" (Reset/Czwórka)

Projekt jest właściwie ukończony. - Pozostała jeszcze kwestia dystrybucji i dostosowania produkcji do wymogów konkretnego planetarium. "Słońce za Ziemię" ujrzy światło dzienne jeszcze w Roku Kopernikowskim, film będzie dostępny z pewnością na specjalnych pokazach, ale także w planetariach mobilnych - zapewniał gość Czwórki.

Tytuł audycji: "Reset"

Prowadzi: Mateusz Kulik

Gość: Michał Maciejewski (student astronomii na UW. Stworzył nowatorski film o Mikołaju Koperniku)

Data emisji: 26.07.2023

kd

Zagraj w Kopernika i sprawdź, jak działa tablica atronomiczna

Ostatnia aktualizacja: 13.01.2023 16:50
2023 to rok Mikołaja Kopernika. Z tej okazji Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie przygotowuje aplikację wyjaśniającą działanie tablicy astronomicznej i grę komputerową związaną z codziennym życiem Mikołaja Kopernika na olsztyńskim zamku.

26. Piknik Naukowy. Jak laser podbija świat i skąd znamy temperaturę gwiazd?

Ostatnia aktualizacja: 23.05.2023 19:50
26. Piknik Naukowy odbędzie się w sobotę 27 maja w godz. 11.00-20.00 na stadionie PGE Narodowy w Warszawie. Na odwiedzających czeka moc atrakcji. Pracownicy Instytutu Fizyki Plazmy i Laserowej Mikrosyntezy im. Sylwestra Kaliskiego zdradzą odwiedzającym, jak działa laser i gdzie go używamy w codziennym życiu, wyjaśnią też, jak się mierzy temperaturę gwiazd.