- Webinary pojawiły się na początku lat 90. XX wieku i na początku miały charakter wyłącznie edukacyjny.
- Ten rodzaj komunikacji online najbardziej upowszechnił się w pandemii.
- Dziś webinary są narzędziem, które można wykorzystywać w różnych celach.
- Rynek webinarów generuje coraz większe zysk - wynika z raportu "State of Online Events".
Webinar - co to jest?
Webinary to internetowe wykłady, konferencje, w których wziąć udział może każdy. Siadamy sobie przed komputerem (tabletem, smartfonem), klikamy przycisk "play" i już możemy słuchać wykładowcy. Zapotrzebowanie na ten rodzaj komunikacji pojawiło się wraz z rozpoczęciem globalnego przełączenia się na tryb pracy i edukacji zdalnej. W pandemii webinary stały się jednym z najpopularniejszych narzędzi do komunikacji i przekazywania wiedzy. Dziś ten rynek generuje coraz większe zyski.
- Był taki moment, kiedy wszyscy zostaliśmy "wrzuceni w te buty". Niektórzy w nowej rzeczywistości poczuli się komfortowo, innych ona uwierała i woleli wrócić do działań offline - opowiada brand manager Tomasz Bołcun. - Nasz raport "State of Online Events" potwierdza, że osoby, które zaadaptowały się do tych warunków, nie chcą z webinarów wychodzić. Dotyczy to zwłaszcza "power userów", czyli profesjonalistów działających w tej branży.
Od narzędzia edukacyjnego do webinar marketingu
Webinary pojawiły się na początku lat 90. i miały czas, żeby zmienić swoje oblicze. - Najpierw służyły tylko do dzielenia się wiedzą, dziś są narzędziem, które można wykorzystywać w różnych celach - tłumaczy content marketing expert Paweł Łaniewski. - Na naszej platformie pojawia się coraz więcej wydarzeń marketingowych i to jest stosunkowo nowe zjawisko.
14:30 CZWÓRKA Reset - webinary 08.02.2024.mp3 Webinar - co to jest i dlaczego generuje zyski (Reset/Czwórka)
Dobry webinar angażuje i jest interaktywny
Webinary zazwyczaj trwają godzinę, z czego 45 minut zajmuje intensywna prezentacja eksperta, potem są pytania i odpowiedzi. W webinarach uczestniczą osoby, które mają potrzebę pogłębienia danego tematu w sposób jakościowy. - Dobry webinar to webinar, który angażuje, a nie skupia się tylko na postaci prowadzącego. Musi być interaktywny - podkreśla Tomasz Bołcun. - Autor takiego wykładu powinien cały czas kontrolować reakcje odbiorców i odpowiadać na pytania, co wcale nie jest takie łatwe.
Zobacz także: Postaw na rozwój! Webinary Czwórki >>>
Jak przygotować webinar - praktyczne rady
- czwartek, godz. 16.00 - to najlepszy czas na zorganizowanie seminarium
- luźny początek - żart, ciekawostka albo coś kontrowersyjnego, co pozwoli wprowadzić w temat
- ciekawa narracja i interakcja
- przemyślany segment pytań i odpowiedzi
Czwartki to najlepszy dzień na organizację wydarzeń online - wynika z raportu "State of Online Events".
Ile można na tym zarobić?
Raport "State of Online Events" powstał w oparciu o działalność użytkowników polskiej platformy webinarów ClickMeeting. Wynika z niego, że rekordowy przychód z organizacji pojedynczego spotkania online był aż o 60 proc. większy niż rok temu. Wyniki finansowe wskazują też na to, że Polacy są wyjątkowymi ekspertami w kwestii monetyzowania wiedzy w skali Europy. - Ludzie są w stanie zapłacić za udział w webinarze, bo wiedzą, że uzyskają dostęp do fachowej i unikalnej wiedzy i nie będą marnować czasu, żeby dotrzeć na spotkanie - dodają goście Mateusza Kulika.
***
Tytuł audycji: "Reset"
Prowadzi: Mateusz Kulik
Goście: Tomasz Bołcun i Paweł Łaniewski (autorzy raportu "State of Online Events", ClickMeeting)
Data emisji: 08.02.2024
Godzina emisji: 17.15
kul/wmkor