"Psy 3". Kim jest Franz Mauer w 2020 roku?

Ostatnia aktualizacja: 12.01.2020 17:53
17 stycznia do kin trafią "Psy 3. W imię zasad". O pierwszej części trylogii Władysława Pasikowskiego w kontekście kina epoki transformacji rozmawialiśmy z krytykiem filmowym Michałem Piepiórką. 
Audio
  • "Psy 3". Pasikowski stał się pionierem kina bandyckiego (Hrapkowidz/Czwórka)
Bogusław Linda
Bogusław LindaFoto: archiwum Kmieciński/PAP

Legenda polskiego kina sensacyjnego jest filmem czasu transformacji

Ostatni raz z Franzem Maurerem spotkaliśmy się w 1994 roku przy okazji premiery drugiej części filmu "Psy. Ostatnia krew". Dwa lata wcześniej na ekranach polskich kin zadebiutowała pierwsza część serii. – Władysław Pasikowski zaproponował film, który zdefiniował polskie kino lat 90. Wpłynął nie tylko na rodzime kino gatunkowe, ale był jednym z nielicznych, w których mogliśmy zobaczyć transformację gospodarczą i ustrojową naszego kraju przedstawioną w cyniczny i bezlitosny sposób – komentował Błażej Hrapkowicz.

Niedoceniona premiera stała się klasyką kina gatunkowego

- Kiedy pojawił się na ekranach polskich kin w 1992 roku, był przyjęty oschle. Został potraktowany jako wykwit kina potransformacyjnego, który próbował na swój sposób odtwarzać kino amerykańskie. Z czasem został zrehabilitowany. Dziś jest ikoną polskiego kina lat 90. – mówił autor książki "Rockefellerowie i Marks nad Warszawą. Polskie filmy fabularne wobec transformacji gospodarczej" Michał Piepiórka.

Pasikowski stworzył sposób opowiadania o czasach polskiej transformacji, który później stał się inspiracją dla innych twórców tamtego pokolenia. Dziś grupa filmów, której początek dał film „Psy” nazywana jest kinem bandyckim. – To film o tym, że tak naprawdę nic się nie zmienia. O pryncypiach, które nie istnieją, zgniłej moralności, z którą walczą jedynie jednostki - komentował krytyk.

Dlaczego "Psy" Pasikowskiego uważano za film nihilistyczny? Na czym zdaniem krytyków polegała odwaga w realizacji scenariusza? Na straży jakich wartości stoi bohater filmu Franz Maurer i czy są mu one bliskie w 2020 roku? M.in. o tym rozmawialiśmy w tej odsłonie audycji. 

Spotkaliśmy się też z twórcami serialu Wataha, z którymi rozmawialiśmy o trzecim sezonie emocjonującej serii. 

***

Tytuł audycji: Hrapkowidz

Gość: Michał Piepiórka (krytyk filmowy, autor książki "Rockefellerowie i Marks nad Warszawą. Polskie filmy fabularne wobec transformacji gospodarczej")

Data emisji: 12.01.2019

Godzina emisji: 14.15

ac

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Terminator. Mroczne przeznaczenie Hamilton i Schwarzeneggera

Ostatnia aktualizacja: 03.11.2019 16:00
Dwie pierwsze części "Terminatora" zrobił James Cameron w szczytowej formie. Czy najnowsza odsłona stanie się równoprawnym partnerem w dyskursie z żelazną klasyką? Polska premiera filmu "Terminator: Mroczne przeznaczenie" już 8 listopada. 
rozwiń zwiń

Czytaj także

Edward "dwie twarze" Norton. Kameleon z dyplomem Yale

Ostatnia aktualizacja: 18.11.2019 15:50
Kino lat 90. ma jego twarz, choć on sam na ekranie pojawił się dopiero w 1996 w "Lęku pierwotnym". - Dla Edwarda Nortona zaczął się wtedy czas intensywnej pracy pod okiem świetnych reżyserów, u boku uznanych aktorów i w produkcjach, które przeszły do historii kina - mówi autorka bloga "Zwierz popkulturalny".
rozwiń zwiń

Czytaj także

"The Lighthouse". Organiczny obraz znoju

Ostatnia aktualizacja: 01.12.2019 14:06
W kinach nowy film Roberta Eggersa. - Gdyby Béla Tarr robił ekspresjonistyczne horrory w Niemczech i tam zaczął kręcić filmy noir, mógłby stworzyć coś podobnego do "Lighthouse" - komentował Błażej Hrapkowicz.
rozwiń zwiń

Czytaj także

2019 w kinie. Filmowe podsumowanie roku

Ostatnia aktualizacja: 23.12.2019 16:48
Podsumowujemy rok 2019 w kinie. Studio Czwórki odwiedził krytyk filmowy Sebastian Smoliński, który wspólnie z prowadzącym Błażejem Hrapkowiczem wybrał najciekawsze premiery tego roku.
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Wszystko dla mojej matki". Niebezpieczne pragnienie miłości

Ostatnia aktualizacja: 03.01.2020 18:00
Olka (Zofia Domalik) ma siedemnaście lat. Za ciągłe ucieczki z domu dziecka, sąd umieścił ją w zakładzie poprawczym. Spotyka tam Andrzeja (Adam Cywka) i Irenę (Jowita Budnik), którzy pochodzą z jej rodzinnej miejscowości. Wymusza na nich, aby zabrali ją na wakacje. To szansa, by dowiedzieć się więcej na temat swojej matki. 
rozwiń zwiń