X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

"Psy 3". Kim jest Franz Mauer w 2020 roku?

Ostatnia aktualizacja: 12.01.2020 17:53
17 stycznia do kin trafią "Psy 3. W imię zasad". O pierwszej części trylogii Władysława Pasikowskiego w kontekście kina epoki transformacji rozmawialiśmy z krytykiem filmowym Michałem Piepiórką. 
Audio
  • "Psy 3". Pasikowski stał się pionierem kina bandyckiego (Hrapkowidz/Czwórka)
Bogusław Linda
Bogusław LindaFoto: archiwum Kmieciński/PAP

Legenda polskiego kina sensacyjnego jest filmem czasu transformacji

Ostatni raz z Franzem Maurerem spotkaliśmy się w 1994 roku przy okazji premiery drugiej części filmu "Psy. Ostatnia krew". Dwa lata wcześniej na ekranach polskich kin zadebiutowała pierwsza część serii. – Władysław Pasikowski zaproponował film, który zdefiniował polskie kino lat 90. Wpłynął nie tylko na rodzime kino gatunkowe, ale był jednym z nielicznych, w których mogliśmy zobaczyć transformację gospodarczą i ustrojową naszego kraju przedstawioną w cyniczny i bezlitosny sposób – komentował Błażej Hrapkowicz.

Niedoceniona premiera stała się klasyką kina gatunkowego

- Kiedy pojawił się na ekranach polskich kin w 1992 roku, był przyjęty oschle. Został potraktowany jako wykwit kina potransformacyjnego, który próbował na swój sposób odtwarzać kino amerykańskie. Z czasem został zrehabilitowany. Dziś jest ikoną polskiego kina lat 90. – mówił autor książki "Rockefellerowie i Marks nad Warszawą. Polskie filmy fabularne wobec transformacji gospodarczej" Michał Piepiórka.

Pasikowski stworzył sposób opowiadania o czasach polskiej transformacji, który później stał się inspiracją dla innych twórców tamtego pokolenia. Dziś grupa filmów, której początek dał film „Psy” nazywana jest kinem bandyckim. – To film o tym, że tak naprawdę nic się nie zmienia. O pryncypiach, które nie istnieją, zgniłej moralności, z którą walczą jedynie jednostki - komentował krytyk.

Dlaczego "Psy" Pasikowskiego uważano za film nihilistyczny? Na czym zdaniem krytyków polegała odwaga w realizacji scenariusza? Na straży jakich wartości stoi bohater filmu Franz Maurer i czy są mu one bliskie w 2020 roku? M.in. o tym rozmawialiśmy w tej odsłonie audycji. 

Spotkaliśmy się też z twórcami serialu Wataha, z którymi rozmawialiśmy o trzecim sezonie emocjonującej serii. 

***

Tytuł audycji: Hrapkowidz

Gość: Michał Piepiórka (krytyk filmowy, autor książki "Rockefellerowie i Marks nad Warszawą. Polskie filmy fabularne wobec transformacji gospodarczej")

Data emisji: 12.01.2019

Godzina emisji: 14.15

ac

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Terminator. Mroczne przeznaczenie Hamilton i Schwarzeneggera

Ostatnia aktualizacja: 03.11.2019 16:00
Dwie pierwsze części "Terminatora" zrobił James Cameron w szczytowej formie. Czy najnowsza odsłona stanie się równoprawnym partnerem w dyskursie z żelazną klasyką? Polska premiera filmu "Terminator: Mroczne przeznaczenie" już 8 listopada. 
rozwiń zwiń

Czytaj także

Edward "dwie twarze" Norton. Kameleon z dyplomem Yale

Ostatnia aktualizacja: 18.11.2019 15:50
Kino lat 90. ma jego twarz, choć on sam na ekranie pojawił się dopiero w 1996 w "Lęku pierwotnym". - Dla Edwarda Nortona zaczął się wtedy czas intensywnej pracy pod okiem świetnych reżyserów, u boku uznanych aktorów i w produkcjach, które przeszły do historii kina - mówi autorka bloga "Zwierz popkulturalny".
rozwiń zwiń

Czytaj także

"The Lighthouse". Organiczny obraz znoju

Ostatnia aktualizacja: 01.12.2019 14:06
W kinach nowy film Roberta Eggersa. - Gdyby Béla Tarr robił ekspresjonistyczne horrory w Niemczech i tam zaczął kręcić filmy noir, mógłby stworzyć coś podobnego do "Lighthouse" - komentował Błażej Hrapkowicz.
rozwiń zwiń

Czytaj także

2019 w kinie. Filmowe podsumowanie roku

Ostatnia aktualizacja: 23.12.2019 16:48
Podsumowujemy rok 2019 w kinie. Studio Czwórki odwiedził krytyk filmowy Sebastian Smoliński, który wspólnie z prowadzącym Błażejem Hrapkowiczem wybrał najciekawsze premiery tego roku.
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Wszystko dla mojej matki". Niebezpieczne pragnienie miłości

Ostatnia aktualizacja: 03.01.2020 18:00
Olka (Zofia Domalik) ma siedemnaście lat. Za ciągłe ucieczki z domu dziecka, sąd umieścił ją w zakładzie poprawczym. Spotyka tam Andrzeja (Adam Cywka) i Irenę (Jowita Budnik), którzy pochodzą z jej rodzinnej miejscowości. Wymusza na nich, aby zabrali ją na wakacje. To szansa, by dowiedzieć się więcej na temat swojej matki. 
rozwiń zwiń