Do czego potrzebna jest nam nuda?

Ostatnia aktualizacja: 15.03.2018 09:05
- Staramy się nudzić jak najczęściej, ale w dzisiejszych czasach nuda to luksus. Na naszych warsztatach uczymy w jaki sposób pozwolić na nudę sobie i swoim najbliższym - mówiły Paulina Czapska i Anna Szapert z kolektywu edukacyjnego Future Simple.
Audio
  • Paulina Czapska i Anna Szapert o tym, dlaczego nie warto uciekać od nudy (Strefa prywatna/Czwórka)
zdjęcie ilustracyjne
zdjęcie ilustracyjneFoto: Shutterstock.com/ InesBazdar

youtuber influencer vloger 1200.jpg
Kim jest influencer? Czy wolno mu więcej niż innym celebrytom?

Najnowsze badania naukowe potwierdzają - walka z nudą nie ma sensu. Okazuje się, że to uczucie jest bardzo ważnym i potrzebnym stanem dla naszej psychiki. Jest tą chwilą, kiedy nasz organizm może odpocząć od otaczającego nas zalewu informacji. Czym zatem jest nuda i co ją wywołuje? - Nuda jest zjawiskiem, które ciężko uchwycić. Z jednej strony odwołuje się do braku i pustki, z drugiej - do nadmiaru. Nudzimy się, kiedy bodźców, które mogą nas zainteresować jest niewystarczająco, ale także wtedy, kiedy jest ich za dużo - wyjaśniały ekspertki.

Różnica między odpoczynkiem, a nudą wynika z naszego wartościowania tych dwóch pojęć, choć obie czynności służą higienie naszego organizmu Kolektyw Edukacyjny Future Simple

Jak opowiadały psycholożki z Future Simple uczestnicy warsztatów, na których uczą się jak korzystać z wolnego czasu, nie rozumieją, dlaczego nudzenie się jest przywilejem. - Osoby, które biorą udział w warsztatach często przyznają, że wstydzą się tego, że się nie nudzą. Zauważają, że myślą o sobie, jako o pracownikach, którzy muszą być nieustannie produktywni i użyteczni. Nawet odpoczynek jest przez nich starannie planowany. W ich rozumieniu nieefektywny odpoczynek jest dla nich niezdrowy - mówiła jedna z psycholożek. 

Uciekanie od nudy jest faktycznie uciekaniem od przeżywania teraźniejszości i wolnego czasu Kolektyw Edukacyjny Future Simple

Czy w czasach hiperaktywności tracenie czasu, bezczynność stają się przestępstwem? Jak radzić sobie z ciągłą potrzebą nowości, produktywności i narastającym przymusem działania? Czy, żeby być twórczym, trzeba unikać powtarzalności, sztampy, banału i poszukiwać nowości? Zapraszamy do wysłuchania nagrania.

***

Tytuł audycji: "Strefa prywatna"

Prowadzi Jakub Jamrozek

Gość: Paulina Czapska i Anna Szapert z kolektywu edukacyjnego Future Simple.

Data emisji: 14.03.2018

Godzina emisji: 20.07

ac/kul

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

"A może nie ma się czego bać?" Co leży u źródła współczesnych lęków?

Ostatnia aktualizacja: 26.02.2018 21:00
- Źródłem lęku jest nasza wyobraźnia. Często pojawia się on pod wpływem sytuacji stresowych, ale nie same sytuacje budzą w nas lęk, lecz to, w jaki sposób je przetwarzamy - wyjaśniał prof. Leszek Mellibruda.
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Dobry lider potrafi balansować między dwoma biegunami"

Ostatnia aktualizacja: 02.03.2018 09:37
Kanadyjski uczony prof. Michael D. Watkins badający strategie osiągania zawodowego sukcesu i przywództwa jest zdania, że idealny szef to ktoś, kto musi poruszać się między dwoma biegunami: bycia menagerem i dobrym liderem.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Wstyd - paraliżujący lęk przed oceną

Ostatnia aktualizacja: 06.03.2018 11:53
- Wstyd to uczucie lęku przed oceną innych ludzi, a w konsekwencji, przed odrzuceniem. Podpowiada jakie zachowania są według nas dopuszczalne, a jakie nie - wyjaśniała psycholog Joanna Chmura.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Uczucia w związku. Jak podsycać namiętność?

Ostatnia aktualizacja: 09.03.2018 13:20
- Z namiętnością jest tak, że bez pracy i tak zwanego dorzucenia drzewa do ogniska, płomień nie będzie płonął - mówi w "Strefie prywatnej" Bianca-Beata Kotoro, psycholog z Uniwersytetu SWPS w Warszawie. 
rozwiń zwiń

Czytaj także

Kim jest influencer? Czy wolno mu więcej niż innym celebrytom?

Ostatnia aktualizacja: 14.03.2018 12:13
- Infuencerami zostają ludzie w każdym wieku. Dużą popularnością cieszy się kanał "Dziarskiego dziadka", 90-latka, który hobbystycznie zajmuje się sportem. Jego publicznością nie są równolatkowie, ale duża grupa młodych ludzi - mówił Mateusz Krogulec z firmy DDOB.
rozwiń zwiń