Automatyczny parking dla rowerów? Jak działa?

Ostatnia aktualizacja: 19.05.2022 13:10
W Warszawie powstał pierwszy automatyczny parking rowerowy. System zlokalizowany w podziemiach Fabryki Norblina może pomieścić blisko 100 jednośladów.
W warszawskiej Fabryce Norblina można już skorzystać z pierwszego automatycznego parkingu dla rowerów
W warszawskiej Fabryce Norblina można już skorzystać z pierwszego automatycznego parkingu dla rowerówFoto: Julia Markiewicz

Cykliści mogą już skorzystać z pierwszego automatycznego parkingu dla rowerów. Parking jest całodobowy i dostępny dla wszystkich, którzy szukają bezpiecznego miejsca do przechowywania jednośladów wraz z ich wyposażeniem. Za jego realizację odpowiada hiszpańska firma Ma-Sistemas, która ma na swoim koncie podobne projekty m.in. w Hiszpanii, Szwajcarii, Singapurze czy Izraelu. Jak zapewniają przedstawiciele firmy, obsługa parkingu jest w pełni zautomatyzowana i niezwykle prosta.

Naziemna konstrukcja parkingu to specjalna kapsuła. Jest dość niespotykana i wzbudza wiele emocji, a niektórym przypomina kopułę do bankomatu. - Obsługa jest prosta i banalna. Kierowani jesteśmy przez panel, który się z nami komunikuje, a jego obsługa jest intuicyjna - tłumaczy Karol Wasilewski z Fabryki Norblina. - Podjeżdżamy rowerem tyłem, wprowadzamy nasz numer telefonu, a po otrzymaniu PIN-u na aplikację klikamy "zaparkuj rower". Drzwi się zamykają i dla użytkownika kończy się proces parkowania. Cały proces trwa ok. 15 sekund. 

Dopiero wtedy zaczyna się prawdziwe parkowanie, kapsuła z rowerem jest umieszczana przez odpowiednią windę na jednym z podziemnych poziomów. Parking obsługuje kilkanaście kapsuł. Odbiór jest równie prosty, a jak zapewniają pracownicy Fabryki Norblina, nie ma mowy o możliwości zamiany rowerów. Zapewniają to właśnie system identyfikacji telefonicznej i jednorazowy PIN. Podczas korzystania z parkingu należy pamiętać, że waga roweru i jego obciążenie nie może przekraczać 35 kg.

- Parking może pomieścić 96 rowerów, gdybyśmy postawili taką ilość koło siebie na powierzchni, to zajęłoby to kilkadziesiąt metrów - mówi Kinga Nowakowska. - Powód, dla którego zdecydowaliśmy się na tę inwestycję, jest taki, że w starych uliczkach pomiędzy zabytkowymi budynkami nie mieliśmy miejsca, żeby zrobić parkingi dla rowerów.

Źr. Facebook/Fabryka Norblina

Jak przewidują pionierscy realizatorzy projektu, przy ograniczonej wolnej powierzchni w naszych miastach jest to pomysł i kierunek, który niedługo będzie dominował w przestrzeni miejskiej.


Posłuchaj
04:06 Czwórka/Pierwsze Słyszę - parking rowerowy 19.05.2022.mp3 W audycji mówimy o pierwszym automatycznym parkingu dla rowerów (Pierwsze słyszę/Czwórka)

 

***

Tytuł audycji: Pierwsze słyszę

Prowadzący: Mateusz Kulik

Materiał przygotował: Maciej Wójcik

Data emisji: 19.05.2022 

Godzina emisji: 6.15

aw

Czytaj także

Parkingi podziemne - świetna, choć unikana, alternatywa

Ostatnia aktualizacja: 06.05.2021 09:19
Kierowcy twierdzą, że miejsc parkingowych brakuje. Piesi narzekają na centra miast zastawione samochodami. Wydaje się, że mogłyby ich "pogodzić" parkingi podziemne, tych jednak kierowcy unikają.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Idealne dla starszych i młodszych. Jak będą wyglądać miasta przyszłości?

Ostatnia aktualizacja: 25.01.2022 16:00
Kwestie związane z klimatem, technologią, komunikacją i dostępnością. Miasta muszą przejść pewne zmiany, które wymusiła na nich pandemia. Wiele z nich już się dopasowuje do nowych norm - stają się obszarami bardziej przyjaznymi i integracyjnymi. Sprawdzamy, jakie według ekspertów powinny być miasta przyszłości. 
rozwiń zwiń