X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Jazda "na zderzaku", czyli "typowy polski kierowca" na drodze

Ostatnia aktualizacja: 21.11.2017 18:57
Kodeks drogowy nakazuje kierującemu utrzymywać odstęp niezbędny do uniknięcia zderzenia w razie hamowania lub zatrzymania się poprzedzającego pojazdu. W praktyce osoba jeżdżąca "na zderzaku" pozostaje w Polsce bezkarna, dopóki nie dojdzie do kolizji.
Audio
  • Kto praktykuje "jazdę na zderzaku" i dlaczego jest to tak niebezpieczne? (Czat Czwórki)
Jazda na zderzaku prowadząca do wypadków drogowych wynika z niewiedzy, braku myślenia, zaklinania rzeczywistości - przekonują goście Czwórki
"Jazda na zderzaku" prowadząca do wypadków drogowych wynika z niewiedzy, braku myślenia, zaklinania rzeczywistości - przekonują goście CzwórkiFoto: Shutterstock.com/Robert Crum

elektryczne_samochody1200.jpg
Samochody elektryczne - przyszłość motoryzacji?

- Droga hamowania pojazdu jest znacznie dłuższa niż w reklamach. Nasze zmysły po zarejestrowaniu przeszkody muszą podjąć decyzję: hamować, czy ją ominąć. Potem musimy przesunąć nogę na pedał hamulca i w niego uderzyć. U zdrowego, wytrenowanego kierowcy to pełna sekunda. Potem dopiero auto zaczyna hamować, a przy prędkości stu kilometrach na godzinę, zanim to nastąpi, zdążymy przejechać ponad 26 m - tłumaczył Tomasz Kulik.

Tymczasem wciąż w wyniku jazdy "na zderzaku" dochodzi do co czwartego wypadku drogowego w miastach i co piątej kolizji na autostradach. - Przeświadczenie kierowców, że "oni przecież nie będą mieć wypadku" to właśnie podstawowa przyczyna tych wypadków - tłumaczył Michał Pełczyński. - To też nieznajomość zasad fizyki, przecież auto nie zatrzymuje się w miejscu - dodał. A jak przekonywał Jacek Zalewski, brawura za kółkiem to także wynik braku odpowiedniej edukacji. - Chodzi o to, by kierowcy w praktyce, na drodze, mogli hamując poczuć prawdziwe odległości - mówił ekspert.

Dlatego ruszyła kampania społeczna "Polaku, nie jedź na zderzaku!". Na czym polega i w jaki sposób jej pomysłodawcy edukują polskich kierowców w zakresie bezpieczeństwa na drodze? Jak jeździć jesienią i zimą, by nie zagrażać sobie i innym? Zapraszamy do wysłuchania nagrania dyskusji ze studia Czwórki.

***

Tytuł audycji: Czat Czwórki

Prowadzi: Piotr Firan

Materiał przygotowała: Anna Depczyńska

Goście: Jacek Zalewski (Krajowe Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego), Michał Pełczyński (koordynator kampanii społecznej "Polaku, nie jedź na zderzaku!"), Tomasz Kulik (szkoła jazdy "Kulikowisko")

Data emisji: 21.11.2017

Godzina emisji: 15.07

kd/kh

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Dlaczego nie lubimy swojej pracy? Jak to zmienić?

Ostatnia aktualizacja: 24.07.2017 19:36
Okazuje się, że ponad dwie trzecie naszych rodaków nie lubi swojej pracy, i to nie z przyczyn finansowych. Wygodniejszy dojazd, ale też przyjemniejsza atmosfera to jedne z głównych przyczyn zmiany miejsca zatrudnienia w Polsce.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Redukcja korków w miastach. Pomoże nam algorytm?

Ostatnia aktualizacja: 06.09.2017 18:54
- Możliwych podejść do rozwiązania problemu korków w miastach jest dużo. Już teraz na świecie naukowcy i zarządzający miastami zajmują się tymi zagadnieniami. Moje podejście jest naukowe - mówi w Czwórce Paweł Gora, doktorant z Wydziału Matematyki, Informatyki i Mechaniki Uniwersytetu Warszawskiego. 
rozwiń zwiń

Czytaj także

Efekt Matyldy. Czy kobiety są dyskryminowane na rynku pracy?

Ostatnia aktualizacja: 30.10.2017 18:16
Efekt Matyldy oznacza tendencję do niedoceniania roli kobiet w pracach naukowo-badawczych i przypisywania ich osiągnięć mężczyznom. Czy w XXI wieku, kiedy kobiety odgrywają coraz większą rolę w naukach ścisłych, problem zniknął?
rozwiń zwiń