Jazda "na zderzaku", czyli "typowy polski kierowca" na drodze

Ostatnia aktualizacja: 21.11.2017 18:57
Kodeks drogowy nakazuje kierującemu utrzymywać odstęp niezbędny do uniknięcia zderzenia w razie hamowania lub zatrzymania się poprzedzającego pojazdu. W praktyce osoba jeżdżąca "na zderzaku" pozostaje w Polsce bezkarna, dopóki nie dojdzie do kolizji.
Audio
  • Kto praktykuje "jazdę na zderzaku" i dlaczego jest to tak niebezpieczne? (Czat Czwórki)
Jazda na zderzaku prowadząca do wypadków drogowych wynika z niewiedzy, braku myślenia, zaklinania rzeczywistości - przekonują goście Czwórki
"Jazda na zderzaku" prowadząca do wypadków drogowych wynika z niewiedzy, braku myślenia, zaklinania rzeczywistości - przekonują goście CzwórkiFoto: Shutterstock.com/Robert Crum

elektryczne_samochody1200.jpg
Samochody elektryczne - przyszłość motoryzacji?

- Droga hamowania pojazdu jest znacznie dłuższa niż w reklamach. Nasze zmysły po zarejestrowaniu przeszkody muszą podjąć decyzję: hamować, czy ją ominąć. Potem musimy przesunąć nogę na pedał hamulca i w niego uderzyć. U zdrowego, wytrenowanego kierowcy to pełna sekunda. Potem dopiero auto zaczyna hamować, a przy prędkości stu kilometrach na godzinę, zanim to nastąpi, zdążymy przejechać ponad 26 m - tłumaczył Tomasz Kulik.

Tymczasem wciąż w wyniku jazdy "na zderzaku" dochodzi do co czwartego wypadku drogowego w miastach i co piątej kolizji na autostradach. - Przeświadczenie kierowców, że "oni przecież nie będą mieć wypadku" to właśnie podstawowa przyczyna tych wypadków - tłumaczył Michał Pełczyński. - To też nieznajomość zasad fizyki, przecież auto nie zatrzymuje się w miejscu - dodał. A jak przekonywał Jacek Zalewski, brawura za kółkiem to także wynik braku odpowiedniej edukacji. - Chodzi o to, by kierowcy w praktyce, na drodze, mogli hamując poczuć prawdziwe odległości - mówił ekspert.

Dlatego ruszyła kampania społeczna "Polaku, nie jedź na zderzaku!". Na czym polega i w jaki sposób jej pomysłodawcy edukują polskich kierowców w zakresie bezpieczeństwa na drodze? Jak jeździć jesienią i zimą, by nie zagrażać sobie i innym? Zapraszamy do wysłuchania nagrania dyskusji ze studia Czwórki.

***

Tytuł audycji: Czat Czwórki

Prowadzi: Piotr Firan

Materiał przygotowała: Anna Depczyńska

Goście: Jacek Zalewski (Krajowe Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego), Michał Pełczyński (koordynator kampanii społecznej "Polaku, nie jedź na zderzaku!"), Tomasz Kulik (szkoła jazdy "Kulikowisko")

Data emisji: 21.11.2017

Godzina emisji: 15.07

kd/kh

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Dlaczego nie lubimy swojej pracy? Jak to zmienić?

Ostatnia aktualizacja: 24.07.2017 19:36
Okazuje się, że ponad dwie trzecie naszych rodaków nie lubi swojej pracy, i to nie z przyczyn finansowych. Wygodniejszy dojazd, ale też przyjemniejsza atmosfera to jedne z głównych przyczyn zmiany miejsca zatrudnienia w Polsce.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Redukcja korków w miastach. Pomoże nam algorytm?

Ostatnia aktualizacja: 06.09.2017 18:54
- Możliwych podejść do rozwiązania problemu korków w miastach jest dużo. Już teraz na świecie naukowcy i zarządzający miastami zajmują się tymi zagadnieniami. Moje podejście jest naukowe - mówi w Czwórce Paweł Gora, doktorant z Wydziału Matematyki, Informatyki i Mechaniki Uniwersytetu Warszawskiego. 
rozwiń zwiń

Czytaj także

Efekt Matyldy. Czy kobiety są dyskryminowane na rynku pracy?

Ostatnia aktualizacja: 30.10.2017 18:16
Efekt Matyldy oznacza tendencję do niedoceniania roli kobiet w pracach naukowo-badawczych i przypisywania ich osiągnięć mężczyznom. Czy w XXI wieku, kiedy kobiety odgrywają coraz większą rolę w naukach ścisłych, problem zniknął?
rozwiń zwiń