#Quittok. Jak odejść z pracy bez klasy?

Ostatnia aktualizacja: 17.04.2023 19:20
Przedstawiciele pokolenia Z odważnie wkroczyli na rynek pracy. Wychowani według praw wolnego rynku są pewni swojego sukcesu i potrafią o siebie zawalczyć. Na różne sposoby.
Praca zdalna będzie mogła być wykonywana w trzech podstawowych formach
Praca zdalna będzie mogła być wykonywana w trzech podstawowych formachFoto: Shutterstock/fizkes

Quiet quitting definiowane jest jako sztuka nietraktowania pracy zbyt poważnie. O ile "milenialsi", którzy wychowywali się w latach 90., żyli w przeświadczeniu, że człowiek musi ciężko pracować, żeby coś osiągnąć, o tyle przedstawiciele najmłodszych pokoleń uważają zupełnie inaczej. Z raportu "Aspiracje ludzi młodych odnośnie ich przyszłej kariery zawodowej" wynika, że "Zetki" i "Igreki" poszukują w swojej pracy poczucia sensu i zrozumienia tego, co, po co i dla kogo robią. Bo to najlepiej motywuje ich do działania. Jeśli miejsce, w którym są zatrudnieni, nie spełnia ich oczekiwań, po prostu odchodzą z pracy. W różnym stylu. 

#quittok to nowy trend, który polega na rzucaniu pracy na TikToku. Jako pierwsi zrobili to pracownicy jednej z amerykańskich firm. Pewnego dnia wstali i wyszli z pracy. Wszyscy, naraz. Nagranie odbiło się szerokim echem i było chętnie wykorzystywane jako obraz tego, że to korporacje potrzebują ludzi, a nie odwrotnie. - Radziłabym nie przesadzać z taką demonstracją, bo za kilka lat może się okazać, że takie nagranie zablokuje nam dostęp do innej, fajnej pracy - mówi coach Anna Daria Nowicka. - Praca to jednak nie jest imprezka, tylko umowa między dwiema stronami, które zobowiązują się do przestrzegania pewnych zasad. I nie chodzi tylko o to, co jest zapisane w umowie, ale też o pewne zasady dotyczące relacji społecznych czy zawodowych.  

Sprawdź też:

- Jeśli ktoś ze złożenia wypowiedzenia robi show, to może zniechęcić do siebie wielu przyszłych pracodawców. I w sumie nie ma w tym nic dziwnego, bo przecież każdy szef chciałby mieć w swoim zespole pracowników odpowiedzialnych, niekierujących się emocjami, stawiających na rozwój, a nie na zbieranie lajków - dodaje rozmówczyni Mateusza Kulika. - Zawsze możemy też spojrzeć na tę sprawę z drugiej strony i zastanowić się, jak my byśmy się poczuli, gdyby to nasz pracodawca wręczył nam wypowiedzenie, a potem wrzucił taki filmik do sieci. 

Posłuchaj
07:25 CZWÓRKA TOP - praca 17.04.2023.mp3 #quittok - na czym polega nowy trend na TikToku? (TOP/Czwórka)

***

Tytuł audycji: TOP - Trochę Optymizmu Popołudniem

Prowadzi: Mateusz Kulik

Data emisji: 17.04.2023

Godzina emisji: 17.15

kul

Czytaj także

Technostres. Czym jest i jak uniknąć go w pracy?

Ostatnia aktualizacja: 14.07.2022 18:54
- Technostres to zjawisko oznaczające stan, w którym pracownik jest przez cały czas "pod telefonen i mailem" i czuje się obserwowany przez szefów - mówiła w rozmowie z Czwórką psycholog Katarzyna Kucewicz. 
rozwiń zwiń
Czytaj także

Praktyki dobrego szefa. "Marchewka jest lepsza od kija"

Ostatnia aktualizacja: 19.10.2022 17:11
Nie bez powodu mówi się, że ludzie nie odchodzą ze złej pracy, lecz od złych szefów. - Ciągle docierają do mnie informacje o szefach, którzy krzyczą i przeklinają. To nie są sporadyczne sytuacje i to na pewno nie są odpowiednie osoby na odpowiednim miejscu - przekonuje Anna Rogińska, specjalista ds. leasingu pracowniczego. 
rozwiń zwiń