Pierwsza polska gra komputerowa ma prawie 35 lat. I pojawia się ponownie

Ostatnia aktualizacja: 08.12.2020 12:34
W 2021 roku pierwsza polska gra komputerowa "Puszka Pandory" skończy 35 lat. Fani tej gry zdecydowali się stworzyć jej reedycje, wydać ją na nowo. To gratka dla kolekcjonerów.
Zdj. ilustracyjne
Zdj. ilustracyjneFoto: Shutterstock.com/Parilov
shutterstock gaming 1200.jpg
Jak stworzyć dobrą grę? "Postawić na jakość i przekaz"

"Puszkę Pandory" w roku 1986 stworzył Marcin Borkowski (ps. Borek) na komputer ZX Spectrum 48k. W latach 1988–1992 pracował on w czasopiśmie "Bajtek", następnie przez cztery lata pełnił funkcję redaktora naczelnego kultowego magazynu "Top Secret". Teraz jest redaktorem "PIXELa"


Posłuchaj
09:42 czwórka pierwsze słyszę 8.12.2020 gra 8.08.mp3 O grze "Puszka Pandory" i jej reedycji opowiada Robert Łapiński z magazynu "PIXEL" (Pierwsze słyszę/Czwórka)

 

- Tę grę uważana się za pierwszą polską gry dość umownie. W tamtym czasie jakieś gry, mniej lub bardziej zaawansowane, powstawały w Polsce, a "Puszka Pandory" jest taką, która trafiła do regularnej sprzedaży - mówi Robert Łapiński z magazynu "PIXEL". - Gra szybko została spiracona, trafiła na giełdy, była też recenzowana w "Bajtku". To pierwsza gra, która trafiła do obrotu - dodaje. 

"Puszka Pandory" była popularnym tytułem, choć nie każdy w nią grał, wiele osób "odbiło" się od tego tytułu. - To nie była taka gra, jak teraz. To była tekstówka. Bohaterowi wydawało się polecenia tekstem. Było kilka poleceń, na które komputer reagował. Można było powiedzieć, żeby bohater szedł do przodu, skręcił w lewo. Po każdym ruchu była prosta grafika pokazująca gdzie jesteś - prosty las, woda i opis na ekranie. Trzeba było decydować, gdzie się dalej idzie i co się robi - opisuje gość Kamila Jasieńskiego. 


gry komputerowe F 1200.jpg
Doradca merytoryczny w tworzeniu gier - na czym polega jego rola?

UWAGA! Warto już teraz dodać do obserwowanych, co by nie umknęło! Puszka Pandory jest uznawana za pierwszą polską grę...

Opublikowany przez PIXEL. Czwartek, 12 listopada 2020

Z okazji rocznicy wydania "Puszki Pandory" jeden z redaktorów "PIXELa" tę grę przeszedł i wciągnęło go to. - Jej celem jest uratowanie świata przed zagładą - wyjaśnia gość Czwórki. - Gra inspirowana jest opowiadaniem opowiadaniem "Głowa Kasandry" Marka Baranieckiego opublikowanego na łamach magazynu Fantastyka (za którą autor otrzymał w 1985 r. Nagrodę im. Janusza A. Zajdla dla najlepszej polskiej powieści). Autor gry przeczytał je w miesięczniku i na podstawie tej historii stworzył grę, w której bohater musi rozbroić system rakietowy, który zagraża światu - dodaje. 

W 1986 roku gra ukazała się na kasecie magnetofonowej. Teraz też tak będzie. - Program będzie można wczytać do komputera ZX Spektrum za pomocą magnetofonu. Jak ktoś ma ten sprzęt, to będzie mógł to zrobić - zachwala Robert Łapiński. - Gra będzie też dostępna w wersji na PC-ty - dodaje. 

Posłuchaj także:

Gość Czwórki podkreśla, że "Puszka Pandory" z 2020 roku będzie bardzo bogatym wydawnictwem, w atrakcyjnym, kolekcjonerskim wydaniu. Zwraca uwagę, że gdy dziś polskie gry, "Wiedźmin", "Cyberpunk", odnoszą sukcesy warto przypominać o początkach polskiego gamingu. 

Puszka Pandory 2021 - reedycja pierwszej polskiej gry komputerowej/PIXEL HEAVEN

***

Tytuł audycji: Pierwsze słyszę

Prowadzi: Kamil Jasieński

Gość: Robert Łapiński (magazyn PIXEL )

Data emisji: 8.12.2020

Godzina emisji: 8.08

pj

Zobacz więcej na temat: Czwórka STYL ŻYCIA gaming
Czytaj także

Jasne i ciemne strony gamingu. Jak wyłączyć złe emocje?

Ostatnia aktualizacja: 01.11.2020 14:00
W trakcie pandemii granie w gry stało się jedną z najpopularniejszych form spędzania czasu. Okazuje się jednak, że często długie przesiadywanie przed ekranem z padem w ręku nie zawsze ma pozytywne skutki.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Kiedy kupić nowy sprzęt do grania?

Ostatnia aktualizacja: 15.11.2020 11:17
Czy końcówka roku to dobry moment na zakup konsol najnowszych generacji? 
rozwiń zwiń