Producent kreatywny - nowe podejście do roli producenta

Ostatnia aktualizacja: 26.01.2021 09:00
Rola filmowego producenta kreatywnego to połączenie wielu zawodów. Albert Kiciński, autor publikacji Interfilmlab 4.0 podkreśla, że najważniejsze w tej roli jest myślenie, planowanie, przewidywanie i mocne nerwy. 
zdjęcie ilustracyjne
zdjęcie ilustracyjneFoto: Shutterstock/guruXOX

shutterstock karate walka 1200.jpg
"Karate Kid". Powstał dokument o prawdziwym życiu "Pana Miyagi"

- Producent kreatywny to taki producent 2.0 - mówi gość Kamila Jasieńskiego. - Dziś producenci mają więcej możliwości, żeby np. korzystać z dofinansowań. Ta kreatywność polega na tym, że mamy obeznanie w rynku międzynarodowym, staramy się zdobywać dofinansowania nie tyko w Polsce, nie tylko z Instytutu Sztuki Filmowej, nie tylko od mecenasów, ale bierzemy udział w jakiś szkoleniach, na których rozwijamy projekty - dodaje. 


Posłuchaj
09:57 czwórka pierwsze słyszę 26.01.2021 producent kreatywny.mp3 O pracy producenta kreatywnego opowiada Albert Kiciński, autor publikacji Interfilmlab 4.0 (Pierwsze słyszę/Czwórka)

 

Finansowanie - temat numer jeden

- Można powiedzieć, że praca producenta kreatywnego łączy w sobie i wypełnianie papierków, dokumentów, czyli tę gorszą stronę i część artystyczną, tą kreatywną. Producent chce współpracować przy wizję artystycznej filmu. On planuje całą drogę filmu, ze scenarzystą i reżyserem, a nawet z dystrybutorem i agentem sprzedaży - podkreśla gość Czwórki. 

Producent przede wszystkim musi pozyskać finanse na film i współpracować z różnymi instytucjami - to jest podstawa działań producenta. To się nie zmienia Albert Kiciński

W rękach producenta leżą decyzje finansowe. To on jest odpowiedzialny za finanse obrazu. - To długa, ciężka droga. Nie każdy ma nerwy by zostać producentem - mówi ekspert i dodaje, że zdarza się, że jako producenci spotykamy się z 5-6 odmowami finasowania. 

Posłuchaj także:

shutterstock forrest gump restauracja 1200.jpg
Kino domowe. Łukasz Muszyński poleca filmy, które dają nadzieję

Doświadczenie - skąd je wziąć

Nie jest łatwo wejść do świata producentów. Albert Kiciński podkreśla, że w tym zawodzie liczy się doświadczenia, a by je zdobyć najlepiej zacząć od krótkich metraży. - Producenci też wybierają sobie różne drogi: idą w kino komercyjne, albo arthousowe - opowiada. - Myślę, że by wykonywać ten zawód najlepiej skończyć szkołę - dodaje i przyznaje, że nie każdy z producentów, których opisuje w swej publikacji, ma dyplom, niektórzy są np. po kursach na międzynarodowych festiwalach. 

Klapa i finanse

Producent w swej karierze spotyka się z wieloma porażkami. To mogą być nieudane starania, odmowy dofinansowania, ale też klapa filmu. - W takim wypadku, jeśli producent wyłożył duże pieniądze, to traci - mówi ekspert. - Najlepiej już mieć zaplanowany kolejny projekt. W tej branży liczą się kontakty, brand filmu, pokazywanie siebie jako producenta, pokazywanie reżysera i prezentowanie filmu, gdzie się da: w kinach, na festiwalach, na platformach - dodaje. 

***

Tytuł audycji: Pierwsze słyszę

Prowadzi: Kamil Jasieński

Gość: Albert Kiciński (twórca publikacji INTERFILMLAB 4.0)

Data emisji: 26.01.2021

Godzina emisji: 8.16

pj

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Czy ekologia zmienia przemysł modowy?

Ostatnia aktualizacja: 11.12.2019 12:58
- Rynek tekstylny, zaraz po przemyśle petrochemicznym jest drugim co do wielkości trucielem. Emisje z tego sektora są większe niż w przemyśle lotniczym. W skali roku to 1,700 miliardów wyprodukowanych sztuk odzieży i 2 miliardy ton odpadów - alarmowała Katarzyna Karpa-Świderek z WWF Polska.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Filmy, fotografie i muzea - co słychać w kulturze?

Ostatnia aktualizacja: 23.01.2021 11:35
Powiemy, co ciekawego obejrzeć można na śląsku, zajrzymy do muzeóww w całej Polsce. Sprawdzimy także, jak powstało legendarne zdjęcie prof. Zbigniewa Religi. 
rozwiń zwiń