Reklama w sieci. Jak chronić przed nią użytkowników?

Ostatnia aktualizacja: 03.02.2022 10:18
Parlament Europejski przegłosował niedawno akt o usługach cyfrowych, wymierzony m.in. w reklamy śledzące. Wszystko po to, by chronić naszą prywatność. 
Nowy akt Parlamentu Europejskiego pomoże chronić użytkowników w sieci
Nowy akt Parlamentu Europejskiego pomoże chronić użytkowników w sieciFoto: Shutterstock.com/ one photo

"Algorytmy traumy" to pojęcie stworzone przez badaczy Fundacji Panoptykon, którzy przeanalizowali reklamy wyświetlane na platformach społecznościowych i stwierdzili, że często podsycają nasze lęki, przez co mają zły wpływ na nasze samopoczucie i psychikę. 

Nowy unijny akt wymierzony w reklamy

Ten problem zauważyli też parlamentarzyści Unii Europejskiej i rozporządzeniami zawartymi w Digital Services Act chcą się temu przeciwstawić. Digital Services Act to unijny akt o usługach cyfrowych, który ma chronić użytkowników internetu m.in. przed reklamami śledzącymi. Teraz, aby stosować takie praktyki, portale będą potrzebowały dobrowolnej zgody użytkownika.

- Kwestia uporządkowania systemu reklamy internetowej tzw. reklamy personalizowanej, czyli tej, która jest wyświetlana nam przez portale internetowe na bazie danych, które dany portal o nas posiada, jest jednym z istotnych filarów tej reformy - mówi Dorota Głowacka, prawniczka z Fundacji Panoptykon. - Od pewnego czasu jasne jest, że wiele reklam jest personalizowanych na podstawie przypisanych nam różnych cech. Tych danych nie przekazujemy platformom w pełni świadomie. Strony same wypracowują czy wywnioskowują je na podstawie naszych zachowań w sieci. Dzieje się to poza naszą kontrolą, a nawet świadomością - wyjaśnia. 

Zmiany dla ochrony prywatności

Od momentu wejścia w życie nowego unijnego aktu platformy internetowe nie będą mogły wykorzystywać naszych danych wrażliwych, jak rasa, wyznanie czy orientacja seksualna, do celów reklamowych. Nie oznacza to jednak, że reklama targetowana zniknie całkowicie. 

- Te reklamy będą mogły być personalizowane w oparciu o kontekst, o dane osobowe. W stanowisku Parlamentu Europejskiego podkreślono jednak, że takie działanie będzie wymagało udzielenia zgody. Platforma domyślnie nie będzie mogła takich danych o nas wykorzystywać, tylko będziemy musieli na to wyrazić zgodę - taka zgoda nie może być wyłudzona - podkreśla prawniczka.


Posłuchaj
03:20 czwórka pierwsze słyszę 03.02.2022.mp3 Jak chronić prywatność użytkowników przed reklamami w sieci? Nowe rozporządzenie Parlamentu Europejskiego komentuje prawniczka Dorota Głowacka (Pierwsze słyszę/Czwórka)

 

Prawne zabezpieczenia

Dziś często dzieje się tak, że platformy zarzucają nas pop-upami, tak projektują swój interfejs, żeby w pewnym sensie zmanipulować nas i wyłudzić zgody na różne rzeczy. - Tego typu praktyki będą dużo trudniejsze i będą wiązały się z prawnymi konsekwencjami - zaznacza rozmówczyni Martyny Ogonek. 

Konsekwencją aktu o usługach cyfrowych ma być łatwiejsze dochodzenie swoich praw w starciu z gigantami technologicznymi. - Powstaną nowe instytucje na poziomie krajowym, być może też międzynarodowym - opowiada Dorota Głowacka. - Wprowadzona zostanie większa kontrola sądowa. Powstaną różne nowe ciała w postaci pozasądowych organów rozpoznawania sporów - dodaje. 

Wszystkie te działania mają na celu ochronę użytkowników sieci, a także "przypilnowanie" platform przy przestrzeganiu zasad. W nowym akcie przewidziano także kary finansowe, dla łamiących nowe zasady. W przypadku najsroższej kary będzie ona wynosiła nawet 6 procent rocznych przychodów danej firmy. 

***

Tytuł audycji: Pierwsze słyszę

Prowadzi: Kamil Jasieński

Materiał przygotowała: Martyna Ogonek 

Data emisji: 03.02.2022

Godzina emisji: 07.17

pj

Czytaj także

Reklamy mięsa jak reklamy tytoniu. Chwyty promocji szkodzą

Ostatnia aktualizacja: 06.12.2021 10:41
Nauka jasno wskazuje, że przemysł mięsny ma destrukcyjny wpływ na środowisko i nasze zdrowie. Tymczasem reklamy mięsa pokazują nam zupełnie inne obrazki. Analitycy Greenpeace Polska wskazują, że reklamy mięsa są jak reklamy tytoniu. 
rozwiń zwiń

Czytaj także

Idealne dla starszych i młodszych. Jak będą wyglądać miasta przyszłości?

Ostatnia aktualizacja: 25.01.2022 16:00
Kwestie związane z klimatem, technologią, komunikacją i dostępnością. Miasta muszą przejść pewne zmiany, które wymusiła na nich pandemia. Wiele z nich już się dopasowuje do nowych norm - stają się obszarami bardziej przyjaznymi i integracyjnymi. Sprawdzamy, jakie według ekspertów powinny być miasta przyszłości. 
rozwiń zwiń