Biznes i zarządzanie - nowe lekcje w szkole. Czy nauczyciele oddadzą decyzje uczniom?

Ostatnia aktualizacja: 06.06.2023 12:30
W programie szkolnym od września 2023 roku pojawi się nowy przedmiot "Biznes i zarządzanie", zastąpi on podstawy ekonomii czy przedsiębiorczości. Ma przynieść naukę przez działanie. 
Biznes i zarządzanie ma dać nam wiedzę i doświadczenie
Biznes i zarządzanie ma dać nam wiedzę i doświadczenieFoto: Shutterstock.com/Pressmaster

Uczniowie większości szkół średnich doskonale znają przedmioty takie jak: podstawy przedsiębiorczości, podstawy ekonomii. One od września mają zniknąć z planu lekcji, a zastąpi je biznes i zarządzanie. 

- Głównym zarzutem do dotychczasowych przedmiotów było to, że nie były to przedmioty maturalne, przez co były traktowane mniej poważnie. W szkole średniej dużą większą wagę przykłada się do przedmiotów maturalnych - zauważą Ewa Siemińska, dyrektorka Programu Nauczycielskiego Zwolnieni z Teorii. - Drugim zarzutem było to, i był on najbardziej brany pod uwagę i najmocniej wybrzmiewa, że takie lekcje zakładały nauczenie kogoś przedsiębiorczości, czyli jakiejś kompetencji, przez nauczenie na pamięć Co już nawet brzmi absurdalnie. Ta zmiana kładzie nacisk na to, żeby teraz było to uczenie w praktyce - dodaje. 

4K - kompetencje miękkie

Program nauczania na lekcji biznes i zarządzanie zakład pracę uczniów w grupach, współdziałanie długofalowe, pozyskiwanie kompetencji praktycznych i za ich pośrednictwem wiedzy teoretycznej. 

Chodzi o naukę kompetencji przyszłości, kompetencji osoby przedsiębiorczej. Jak podkreśla się w raportach, prymat mają wieść kompetencje 4K czyli kooperacja, kreatywne myślenie, krytyczne myślenie i komunikacja - wymienia ekspertka. - Te umiejętności na pewno przydadzą się w pracy, są niezbędne też w życiu. 


Posłuchaj
10:37 czwórka pierwsze słyszę 06.06.2023.mp3 Czego nauczymy się na lekcjach Biznesu i zarządzania? (Pierwsze słyszę/Czwórka)

 

Ewa Siemińska zauważa to, co kryje się pod teoretycznie sformułowanym programem przedmiotu. Zwraca uwagę na sprawczość, na realny wpływ uczniów na projekty, dzięki czemu mają szansę zyskać pewność siebie i inne umiejętności. Postawienie na rozwój umiejętności miękkich jest też wyjściem naprzeciw rozwijającej się sztucznej inteligencji, która w tej dziedzinie nie radzi sobie najsprawniej, zaś prężnie rozwija się w branżach zwianych z kompetencjami twardymi. - Te kompetencje miękkie są teraz szczególnie ważne na rynku pracy. One są przydatne do prowadzenia własnej działalności - mówi gość Kamila Jasieńskiego

Doświadczenie zdobądź w szkole

Współczesny program nauczania oparty jest na teorii. To wiedzę, a nie doświadczenie zdobywają uczniowie. Biznes i zarządzanie ma być zmianą.  - Jeśli w toku edukacyjnym przewidzimy takim moment, w którym jesteśmy w stanie realnie wykorzystać wiedzę, której się uczymy to jest to kluczowe - zwraca uwagę Ewa Siemińska. - Dzięki temu wychodzimy ze szkoły, z systemu z doświadczeniami, z poczuciem, że wykorzystaliśmy wiedzę w realnym działaniu, w praktyce. To jest nie do zastąpienia. 

Program nauczania jest już ogłoszony. Pozornie w podstawie programowej nie ma większych zmian. Uczniowie mają zadania opanować wiedzę z zakresu finansów osobistych, podstaw przedsiębiorczości, gospodarki. - To, co się zdecydowanie zmieniło, to dział zarzadzanie projektami. Tego wcześniej w ogóle nie było. Dodatkowo tu powiedziane jest wprost, że na lekcjach należy wykorzystać aktywne włączające metody nauczania, realnie realizować projekty. Uczniowie maja zacząć od zarządzani projektami, żeby wykorzystywać pozyskane kompetencje w późniejszej nauce. To zmiany i duże i małe - ocenia gość Czwórki. 

W tych zapowiedziach zmian w nauczaniu łatwo zauważyć potrzebę zmiany postawy nauczyciela. - On powinien dać władzę uczniom, żeby oni mieli poczucie, że mogą sami to zrobić. Nauczyciel powinien być tu mądrym opiekunem, ciepłym asystentem, który tłumaczy pewne rzeczy, jest w procesie, zaś decyzyjni są uczniowie. Wtedy wszyscy zyskają najwięcej - podpowiada ekspertka. 

Posłuchaj:

Nauczyciele już dziś zgłaszają potrzebę uzupełnienia wiedzy, jeśli chodzi o dział zarządzanie projektami, a także prowadzenie projektów. - Zwolnieni z Teorii, i nie tylko my, staramy się pomóc. Przygotowaliśmy specjalny Narzędziownik dla nauczycieli, czyli pakiet, który holistycznie przygotuje nauczyciela do prowadzenia zajęć Biznes i zarządzanie - zaprasza Ewa Siemińska. - Pokazujemy w nim rolę nauczyciela i jak to wygląda w praktyce. Oferujemy scenariusze zajęć, gry edukacyjne, ciekawe, ekscytujące materiały i dla uczniów i dla nauczyciela. 

Wciąż brakuje podręcznika do przedmiotu Biznes i zarządzanie. Liczne organizacje i wydawnictwa zapowiadają wydanie ich jeszcze przed wrześniem. 

***

Tytuł audycji: Pierwsze słyszę

Prowadzi: Kamil Jasieński

Gość: Ewa Siemińska (Zwolnieni z Teorii)

Data emisji: 06.06.2023

Godzina emisji: 08.11

pj

Czytaj także

Zwolnieni z Teorii to nabywanie nowych umiejętności i kompetencji

Ostatnia aktualizacja: 25.04.2023 20:40
Zwolnieni z Teorii to platforma dla studentów i licealistów do tworzenia własnych projektów społecznych. Niedawno, podczas uroczystej gali, wyłoniono najlepsze projekty.
rozwiń zwiń
Czytaj także

WF na maturze. Co myślą uczniowie i nauczyciele?

Ostatnia aktualizacja: 23.05.2023 13:35
Niedawno pojawił się pomysł wprowadzenia wychowania fizycznego jako przedmiotu maturalnego. Autorzy inicjatywy na swojej stronie opublikowali przykładowy arkusz takiego egzaminu. Wysłano też apel do Ministerstwa Edukacji i Nauki, a pod petycją podpisuje się coraz więcej osób.
rozwiń zwiń