99 dni na Islandii. Można tam pracować i zwiedzać wyspę

Ostatnia aktualizacja: 14.09.2023 12:17
Islandia jest coraz modniejszym turystycznym kierunkiem. Przyciąga pięknymi krajobrazami, ale też tym, że jest tam cały świat w pigułce: ocean, jeziora, strumienie, wodospady, gejzery czy lodowce. 99 dni spędzili tam Kamila Przybył i Jędrzej Józefowicz, znany jako Polak w podróży.
Islandia przyciąga krajobrazami
Islandia przyciąga krajobrazamiFoto: shutterstock/Mihai_Andritoiu
  • Kamila Przybył i Jędrzej Józefowicz pojechali na Islandię do pracy, a przy okazji zobaczyć kawałek tej wyspy.
  • Spędzili tam 99 dnia. Udało im się odwiedzić więcej miejsc, niż zaplanowali
  • Znaleźli "miejscówki" obce turystom, ale i mieszkańcom.
  • Zachwycili się okolicami pod Kirkjufell, a także drugą stroną wyspy, gdzie odwiedzili wodospad Skógafoss, ale i wybuchający co 5 minut gejzer Strokkur.
  • Białe noce nie dawały im spać, ale za to zachęcały do spacerów choćby o 1 w nocy.
  • Podróżnicy planują wrócić na Islandię w 2024 roku.

"Work and travel" na Islandii

Podróż Kamili Przybył i Jędrzeja Józefowicza zaplanowana była jako klasyczny wyjazd "work and travel". - Jechaliśmy tam przede wszystkim w celach zarobkowych, ale przy okazji udało się nam co nieco zobaczyć - przyznaje Jędrzej, znany jako Polak w podróży. - W czerwcu i lipcu trafiliśmy na białe noce, więc potrafiliśmy iść o 1 w nocy na spacer, by zobaczyć ciekawe miejsca, odkryć coś. Na dworze było jak za dnia.

Kamila przyznaje, że pierwsze tygodnie pobytu na Islandii nie były łatwe, jasność panująca w nocy nie dawała spać. Ciemne noce wróciły dopiero w sierpniu.

Zwiedzanie Islandii

Podróżnicy pięć dni w tygodniu pracowali, dwa mieli na odpoczynek i zwiedzanie. Zwykle ich "weekend" wypadał jednak w tygodniu. - Wtedy każdą wolną chwilę staraliśmy się jakoś zapełnić, łapaliśmy stopa i jechaliśmy przed siebie. Dzięki temu sporo widzieliśmy - mówi Jędrzej. - Zobaczyliśmy więcej, niż zakładaliśmy, że nam się uda - dodaje Kamila.

Często zwiedzanie Islandii wydaje nam się ekstremalne. Kojarzymy turystów w ciepłych kurtkach, butach do trekkingu, czapkach i z wielkimi plecakami. W wielu wypadkach właśnie tak to wygląda, jednak, jak przekonują Czwórkowi goście, można tam też zwyczajnie iść na spacer po pracy i wiele odkryć.

Posłuchaj
10:11 czwórka pierwsze słyszę 14.09.2023 islandia 9.15.mp3 Jaka jest Islandia, gdy jedziesz tam pracować i zwiedzać? (Pierwsze słyszę/Czwórka)

- Udało nam się dotrzeć do miejsc, w których nie ma turystów, a i miejscowi się w nie nie zapuszczają - mówią podróżnicy. - Zawsze jednak byliśmy ubrani na cebulkę, a dodatkowe ubrania nosiliśmy w plecakach. Mieszkaliśmy w jednym z najbardziej popularnych i obleganych miejsce na Islandii, pod Kirkjufell. Mimo to znaleźliśmy "swoje" miejscówki.

Jaka jest temperatura na Islandii latem?

Islandia przyciąga turystów w letnie miesiące. Warto wiedzieć, że i wtedy temperatura na Islandii nie rozpieszcza. - Było średnio po 12-13 stopni, w porywach do 17 - zdradza Jędrzej Józefowicz. - To też kraj, w którym pogoda potrafi się zmienić w ciągu 5 minut.

Kamila i Jędrzej mieszkali w miasteczku Grundarfjörður, i głównie jego okolice zwiedzali. - W lipcu odwiedziła nas moja mama z przyjaciółką - mówi gość Czwórki. - One wypożyczyły samochód i razem pojechaliśmy na drugą stronę wyspy. Zobaczyliśmy przepiękny wodospad Skógafoss, ale i wybuchający co 5 minut gejzer Strokkur. Islandia to cały świat w pigułce, są tam wulkany, lodowce, wodospady.

Codzienne życie na Islandii

Czwórkowi goście doświadczyli też codziennego życia na dalekiej północy. Choć mówi się, że islandzkie jedzenie nie ma najlepszej prasy, to im tam niczego, poza prawdziwym chlebem, nie brakowało. Zaznaczają jednak, że ich podróż nie była wyprawą kulinarną

Polacy to najliczniejsza mniejszość narodowa na Islandii. Kamila i Jędrzej rodaków spotykali na ulicach, w sklepach. Nawet kierowca ich autobusu okazał się Polakiem. Dawało to wiele okazji do rozmów i ciepłych pozdrowień. Islandczyków zaś oceniają jako osoby troszkę wycofane, subtelne, ale miłe.

Na Islandię planują wrócić już w 2024 roku, też w celach zarobkowych. Wszystko po to, by przygotować się do wyprawy życia, której szczegółów niestety nie chcą jeszcze zdradzać.

Tytuł audycji: Pierwsze słyszę

Czytaj także

City break - Reykjavik na każdą kieszeń. Architektura, natura, cuda

Ostatnia aktualizacja: 12.05.2023 10:40
Podróż na Islandię to marzenie wielu z nas, niestety często poza naszym zasięgiem finansowym. Najtańszy w tej podróży jest bilet na samolot. W Czwórce zdradzamy jak zminimalizować koszty wycieczki i co koniecznie trzeba tam zobaczyć.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Najbogatsze kraje świata. Luksemburg, Słowenia, Botswana?

Ostatnia aktualizacja: 24.07.2023 12:00
Wojciecha Siryk interesują najbogatsze państwa lub te najszybciej rozwijające się na świecie lub w regionie. To właśnie do nich podróżuje i o nich opowiada na swoim kanale.