Robot - kolega z pracy? Sztuczna inteligencja w biurze

Ostatnia aktualizacja: 13.09.2022 10:05
- Zrobotyzowana automatyzacja procesów to nic innego jak zastępowanie człowieka w powtarzalnych czynnościach - mówi w Czwórce Michał Wawiórko, ekspert w zakresie robotyzacji. - Chodzi o to, żebyśmy nie musieli wykonywać nudnej i żmudnej pracy, tylko skupili się na rzeczach bardziej wymagających. Te powtarzalne oddajmy robotom.
(zdjęcie ilustracyjne)
(zdjęcie ilustracyjne)Foto: Shutterstock/sdecoret

Obiecująca przyszłość?

- Raport przygotowany przez World Economic Forum przewiduje, że do 2025 roku przez szeroko pojętą automatyzację i robotyzację pracę straci około 85 milionów osób - zauważa specjalista. - Natomiast, co ciekawe, ci sami autorzy szacują, że przybędzie prawie 100 milionów nowych miejsc pracy. Będą one związane z rzeczami, o których jeszcze nie wiemy. Ich elementem będzie sztuczna inteligencja, robotyzacja i nowe technologie. To się już dzieje, na naszych oczach.

W miejscu pracy korzystamy z różnych narzędzi i aplikacji, wykonując powtarzalne i nudne czynności. Zrobotyzowana automatyzacja procesów ma nam pomóc, a człowieka zastępuje robot. Roboty między innymi wspierają już firmy logistyczne przy potwierdzaniu zamówień.


Wymierne korzyści

Strach przed nowymi technologiami i rozwiązaniami towarzyszy ludzkości od dawna. Podobnie było w przypadku wynalezienia maszyny parowej czy samochodu. Teraz odbywa się to bardzo szybko, jednak jak przekonuje gość audycji, nie ma czego się obawiać. "Zatrudnianie" robotów przynosi firmie i jej pracownikom wymierne korzyści.

Oprócz korzyści mierzalnych, takich jak zmniejszenie kosztów i wzrost jakości obsługi klienta, są to także korzyści dla pracowników - tłumaczy rozmówca Roberta Grzędowskiego. - Taka współpraca angażuje także pracowników. Osoba obsługująca robota w organizacji awansuje. Staje się tzw. obywatelskim programistą, bez konieczności bycia informatykiem czy programistą. Co warto podkreślić, obecnie technologia pozwala na łatwe i szybkie budowanie robotów bez posiadania technologicznych kwalifikacji. W ten sposób pracownik czuje się ważny i bardziej zaangażowany.


Posłuchaj
12:14 Czwórka/Pierwsze Słyszę - robotyzacja 13.09.2022.mp3 Michał Wawiórko - ekspert w zakresie robotyzacji - opowiada o roli robotów w miejscach pracy (Pierwsze Słyszę/Czwórka)

 

Minusami są koszty wejścia i fakt, że czasami bot może przestać działać. Jednak specjalista podkreśla, że są metody, dzięki którym można przed takimi awariami się zabezpieczyć. - Wszystko wskazuje na to, że automatyzacja to przyszłość rynku pracy - dodaje Michał Wawiórko.

Czytaj także:

***

Tytuł audycji: Pierwsze słyszę

ProwadziRobert Grzędowski

Gość: Michał Wawiórko (ekspert w zakresie robotyzacji)

Data emisji: 13.09.2022

Godzina emisji: 7.15

aw

Czytaj także

Sztuczna inteligencja - nie należy się jej obawiać

Ostatnia aktualizacja: 17.06.2020 12:41
Data science, machine learning, humanizowanie technologii to pojęcia, które zna każdy psycholog sztucznej inteligencji. To nowy zawód na rynku pracy, który ma łączyć mechanizmy funkcjonowania ludzkiej psychiki ze sztuczną inteligencją.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Sztuczna inteligencja - jak pomaga nam w życiu codziennym?

Ostatnia aktualizacja: 17.08.2022 19:10
- Sztuczna inteligencja, algorytmy uczenia i sieci neuronowe to jest coś, z czym mamy do czynienie na co dzień. Nie uciekniemy od tego, ale też nie mamy się czego bać - przekonuje Joanna Wziątek, specjalistka od cyberbezpieczeństwa. - Powinniśmy tylko zwracać uwagę, co robimy z naszymi danymi.
rozwiń zwiń