Przyszłość konsumpcji - świadome pozyskiwanie jedzenia

Ostatnia aktualizacja: 20.02.2021 12:00
Kampania "Our Food Our Future", ma na celu zmobilizowanie młodzieży do przyjęcia zrównoważonych wzorców konsumpcji i aktywnego wspierania zrównoważonych łańcuchów dostaw żywności. Ma również pokazać alternatywne miejsca pozyskiwania jedzenia.
zdjęcie ilustracyjne
zdjęcie ilustracyjneFoto: Shutterstock/ Jack Frog

ogrodnik 1200.jpg
Farma w mieście - zgodnie z rytmem natury


- Głównym celem kampanii "Our Food Our Future" jest uświadomienie, jak wygląda przemysł spożywczy, a przede wszystkim przekazanie młodym ludziom, czym są alternatywne formy i gdzie szukać i pozyskiwać zdrowszą żywność, lepszej jakości i certyfikowaną - mówi Dominika Cieślar z Fundacji Kupuj Odpowiedzialnie. - Jest to jeszcze w Polsce nisza, bo u nas te alternatywne formy nie do końca są promowane i rozpowszechnione. Projekt ma na celu pokazanie, że można inaczej jeść i inaczej konsumować


Posłuchaj
11:47 Czwórka/Ratujemy Świat - Our Food Our Future 19.02.2021.mp3 O akcji "Our Food Our Future" rozmawiamy z Dominiką Cieślar z Fundacji Kupuj Odpowiedzialnie (Czwórka/Ratujemy Świat)

 

Kampanii towarzyszy raport dotyczący rolnictwa, produkcji, handlu oraz alternatywnych form pozyskiwania jedzenia. Wynika z niego między innymi, że konsumpcja mięsa w Polsce na przestrzeni lat ulega zmianom i coraz chętniej patrzymy w kierunku weganizmu i wegetarianizmu. Coraz bardziej również zwracamy uwagę na to, co jemy, jak jemy i częściej poszukujemy zamienników i alternatyw.

- Na rynku również powiększa się asortyment produktów wegetariańskich i wegańskich. Wzrosła ilość zamienników, kiedyś bardziej powszechne było mleko sojowe, teraz pojawiły się również napoje migdałowe, kokosowe itd. - tłumaczy gość audycji. - Zamienniki są coraz bardziej dostępne i pojawiają się również w supermarketach i dużych sklepach. Jednak w dalszym ciągu są nieco droższe od ogólnodostępnych produktów.

burger weganizm wegetarianizm warzywa kuchania jedzenie 1200.jpg
Czy dieta planetarna może uratować Ziemię?

Posłuchaj także:

Jak podkreśla Dominika Cieślar, w pozyskiwaniu jedzenia możemy pomyśleć o alternatywnych łańcuchach dostaw. Jednym z nich są kooperatywy spożywcze, czyli inicjatywy konsumentów, którym zależy na tym, żeby żywność pozyskać w sposób lokalny, przy jednoczesnym budowaniu sprawiedliwej i uczciwej relacji z rolnikami i producentami żywności.

Posłuchaj także:

- Mamy też możliwość skorzystania z ogrodów społecznych, działa to na takiej zasadzie, że sąsiedzi, lub wspólnota lokalna zakładają swój własny ogród. Uprawiają tam warzywa i owoce, ale też działają edukacyjnie - wyjaśnia gość audycji. - Oprócz tego mamy też Rolnictwo Wspierane przez Społeczność (RWS) i to działa podobnie jak kooperatywy, gdzie jest kontakt pomiędzy producentami żywności i konsumentami. Z jednej strony tworzy się warunki dogodne do działania przede wszystkim dla drobnych gospodarstw, a z drugiej strony zapewnia się konsumentom dostęp do wysokiej jakości żywności. W takiej współpracy ważne jest działanie na podstawie pięciu zasad: partnerstwo, solidarność, bliskość, różnorodność i zaangażowanie.

Również miejscem pozyskiwania zdrowego jedzenia są ekologiczne targi żywności. Konsument ma pewność, że produkty są zdrowe, a swoje produkty sprzedają mali, lokalni przedsiębiorcy, którzy działają z pasją.


***

Tytuł audycji: "Ratujemy świat" 

Prowadzi: Kasia Dydo

Gość: Dominika Cieślar (Fundacja Kupuj Odpowiedzialnie)

Data emisji: 19.02.2021

Godzina emisji: 15.32

aw

Czytaj także

#Kranujesz. Fakty i mity na temat kranówki

Ostatnia aktualizacja: 10.03.2020 09:08
Wokół picia wody z kranu narosło wiele mitów i stereotypów. Wiele osób nadal jej unika, choć jest równie zdrowa, co ta, którą znaleźć możemy w butelkach. 
rozwiń zwiń

Czytaj także

Ekologiczna moda - jak to się robi?

Ostatnia aktualizacja: 23.10.2020 12:00
- W ostatnim czasie zmieniła się przede wszystkim świadomość konsumentów. Chodzi o ekologiczną produkcję odzieży, transparentność marek, produkcję fair trade, przy poszanowaniu praw człowieka, czy podejście "zero waste", bezodpadowo. To ważne zmiany - mówił projektant Tomasz Armada.
rozwiń zwiń