Nowe Technologie

Niskie bezpieczeństwo rynku e-commerce

Ostatnia aktualizacja: 31.07.2012 00:00
W świetle badań przeprowadzonych przez Unizeto Technologies w ramach Raportu pokonkursowego Bezpieczny eSklep 2012 okazuje się, że nieufność nie jest bezzasadna - jedynie 26% przebadanych sklepów posiada podstawowe zabezpieczenie.
Niskie bezpieczeństwo rynku e-commerce
Foto: Glow Images/East News

 

Głównym czynnikiem hamującym dynamiczny rozwój elektronicznego handlu jest brak zaufania klientów co do bezpieczeństwa transakcji internetowych.

 

Polski rynek e-commerce nabiera wartości

 

Ze wszystkich segmentów rynku handel elektroniczny rozwija się najprężniej. W Europie szacowana wartość wzrosła z poziomu 145 mld dolarów w 2008, przez 183 mld w 2011, aż do poziomu 202 mld w 2012 roku. E-handel na polskim gruncie rozwija się równie stabilnie, czego najlepszym dowodem jest fakt, że Polska już od dwóch lat jest liderem w Europie jeżeli chodzi o wzrost tego rynku.

 

Większa wartość segmentu, popularyzacja e-zakupów i rosnąca liczba sklepów internetowych stanowią pożywkę dla ataków webowych, bazujących na niskim poziomie zabezpieczeń witryn i niedoinformowaniu internautów. Zagwarantowanie maksymalnego bezpieczeństwa internetowego handlu to dla każdego przedsiębiorcy priorytet, w obrębie którego nie ma miejsca na kompromisy. Ochrona transakcji internetowych przeciwdziała nie tylko bezprawnemu przejęciu lub modyfikacji przesyłanych danych, ale i wpływa na budowanie pozytywnego wizerunku marki wśród klientów i otoczenia.

 

Niebezpieczne e-sklepy

 

Z tegorocznych badań przeprowadzonych przez Unizeto Technologies wynika, że większość e-sklepów nie zapewnia podstawowego poziomu ochrony swoim klientom. W ramach przekrojowego konkursu Bezpieczny eSklep, Unizeto przebadało zabezpieczenie 450 domen 116 sklepów internetowych. Ich analiza pokazała, że jedynie 26% wszystkich witryn posiadało zainstalowane certyfikaty SSL.

 


  • Aż 60% certyfikatów SSL z grupy witryn z kłódką należało do podstawowej klasy DV, choć dedykowana jest ona jedynie dla mniejszych e-sklepów, blogów, forów oraz niekomercyjnych witryn WWW.

  • Kolejne 38% przebadanych stron posiadało certyfikat na poziomie walidacji OV, co jest sugerowane właścicielom większych sklepów internetowych, stron urzędów administracji publicznej oraz serwerom pocztowym i baz danych.

  • Jedynie 2% wszystkich witryn gwarantowało najwyższy poziom bezpieczeństwa – EV, a więc posiadało certyfikat dedykowany do ochrony prestiżowych sklepów internetowych, bankowości elektronicznej, instytucji finansowych i ubezpieczeniowych.

 

Czynniki zwiększające zaufanie klientów

 

W ramach konkursu przeprowadzona została także ankieta dotycząca oceny czynników wpływających na poczucie bezpieczeństwa w sklepie internetowym. 

 


  • Największy wpływ na zaufanie klientów miały: rekomendacje oraz opinie dotychczasowych Klientów, łatwa dostępność danych kontaktowych, a także zabezpieczenia sklepu typu SSL.

  • W dalszej kolejności ważne okazały się: czytelny i uczciwy regulamin, bezpieczne przelewy za pośrednictwem znanych i sprawdzonych form płatności on-line, a także opcja płatności za produkt przy odbiorze oraz nagrody i wyróżnienia przyznane sklepowi.

  • Rzadziej wymieniane były: przejrzystość kolejnych etapów transakcji (z możliwością wycofania się, potwierdzeniem etapów za pomocą e-maila, śledzeniem przesyłki) oraz marka i wygląd sklepu.

  • Z każdym rokiem rośnie świadomość konsumencka i wymagania klientów w kwestiach bezpieczeństwa. Jak pokazały badania, aż 98% ankietowanych odpowiada twierdząco na pytanie, czy zwraca uwagę na bezpieczeństwo w sklepie internetowym. Dla właścicieli e-sklepów powinno stanowić to jasny dowód – inwestowanie w e-ochronę procentuje!

 

Raport pokonkursowy Bezpieczny eSklep 2012, w którym znalazły się pełne wyniki badań oraz ankiety konsumenckiej można pobrać bezpłatnie ze strony https://bezpiecznyesklep.pl/raport.



Zobacz więcej na temat: handel Europa POLSKA grunty
Czytaj także

W e-commerce liczy się konwersja

Ostatnia aktualizacja: 27.03.2012 00:00
Dla internautów robiących zakupy w sieci oferty serwisów aukcyjnych, porównywarek oraz e-sklepy to przede wszystkim oszczędność czasu, pieniędzy i możliwość wybrania produktu najwyższej jakości. Według danych z lutego 2012 r. zaprezentowanych przez Gemius w raporcie E-commerce w Polsce 2011, ponad 70% użytkowników Internetu deklaruje, że przynajmniej raz dokonało zakupów online. Z kolei TNS OBOP przewiduje, że połowa spośród tych, którzy nie dokonywali jeszcze zakupu w sieci, zrobi to w ciągu najbliższego półrocza.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Bezpieczny biznes w cyfrowym świecie

Ostatnia aktualizacja: 14.05.2012 00:00
Wyciek ważnych informacji z firmy, utracone efekty pracy z kilku miesięcy, poufne dane i dokumenty przesłane pomyłkowo do nieupoważnionej osoby - to przykre doświadczenia, które na szczęście dotyczą tylko ułamka małych i średnich przedsiębiorstw. Stwarzają jednak realne ryzyko i stres, na jaki niepotrzebnie narażają się przedsiębiorcy. Co zrobić, by chwila nieuwagi czy niefortunne zdarzenie nie spowodowały poważnych strat biznesowych i wizerunkowych?
rozwiń zwiń
Czytaj także

Bezpieczny e-handel

Ostatnia aktualizacja: 27.06.2012 00:00
Z roku na rok rośnie liczba transakcji zawieranych przez sieć oraz liczba sklepów oferujących swoje towary w Internecie. Niestety nowym perspektywom towarzyszą także nowe wyzwania, z których największe stanowią budowa zaufania oraz zapewnienie bezpieczeństwa danych w sieci.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Jak chronić biznes e-commerce

Ostatnia aktualizacja: 06.07.2012 00:00
Z roku na rok rośnie liczba transakcji zawieranych przez sieć oraz liczba sklepów oferujących swoje towary w Internecie. Handel w dużej mierze przeniesiony został do WWW, wprowadzając współczesny biznes do wirtualnej rzeczywistości. Niestety nowym perspektywom towarzyszą także nowe wyzwania, z których największe stanowią budowa zaufania oraz zapewnienie bezpieczeństwa danych w sieci.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Podstawowa zasada w e-biznesie: monitoruj swój sklep

Ostatnia aktualizacja: 08.07.2012 00:00
Klienci są co raz bardziej wymagający wobec usług i produktów, ale i samego procesu ich nabywania. Strona WWW firmy nastawionej na sprzedaż musi w pełni spełniać podstawowe zadanie: stanowić najlepsze narzędzie będące łącznikiem pomiędzy firmą a klientem.
rozwiń zwiń
Czytaj także

A B C D e-sklepów

Ostatnia aktualizacja: 25.07.2012 00:00
Właściciele tradycyjnych sklepów coraz częściej przenoszą swoją działalność z ulicy do Internetu. Decyzja o otwarciu e-biznesu lub o dostosowaniu swojej firmy do rzeczywistości wirtualnej nie jest łatwa, jednak wydaje się być naturalnym krokiem na drodze do rozwoju przedsiębiorstwa. Zanim rozpoczniemy sprzedaż w Internecie warto zastanowić się, który kanał dystrybucji jest najbardziej dopasowany do profilu naszej działalności.
rozwiń zwiń