Polskie Radio Dzieciom

Edukacja włączająca dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Ostatnia aktualizacja: 17.05.2021 06:00
Niedawno minął rok, odkąd uczniowie po raz pierwszy przeszli na zdalny system nauczania. Od tego czasu wiele się mówi na temat edukacji dzieci, w tym także osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Pojęcie to obejmuje dzieci, które posiadają orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, np. niewidzące lub autystyczne, mierzące się z dysleksją czy dysgrafią oraz ze środowisk ograniczających. Niektóre z nich podejmuje naukę w ośrodkach specjalistycznych, podczas gdy inne biorą udział w edukacji włączającej. W Strefie Rodzica temat ten został zgłębiony przez Joannę Wilewską, dyrektorkę Departamentu Wychowania i Edukacji Włączającej, Mateusza Różańskiego, dziennikarza z portalu niepełnosprawni.pl oraz Paulinę Szczypińską z Nowatorskiej Szkoły Podstawowej.
Do ostatniego stopnia awansu zawodowego  nauczyciela dyplomowanego dochodzi 23 wykonujących zawód nauczyciela.
Do ostatniego stopnia awansu zawodowego – nauczyciela dyplomowanego dochodzi 2/3 wykonujących zawód nauczyciela.Foto: East News/Piotr Mecik

Co trzecie dziecko w Polsce wymaga wsparcia w zakresie psychologiczno-pedagogicznym. Z trudem przychodzi im opanowanie materiału i np. zrozumienie matematyki. Co prawda nie kwalifikuje ich to do orzeczenia o niepełnosprawności, lecz komplikuje funkcjonowanie w szkole. Jeśli chodzi o dzieci z niepełnosprawnością przygotowane są dla nich dwa rodzaje podstawy programowej. - Ok. 70% uczniów z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego uczęszcza do szkół ogólnodostępnych – powiedziała Joanna Wilewska.

Posłuchaj
119:57 29.05. Edukacja włączająca.mp3 Edukacja włączająca dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (Strefa rodzica/PRD)_29.04.2021.

 

W przypadku dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim realizowana jest podstawa kształcenia ogólnego. Wymagania zatem nie są obniżane, lecz przykłada się większą uwagę do indywidualizacji nauczania. Natomiast uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym realizują program zapewniony przez szkoły specjalne. W okresie pandemii dyrektorzy mogą zapewnić osobom niepełnosprawnym możliwość nauczania stacjonarnego lub zdalnego na terenie szkoły. 

Edukacja włączająca ma za zadanie umożliwienie dzieciom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi nauki z innymi. Dzięki temu takie osoby poczują się bardziej zaakceptowane w społeczeństwie i nabiorą większej pewności siebie. Co więcej, ułatwi im to wejście w dorosłość i pracę na miarę swoich możliwości. Z kolei u innych uczniów poziom empatii wzrośnie, nauczą się funkcjonować w różnych grupach, a także rozwiną cenione na rynku pracy umiejętności miękkie. -Edukacja włączająca daje nam możliwości korzystania z potencjałów rożnych ludzi w budowaniu takiego lepszego, bardziej inkluzywnego społeczeństwa – zaznaczył Mateusz Różański. Wymaga to jednak czasu, chęci, stworzenia odpowiedniej przestrzeni i umiejętnego odpowiadania na potrzeby dzieci.

Obecnie trwa praca nad "Edukacją dla wszystkich", czyli programem, którego celem jest wsparcie i pomoc uczniom i ich rodzinom, w szczególności osobom niepełnosprawnym. Zakłada on podniesie jakości edukacji włączającej oraz przygotowanie nauczycieli do pracy w klasie, która jest zróżnicowana. Ważną rolę w projekcie stanowią także specjalne placówki oraz poradnie psychologiczno-pedagogiczne. Natomiast już we wrześniu zostanie pilotażowo wprowadzony tzw. asystent ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Podniesienie kształcenia wszystkich dzieci jest ważne, gdyż dobro ucznia zawsze stoi na pierwszym miejscu, bez względu na to w jakim systemie edukacyjnym on się uczy. Dzięki edukacji włączającej następuje integracja społeczeństwa i dołączenie do niego ludzi o różnych potrzebach.  Jak stwierdziła Paulina Szczypińska – Każdy z nas ma prawo do życia, do kształtowania swoich kompetencji, które później wykorzysta w dorosłym życiu. Tak naprawdę trudności np. w danym obszarze nie powinny wyłączać tych uczniów z takiego dalszego korzystania z życia.

---> SŁUCHAJ POLSKIEGO RADIA DZIECIOM <---

Audycja: Strefa rodzica
Prowadziła: Katarzyna Hagmajer-Kwiatek
Goście: Joanna Wilewska/Departament Wychowania i Edukacji Włączającej, Mateusz Różański/niepełnosprawni.pl, Paulina Szczypińska/Nowatorska Szkoła Podstawowa
Data emisji: 29.04.2021
Godzina emisji: 21.00.

Strefa rodzica w Polskim Radiu Dzieciom od poniedziałku do piątku od 21.00 do 23.00.

PRD to radio dla dzieci i rodziców. Każdego tygodnia stacja emituje ponad 130 premierowych audycji w tym m.in. audycje edukacyjne, podróżnicze, kulturalne i rozrywkowe oraz bajki, słuchowiska i podcasty. W audycjach usłyszeć można znane i lubiane piosenki dla dzieci. Dziennikarze Polskiego Radia Dzieciom za pośrednictwem mediów społecznościowych angażują słuchaczy do aktywnego udziału w audycjach oraz zachęcają do wspólnej zabawy w licznych konkursach i zagadkach udostępnianych w formie kolorowych grafik.

Wszystkie audycje Polskiego Radia Dzieciom są źródłem wszechstronnej wiedzy, rozwijają w dzieciach wrażliwość na dźwięki i są bezpieczne – chronią najmłodszych przed niechcianymi bodźcami i informacjami, ponieważ stacja nie emituje żadnych reklam! 

Więcej aktywności stacji można znaleźć na profilu Polskiego Radia Dzieciom w mediach społecznościowych

Zobacz także
Czytaj także

Jak wychować szczęśliwego geniusza?

Ostatnia aktualizacja: 30.04.2018 13:30
Wychowanie, edukacja czy spełnianie dziecięcych marzeń, to dla współczesnych rodziców niezwykle ważne kwestie. Jak zachować właściwe proporcje pomiędzy tym, czego pragną rodzice, a czego ich dzieci – o tym w dzisiejszej ”Strefie rodzica”.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Jak usprawnić edukacje systemową?

Ostatnia aktualizacja: 15.04.2021 16:21
Wielu uczniom szkoła kojarzy się negatywnie, jako miejsce do którego chodzą z konieczności. Narzekają na srogi system oceniania oraz częste sprawdziany i przepytywania. Czy jest zatem coś, co dorośli mogą zrobić, aby rozwinąć i usprawnić edukację systemową z korzyścią nie tylko dla uczniów, ale też nauczycieli? Zapytaliśmy o to doradczynię i konsultantkę edukacyjną, Oktawię Gorzeńską, gościa "Strefy Rodzica" w Polskim Radiu Dzieciom.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Czy nauka o rozwoju człowieka może ulepszyć system edukacji?

Ostatnia aktualizacja: 22.04.2021 11:14
System edukacji w Polsce oparty jest na ściśle określonej podstawie programowej. Niektórzy jednak widzą w tej strukturze braki, w postaci nie uwzględnienia pewnych kwestii naukowych. W związku z tym, zrodziło się pytanie, jakie warunki oferowałaby szkoła, gdyby jej system można byłoby zbudować od początku. Odpowiedzi na nie udzielił w "Strefie Rodzica" w Polskim Radiu Dzieciom Borys Bińkowski, specjalizujący się we wdrażaniu wiedzy naukowej o poznaniu człowieka.
rozwiń zwiń