Polskie Radio Dzieciom

Gdy dziecko uczy się gry na instrumentach muzycznych. Rozmowa z pianistami

Ostatnia aktualizacja: 19.10.2021 10:00
Nierzadko zdarza się, że naukę gry na instrumencie rozpoczynamy na początku szkoły podstawowej. Jeśli ktoś już wcześniej odkryje w sobie pasję do muzyki lub zainspiruje się np. muzycznie utalentowanym członkiem rodziny, może wtedy zechcieć pójść do szkoły muzycznej. Na początku pasja ta wymaga zaangażowania rodziców, a z czasem nawet i poświęceń ze strony osoby, która z muzyką wiąże swoją karierę zawodową. O nauce gry na instrumentach i muzyce opowiedzieli w "Strefie Rodzica" pianistki Karolina Marchlewska-Trzmiel oraz Aleksandra Kowalczyk i pianista Piotr Latoszyński.
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Pixabay

Obcowanie muzyczne można rozpocząć od śpiewania. – Dzieci naprawdę mają doskonałą pamięć muzyczną i im wcześniej ją pobudzimy, tym będzie rezonować wcześnie. – powiedziała Karolina Marchlewska-Trzmiel. We wczesnej edukacji muzycznej dużą rolę odgrywają zaangażowani rodzice, którzy w domu zachęcają do nauki, motywują oraz pilnują, aby dziecko ćwiczyło i pracowało nad swoimi umiejętnościami. 

Dzieci już od wczesnych lat dążą do kontaktu z muzyką oraz na nią reagują np. poprzez podskakiwanie czy podśpiewywanie. Zamiast jednak zakładać, że przyszłość dziecka będzie związana z muzyką, korzystniej jest dać mu przestrzeń i szansę na rozwinięcie swoich zainteresowań w tym zakresie. Co więcej, praca np. w zawodzie pianisty jest niezwykle wymagająca i skupia się na dążeniu do perfekcji oraz biegłości technicznej, Niemniej jednak, edukacja muzyczna to także śpiew czy taniec, co może kiedyś przełożyć się m.in. na tworzenie musicali. 

Posłuchaj
61:10 2021_10_13 21_59_52_RadioDzieciom_Strefa_Rodzica.mp3 Strefa Rodzica 13 października godz. 22:00

Dzieci, które mają kontakt z muzyką rozwijają się szybciej pod wieloma względami, m.in. pod kątem nauki języków. Są także bardziej wrażliwe i otwarte emocjonalnie na drugiego człowieka oraz świat wokół nich. Co więcej, edukacja muzyczna sprawia, że dziecko uczy się systematyczności, pracowitości oraz rozwija wyobraźnię. 

---> SŁUCHAJ POLSKIEGO RADIA DZIECIOM <---

Audycja: Strefa rodzica
Prowadziła: Agata Puścikowska
Gość: Karolina Marchlewska-Trzmiel, Aleksandra Kowalczyk i Piotr Latoszyński - pianiści.
Data emisji: 13.10.2021
Godzina emisji: 21.00.

Strefa rodzica w Polskim Radiu Dzieciom od poniedziałku do piątku od 21.00 do 23.00.

Polskie Radio Dzieciom to całodobowe radio dla dzieci i rodziców. Każdego tygodnia stacja emituje ponad 130 premierowych audycji w tym m.in. audycje edukacyjne, podróżnicze, kulturalne i rozrywkowe oraz bajki, słuchowiska i podcasty. W audycjach usłyszeć można znane i lubiane piosenki dla dzieci. Dziennikarze Polskiego Radia Dzieciom za pośrednictwem mediów społecznościowych angażują słuchaczy do aktywnego udziału w audycjach oraz zachęcają do wspólnej zabawy w licznych konkursach i zagadkach udostępnianych w formie kolorowych grafik.

Wszystkie audycje Polskiego Radia Dzieciom są źródłem wszechstronnej wiedzy, rozwijają w dzieciach wrażliwość na dźwięki i są bezpieczne – chronią najmłodszych przed niechcianymi bodźcami i informacjami, ponieważ stacja nie emituje żadnych reklam! 

Więcej aktywności stacji można znaleźć na profilu Polskiego Radia Dzieciom w mediach społecznościowych

Zobacz także
Czytaj także

Przedszkole - ważny przystanek w życiu dziecka. Rozmowa z terapeutką

Ostatnia aktualizacja: 29.09.2021 12:24
Chociaż nie ma obowiązku przedszkolnego, miejsce to jest dla malucha pierwszym przystankiem w drodze do wkraczania i poznawania świata. Co więcej, w trakcie pierwszych lat życia następuje znaczący rozwój dzieci w wielu aspektach. Kształtują się wtedy m.in. możliwości intelektualne człowieka, wrodzone predyspozycje oraz zdolność uczenia się. W związku z tym, obecność dzieci w przedszkolu wpływa na ich dojrzewanie, o czym w "Strefie Rodzica" w Polskim Radiu Dzieciom, opowiedziała Dorota Lubas, terapeutka i pedagog.  
rozwiń zwiń
Czytaj także

Jak rozwija się mowa w rodzinach wielojęzycznych?

Ostatnia aktualizacja: 18.10.2021 14:00
Jak się okazuje, liczba osób na świecie mówiących w więcej niż jednym języku stanowi większość. Co więcej, z czasem język, który przyswoiliśmy na początku życia może ustąpić miejsca innemu, w związku z czym pojęcie języka ojczystego jest płynne. Chcąc przyjrzeć się bliżej rozwojowi umiejętności komunikacyjnych u dzieci, w zależności od liczby języków których się uczą, zespół MultiLADA z Uniwersytetu Warszawskiego postanowił przeprowadzić badanie StarWords, o który w "Strefie Rodzica" opowiedziały Ewa Haman, profesor na Wydziale Psychologii UW oraz Karolina Mieszkowska, adiunkt badawczy na Wydziale Psychologii UW.
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Strefa rodzica". Od kiedy zacząć edukację muzyczną dziecka?

Ostatnia aktualizacja: 17.10.2021 15:21
Nasze upodobania muzyczne kształtują się od początku naszego życia i są efektem m.in. muzyki, której słuchają nasi rodzice oraz osoby z najbliższego otoczenia.  Bez względu na rodzaj muzyki, który preferujemy, korzystnie ona wpływ na nasz mózg, emocje i wyobraźnię. Co więcej, ponad 90% osób rodzi się z predyspozycjami do muzykowania, jednak brak aktywności muzycznej w domu sprawia, że zdolności te się nie rozwijają. O edukacji muzycznej dzieci opowiedziała w Polskim Radiu Dzieciom w audycji "Strefa Rodzica" Violetta Łabanow-Jastrząb, prezes fundacji "Muzyka jest dla wszystkich".
rozwiń zwiń