Polskie Radio Dzieciom

Fizyka w szkole. Jak rozbudzić zapał do jednej z najbardziej przyszłościowych nauk?

Ostatnia aktualizacja: 17.05.2023 12:11
Fizyka wydaje się najbardziej interesująca, kiedy nie wiadomo jeszcze, że to fizyka. Każdy człowiek ma w sobie naturalną ciekawość oraz wrażliwość, którą można później wykorzystać w nauce tego przedmiotu. Ważne jest jednak, by uczyć w taki sposób, aby nie zniechęcać. 
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Shaiith/shutterstock.com

– Celem nauki jest po prostu zrozumienie otaczającego nas świata. Fizyka uczy pewnego sposobu myślenia o rzeczach, analizowania, rozkładania skomplikowanych zjawisk na proste składniki – mówił na antenie Polskiego Radia Dzieciom Jacek Błoniarz Łuczak.  

Fizyka w szkole podstawowej

Na pytanie o to, czy warto uczyć fizyki w szkole podstawowej odpowiedź jest jedna: warto. Warto mówić o fizyce, dlatego że fizyka to jest coś, z czym mamy do czynienia, czy tego chcemy, czy nie, każdego dnia doświadczamy realnego świata, który funkcjonuje na jakichś zasadach i fizyka na tym polega, że my chcemy te reguły zrozumieć. Wtedy życie jest bardziej uporządkowane. To, co widzimy dookoła nie jest zbiorem przypadkowych rzeczy - tłumaczył popularyzator fizyki. 

Posłuchaj
59:27 2023_05_11 21_00_00_RadioDzieciom_Strefa_Rodzica.mp3 Fizyka w szkole. Jak rozbudzić zapał do jednej z najbardziej przyszłościowych nauk?_Strefa Rodzica 11 maja godz. 21:00

Nie chodzi jednak o to, by do fizyki podchodzić wyłącznie opisowo, a działać i eksperymentować. To nie tylko pozwoli zrozumieć przedmiot, ale też zainteresuje uczniów i sprawi, że fizyka w szkole nie będzie przykrym obowiązkiem. 

Jeśli chodzi o szkołę, trzeba się trzymać przede wszystkim tego, że fizyka jest nauką

eksperymentalną - tłumaczył gość audycji Strefa Rodzica - Fizyka teoretyczna, czyli pisanie równań na tablicy, owszem, istnieje jako warstwa opisowa, ale eksperyment jest najważniejszy.  

Jak uczyć fizyki, żeby zachęcać, a nie zniechęcać?

Dobrym sposobem na naukę przedmiotów takich jak fizyka jest tworzenie projektów. Przykłady różnorodnych doświadczeń, które można wykonywać, by zrozumieć fizykę poprzez praktykę można znaleźć w książce "Laboratorium w Szufladzie. Fizyka", której współautorem jest gość Polskiego Radia Dzieciom. - Chodziło o to, żeby stworzyć zbiór doświadczeń, które są przetestowane i sprawdzone - wyjaśnił  Jacek Błoniarz Łuczak.  

Dlaczego jeszcze warto wprowadzać fizykę już w szkole podstawowej i w jakiej formie? Dlaczego ten przedmiot przysparza uczniom tak wielu trudności? Jak zbudować w nich entuzjazm dla tej dziedziny nauki i w jaki sposób w istniejące ramy programu szkolnego wpisywać najnowsze odkrycia z tej dziedziny?  

Audycja: Strefa Rodzica
Prowadzi: Katarzyna Hagmajer-Kwiatek
Gość: Jacek Błoniarz Łuczak – popularyzator fizyki, współautor książki "Laboratorium w Szufladzie. Fizyka", Centrum Nauki Kopernik
Data emisji: 11.05.2023
Godzina emisji: 21:00

Strefa rodzica w Polskim Radiu Dzieciom od poniedziałku do piątku od 21.00 do 22.00.

Czytaj dalej:

Polskie Radio Dzieciom to całodobowe radio dla dzieci i rodziców. Każdego tygodnia stacja emituje kilkadziesiąt premierowych audycji w tym m.in. audycje edukacyjne, podróżnicze, kulturalne i rozrywkowe oraz bajki, słuchowiska i podcasty. W audycjach usłyszeć można znane i lubiane piosenki dla dzieci. Dziennikarze Polskiego Radia Dzieciom za pośrednictwem mediów społecznościowych angażują słuchaczy do aktywnego udziału w audycjach oraz zachęcają do wspólnej zabawy w licznych konkursach i zagadkach udostępnianych w formie kolorowych grafik.

Wszystkie audycje Polskiego Radia Dzieciom są źródłem wszechstronnej wiedzy, rozwijają w dzieciach wrażliwość na dźwięki i są bezpieczne – chronią najmłodszych przed niechcianymi bodźcami i informacjami, ponieważ stacja nie emituje żadnych reklam! 

Więcej aktywności stacji można znaleźć na profilu Polskiego Radia Dzieciom w mediach społecznościowych

Zobacz także
Czytaj także

Co zrobić, żeby szkoła była przestrzenią przyjazną dla każdego?

Ostatnia aktualizacja: 23.09.2022 23:50
Początek roku szkolnego to dla wielu uczniów i uczennic ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi bardzo trudny czas. Przychodząc do szkoły zderzają się z przeszkodami, które niekiedy paraliżują ich normalne funkcjonowanie - w takich warunkach o komfortowym uczeniu się często nie ma nawet mowy. Co powinno się zmienić w szkole, żeby wszyscy czuli się w niej dobrze i to niezależnie od tego, jaki mają neurotyp czy stopień sprawności?
rozwiń zwiń
Czytaj także

Jak w szkole dba się o zdrowie psychiczne oraz fizyczne dzieci i młodzieży?

Ostatnia aktualizacja: 15.12.2022 11:35
W szkołach coraz częściej możemy obserwować stany napięcia nerwowego, wzmożoną agresję, czasami wycofanie, depresję. Depresja, stany około depresyjne i inne różnego rodzaju problemy u osób młodych wynikają najczęściej z problemów rozwojowych, kontaktów rówieśniczych albo problemów, z którymi dziecko zmaga się w rodzinie. 
rozwiń zwiń
Czytaj także

Edukacja outdoorowa. Jak wygląda w Polsce nauka poza murami szkoły?

Ostatnia aktualizacja: 17.04.2023 13:20
Edukacja outdoorowa to dziedzina pedagogiki, która zyskuje coraz większą popularność w Polsce. Jest to edukacja w terenie, o której mówi się, że jest to pedagogika przygody czy pedagogika przeżyć. – Chodzi o to, by wszystko to, co może być nauczane na dworze, było nauczane na dworze – mówiła na antenie Polskiego Radia Dzieciom Katarzyna Jämsä. Edukacja outdoorowa daje wiele możliwości w zależności od tematu przewodniego zajęć. Po więcej zapraszamy poniżej.
rozwiń zwiń