X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl

Żaby z Amazonii – mistrzynie fitness

Ostatnia aktualizacja: 06.04.2011 12:40
Wyjątkowo jadowite żaby z Amazonii są też bardzo sprawne fizycznie - wynika z badania, które opisano w magazynie "Proceedings of the National Academy of Science".

Badacze poddali 500 amazońskich żab niezwykłemu testowi - umieścili je w plastikowej tubie, kręcącej się jak kołowrotek dla chomików, aby sprawdzić kondycję fizyczną każdego z gatunków. Okazało się, że najbardziej toksyczne z nich były najbardziej żywotne. Jadowite płazy z rodziny drzewołazów zamieszkujące lasy deszczowe Amazonii wydzielają gorzkie toksyny przez swoją błyszczącą, wzorzystą skórę.

- Ich organizmy mają większą zdolność przyswajania tlenu i transportowania go do mięśni, dokładnie tak jak u doskonale wytrenowanych sportowców - napisał w oświadczeniu autor badania Juan Santos z National Evolutionary Synthesis Center w Północnej Karolinie.

Wysiłkowemu testowi poddano ponad 50 gatunków żab z Kolumbii, Ekwadoru, Wenezueli i Panamy. Po czterech minutach przebywania w tubie, badacze sprawdzali tempo przemiany materii u żabich uczestników eksperymentu.

Mniej kolorowe, nietoksyczne żaby kazały się być mniej wysportowane od swoich krzykliwie ubarwionych kuzynów. - To dlatego, że mają na inne zwyczaje - wyjaśnił jeden z badaczy, David Cannatella z University of Texas w Austin. Jadowite drzewołazy wytwarzają toksyny dzięki diecie złożonej m.in. z niektórych mrówek. Muszą wędrować często daleko, żeby znaleźć pożywienie, co decyduje o ich sprawności. - Niejadowite gatunki przeważnie przebywają w jednym miejscu i nie przemieszczają się zbytnio, odżywiając się każdym insektem, który się do nich zbliży. Z kolei toksyczne żaby są bardzo grymaśne - dodał Santos.

Zobacz drzewołazy w naturze:

Dzikie koty małpują

Ostatnia aktualizacja: 16.07.2010 09:00
Strategia polowania niektórych dzikich kotów może być zaskakująca. Aby zmylić swoją ofiarę, naśladują wydawane przez nią odgłosy.

Amazonia - zdziczały ogród?

Ostatnia aktualizacja: 08.09.2010 11:10
Naukowcy mają coraz więcej dowodów na potęgę cywilizacji prehistorycznej Amazonii. Znaleziska dyskredytują teorię o "dziewiczej Puszczy".

Druga Nazca czy zwykłe rolnictwo?

Ostatnia aktualizacja: 18.10.2010 13:10
Czy czeka nas archeologiczna sensacja? Włoska badaczka odkryła w Peru nowe geoglify – olbrzymie rysunki, widziane tylko z powietrza.

Amazonia: co 3 dni odkrywamy nowy gatunek

Ostatnia aktualizacja: 26.10.2010 13:20
Myśleliście, że czasy wielkich biologicznych odkryć minęły? W Amazonii wciąż jest wiele do odnalezienia.

Susze pustoszą Amazonię

Ostatnia aktualizacja: 04.02.2011 11:00
Lasy Amazonii prawdopodobnie pochłaniają mniej dwutlenku węgla, niż się obecnie wydaje. Wskazują na to wyjątkowo dotkliwe susze.