Historia

TSS "Stefan Batory” – ostatni polski transatlantyk

Ostatnia aktualizacja: 11.04.2017 06:08
11 kwietnia 1969 polski transatlantyk "Stefan Batory” wyruszył w swój pierwszy rejs. Trasa prowadziła z portu macierzystego w Gdyni do Montrealu w Kanadzie.
Audio
  • Stefan Batory odpływa z Montrealu do Gdyni. Archiwalne nagranie z pierwszego rejsu polskiego transatlantyka (06.06.1969)
Stefan Batory (1969), fot. PAP
"Stefan Batory" (1969), fot. PAP

TSS "Stefan Batory” był ostatnim liniowcem, który utrzymywał regularnie rejsy na Atlantyku. Ten pasażerski turbinowy statek parowy był w latach 70. i 80. XX wieku flagową jednostką Polskich Linii Oceanicznych.

Pierwszy rejs

- Proszę państwa jesteśmy na pokładzie nowego statku polskiego "Stefan Batory", który za parę godzin odpłynie w podróż powrotną do Gdyni ze swojego pierwszego rejsu pomiędzy Polską i Kanadą – tak rozpoczynała się, zachowana do dzisiaj, relacja Polskiego Radia. Tym samym rejsem płynęli dziennikarze Radia Wolna Europa prowadzący audycję "Podwieczorek przy mikrofonie".

O przebiegu pierwszego rejsu reporterowi PR opowiadał kapitan statku Jerzy Pszenny, który był też ostatnim dowódcą poprzednika TSS "Stefan Batory" – MS "Batory": - To był normalny rejs, ponieważ na północnym Atlantyku nigdy nie spodziewamy się dobrej pogody. Był to rejs zupełnie udany, dlatego że nie za dużo kołysało i przybyliśmy na czas. Statek był wypełniony do granic swoich możliwości.

Następca MS "Batory"

TSS "Stefan Batory” został zbudowany w 1952 roku w Holandii jako statek pasażerski "Maasdam". Statek miał pojemność 15,044 ton, długość 153 m, szerokość 21 m i szybkość 16,5 węzła.

Holendrzy w 1968 roku sprzedali statek Polskim Liniom Oceanicznym. Miał się on stać następcą legendarnego MS "Batory”, który służył od 1939 do 1969 roku.

Przebudowę i modernizację nowego liniowca przeprowadzono w Gdańskiej Stoczni Remontowej. Zmieniono sylwetkę statku, który otrzymał nowy maszt i dźwigi, inny komin, przedłużono mu również nadburcie. We wnętrzu znalazła się sala widowiskowa mieszcząca 300 osób, sala zabaw dla dzieci, sauna, sala gimnastyczna i dodatkowy bar. Unowocześniono kabiny i pomieszczenia gospodarcze, usprawniono ciągi komunikacyjne, zaprojektowano nowa oprawę plastyczną.

Po przebudowie TSS "Stefan Batory" mógł zabrać na pokład 783 pasażerów i 331 osób z załogi. W swój pierwszy rejs z Gdyni do Montrealu wypłynął 11 kwietnia 1969 roku.

Od początku nie brakowało chętnych, by na jego pokładzie odbyć podróż do Ameryki. W pierwszym roku statek odbył 9 rejsów przez ocean, przy niemal całkowicie wyprzedanych miejscach.

20 lat na Atlantyku

Ze względu na zaostrzenie przepisów związanych z ochroną środowiska w USA, w marcu 1976 roku TSS "Stefan Batory” przestał pływać do Nowego Jorku. Zapotrzebowanie na rejsy transatlantyckie zaczęło powoli spadać i w 1977 roku ich liczba została zredukowana do 6. W 1988 roku liniowiec został wycofany ze służby ze względów techniczno-finansowych.

TSS "Stefan Batory" pływał pod polską banderą przez ponad 20 lat. Przez ten czas gościł na swoim pokładzie wielu znakomitych artystów, pełniąc poniekąd rolę "ambasadora” polskiej kultury i tradycji.

Polski transatlantyk przekazano greckiemu przedsiębiorstwu, które planowało przebudowanie go na statek wycieczkowy. Od tych planów jednak odstąpiono i w 2000 roku okręt został zezłomowany w stoczni w Turcji.

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak