X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Historia

Kino zaczęło się od braci Lumière

Ostatnia aktualizacja: 28.12.2018 06:15
Metryką chrztu kinematografu jest pierwszy publiczny i płatny pokaz zorganizowany przez braci Lumiere w Grand Café w Paryżu. Nikt nie przypuszczał, że da początek nowej sztuce.
Audio
  • Bracia Lumière - twórcy kinematografu, prekursorzy sztuki filmowej - posłuchaj aud. Ireny Eichler z cyklu "Ojcowie duchowi XX wieku" z udziałem krytyka filmowego, Marii Oleksiewicz. (PR, 23.06.1996)
Plakat reklamujący pokaz filmu braci Lumire. Autor: Marcellin Auzolle (1862-1942)
Plakat reklamujący pokaz filmu braci Lumière. Autor: Marcellin Auzolle (1862-1942)Foto: Wikimedia Commons. Autor: Marcellin Auzolle

28 grudnia 1895 w paryskiej kawiarni Grand Café odbył się pierwszy komercyjny pokaz kinowy, zorganizowany przez braci Lumière. Oprócz "Wyjścia robotników z fabryki Lumière w Lyonie" wyświetlono jeszcze: "Śniadanie", "Polewacza polanego" oraz "Wjazd pociągu na stację w La Ciotat".

Właściciel Grand Cafe nie wierzył, że pokaz, który pozwolił u siebie zorganizować, kogokolwiek zainteresuje. Niski dochód, jaki przyniósł, tylko utwierdził go w tym przekonaniu. Ale kiedy następnego dnia ustawiła się kilkusetmetrowa kolejka do jego lokalu, zrozumiał, że ten wynalazek zawojuje światem. Bracia Lumière swój patent zaprezentowali jako ciekawostkę techniczną. Szybko okazało się jendka, jak niebywałe możliwości ma kinematograf.

O okolicznościach wynalezienia kinematografu, braciach Lumière i pierwszych filmach jakie zrobili, rozmawiały Irena Eichler i jej gość, krytyk filmowy Maria Oleksiewicz w audycji z cyklu "Ojcowie duchowi XX wieku", nadanej w czerwcu 1996 roku.

- My sobie nie możemy wyobrazić dzisiejszego świata bez kina - mówiła Maria Oleksiewicz. - Kino jest wszędzie, nawet w najbardziej zapadłym kącie. Kino kształtuje nasze poglądy, narzuca nam mody. A przecież to wszystko narodziło się w kłębach dymu z cygar i w oparach absyntu. Wynalazek, jakim był kinematograf, podbił cały świat, określił cały nasz wiek XX - dodała.

Bracia August Marie Louis i Louis Jean Lumière byli synami bardzo zamożnego fabrykanta papieru z Lyonu. - Oni byli genialnymi konstruktorami, dysponowali ogromnymi pieniędzmi, choć z notatek ich ojca wynika, że bardzo je marnotrawili - słyszymy w programie.

Młodzi wynalazcy zgłosili swój patent 13 lutego 1894. Podczas pierwszych testów kinematografu dochodziło do pożarów, jako że materiał, którego używano wówczas do produkcji taśmy filmowej, był wtedy niesłychanie łatwopalny. - Jeden z pożarów zakończył się tragicznie - opowiadała Maria Oleksiewicz. - Rok po pokazie w Grand Cafe, w roku 1896, podczas dobroczynnego jarmarku dla najlepszego paryskiego towarzystwa bracia Lumière prezentowali kinematograf. Lampa eterowa przez nieostrożność kinooperatora pękła i spowodowała pożar, w którym zginęło ponad 100 osób.

Koniec wieku XIX był okresem, w którym ludzie zachwycali się każdym wynalazkiem. Bracia Lumière, korzystając z kinematografu, zaczęli dokumentować rzeczywistość. Angażowali do swych filmów członków rodziny. - Wtedy żaden aktor nie chciał umaczać swego autorytetu, sławy i popularności w czymś tak niejednoznacznym jak kino - skomentowała autorka audycji. Dzięki wynalazkowi braci Lumière mamy odnotowaną na taśmie filmowej między innymi koronację ostatniego cara Rosji, Mikołaja II.

Dzieło francuskich wynalazców szybko oderwało się od jego twórców. Jaką rolę zaczęło pełnić w świecie? - pytała Irena Eichler. - Główną siłą kina było stworzenie różnych opowieści: heroicznych, komediowych, które rozumieli ludzie na całym świecie, również analfabeci - powiedziała Maria Oleksiewicz. - Nawet, gdy na ekranie pojawiały się napisy, to gra aktorska była na tyle wyrazista, że każdy mógł zrozumieć, czego dotyczyła akcja i jak się układają losy bohaterów.

A kto z kina zrobił przemysł? Posłuchaj audycji Ireny Eichler.

bs

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Akira Kurosawa – samuraj z kamerą w dłoni

Ostatnia aktualizacja: 23.03.2015 06:55
Swoją artystyczną karierę zaczął od muzyki i malarstwa. Na film czas przyszedł później, ale to właśnie jako reżyser zyskał największą popularność. Sławę na Zachodzie zawdzięcza swojemu filmowi "Rashomon" z 1950 roku.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Henri Lautrec – twórca nowoczesnego plakatu

Ostatnia aktualizacja: 24.11.2014 06:00
Biograf artysty napisał: ”W sztuce robienia afiszów odkrywa Lautrec dla siebie możliwości, których nie podejrzewał. Szybko pojmuje, że posiada wrodzony zmysł wszystkiego, czego ona wymaga. Monumentalności, dekoracyjności, przemawiania do odbiorcy wprost i z mocą”.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Ludwika Nitschowa - podarowała stolicy Syrenkę

Ostatnia aktualizacja: 06.12.2014 07:00
- Chciałam dać Warszawie symbol siły, symbol obronności, symbol tych czasów, które się zbliżały - wspominała rzeźbiarka o swoim najważniejszym dziele.
rozwiń zwiń