X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Maszyna do napędzania literackich opowieści

Ostatnia aktualizacja: 04.12.2015 12:00
Cała powieść bez samogłoski "e". Albo teksty czytane od lewej do prawej i od prawej do lewej. Jak oceniać te i inne pomysły na literaturę francuskiej grupy Oulipo?
Audio
  • Rozmowa o literaturze francuskiej grupy Oulipo oraz o książce Jacques'a Joueta "Dzikus" (Notatnik Dwójki)
Czy literackie pomysły grupy Oulipo to dziś już tylko zabawa estetów, sztuka dla - choćby i wciąż frapującej - sztuki?
Czy literackie pomysły grupy Oulipo to dziś już tylko zabawa estetów, sztuka dla - choćby i wciąż frapującej - sztuki?Foto: Drew Coffman/Flickr, lic. CC

Warsztat Literatury Potencjalnej (grupa Oulipo) działa we Francji od 55 lat. Dla literatów należących do tej grupy, przypominała w Dwójce Anna Wasilewska, nieistotne są założenia ideologiczne czy światopoglądowe. - Liczy się wyłącznie arbitralnie przyjęty rygor, który pozwala budować trwałe struktury literackie: maszyny napędzające rozmaite narracje – wyjaśniała tłumaczka.

Do takich rygorów należy choćby stworzenie powieści bez najczęściej występującej w języku francuskim samogłoski. Książka ta ("La Disparition" G. Pereca) dowodzi jednak, że nie samą grą językową twórczość Oulipo żyje. Powieść bez "e" jest jednocześnie historią o, nie tylko rodzinnym, dramacie.  

***

Tytuł audycji: Notatnik Dwójki

Prowadzi: Ewa Stocka-Kalinowska

Goście: Anna Wasilewska i Jacek Giszczak (tłumacze literatury francuskiej) 

Data emisji: 3.12.2015

Godzina emisji: 13.00

jp/mm

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Jak pisarze leczą rumuńską amnezję

Ostatnia aktualizacja: 09.11.2015 14:00
O tym, dlaczego w Rumunii łatwo zapomina się złe rzeczy i jak literatura zachowuje się wobec historii tego kraju, opowiadali w Dwójce m.in. rumuńscy prozaicy.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Co Mickiewicz poprawiłby w swoich wierszach?

Ostatnia aktualizacja: 27.11.2015 16:00
W dniu 160. rocznicy śmierci poety rozmawialiśmy z Marianem Stalą i Stefanem Chwinem m.in. o tych utworach wieszcza, które nie są do końca tym, czym się wydają.
rozwiń zwiń