Maszyna do napędzania literackich opowieści

Ostatnia aktualizacja: 04.12.2015 12:00
Cała powieść bez samogłoski "e". Albo teksty czytane od lewej do prawej i od prawej do lewej. Jak oceniać te i inne pomysły na literaturę francuskiej grupy Oulipo?
Audio
  • Rozmowa o literaturze francuskiej grupy Oulipo oraz o książce Jacques'a Joueta "Dzikus" (Notatnik Dwójki)
Czy literackie pomysły grupy Oulipo to dziś już tylko zabawa estetów, sztuka dla - choćby i wciąż frapującej - sztuki?
Czy literackie pomysły grupy Oulipo to dziś już tylko zabawa estetów, sztuka dla - choćby i wciąż frapującej - sztuki?Foto: Drew Coffman/Flickr, lic. CC

Warsztat Literatury Potencjalnej (grupa Oulipo) działa we Francji od 55 lat. Dla literatów należących do tej grupy, przypominała w Dwójce Anna Wasilewska, nieistotne są założenia ideologiczne czy światopoglądowe. - Liczy się wyłącznie arbitralnie przyjęty rygor, który pozwala budować trwałe struktury literackie: maszyny napędzające rozmaite narracje – wyjaśniała tłumaczka.

Do takich rygorów należy choćby stworzenie powieści bez najczęściej występującej w języku francuskim samogłoski. Książka ta ("La Disparition" G. Pereca) dowodzi jednak, że nie samą grą językową twórczość Oulipo żyje. Powieść bez "e" jest jednocześnie historią o, nie tylko rodzinnym, dramacie.  

***

Tytuł audycji: Notatnik Dwójki

Prowadzi: Ewa Stocka-Kalinowska

Goście: Anna Wasilewska i Jacek Giszczak (tłumacze literatury francuskiej) 

Data emisji: 3.12.2015

Godzina emisji: 13.00

jp/mm

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Jak pisarze leczą rumuńską amnezję

Ostatnia aktualizacja: 09.11.2015 14:00
O tym, dlaczego w Rumunii łatwo zapomina się złe rzeczy i jak literatura zachowuje się wobec historii tego kraju, opowiadali w Dwójce m.in. rumuńscy prozaicy.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Co Mickiewicz poprawiłby w swoich wierszach?

Ostatnia aktualizacja: 27.11.2015 16:00
W dniu 160. rocznicy śmierci poety rozmawialiśmy z Marianem Stalą i Stefanem Chwinem m.in. o tych utworach wieszcza, które nie są do końca tym, czym się wydają.
rozwiń zwiń