X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Józef Wilkoń: malowałem na workach z cukrem

Ostatnia aktualizacja: 14.04.2013 19:00
Słynny grafik, ilustrator i malarz opisywał w Dwójce nieszablonowe metody swojej pracy.
Audio
  • Józef Wilkoń opowiada o swojej pracy, inspiracjach i metodach, a Irmina Dubieniowska-Kutek - o wystawie jego dzieł w warszawskim Domu Artysty Plastyka (Dwójka/Notatnik Dwójki)
praca Józefa Wilkonia
praca Józefa WilkoniaFoto: materiały promocyjne

Kiedy Józef Wilkoń studiował w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, w polskim malarstwie dominował kierunek zwany taszyzmem. – Był to po prostu kult plamy jako autonomicznej formy – powiedział artysta. – Ja, pojmując tę modę po swojemu, wykorzystywałem podczas pracy kubły wody, mokry papier i przeróżne rozlewające się ciecze. Tworzenie w ten sposób traktowałem, jak grę kontrolowanych przypadków – nie ukrywał. Później zaczął malować na workach z cukrem, wykonanych z tkaniny grubej i gruzłowatej. Powstałe tym sposobem ilustracje wyglądały, jak gobeliny. – Malowałem je pędzlem na gruzłach worków, a sprawiały wrażenie utkanych – mówił Józef Wilkoń. Kiedy znudziły mu się worki, wpadł na pomysł, żeby wprowadzić do ilustracji rzeźby. – Wystarczyło nałożyć trochę polichromu, dobrać tło i sfotografować rzeźbę. Tak powstały ilustracje, które znalazły się w jednej z moich książek zatytułowanej „Psie życie”. Tekst tej książki też sam pisałem – opowiadał.

Skąd wzięły się inspiracje Józefa Wilkonia? – Przede wszystkim z natury. Zawsze ciągnęło mnie do malowania przyrody, zwierząt – mówił gość „Notatnika Dwójki”. Nie ukrywał też jednak inspiracji zdobytych w rodzinnym domu. – Czytałem, miedzy innymi, bajki braci Grimmów i Hansa Christiana Andersena. Mnóstwo bajek usłyszałem też od ojca – opowiadał. Artysta dodał, że to również dzięki ojcu, który zainteresował go malarstwem i rysowaniem, dostał się do Akademii Sztuk Pięknych. – Kiedyś przyjechał do mnie na uczelnię. Wówczas go – tak, jak siedział, w płaszczu i kapeluszu – w pół godziny namalowałem. Portret wyszedł bardzo dobrze, mam go jeszcze. Żałuję, że nie malowałem ojca więcej razy – powiedział Józef Wilkoń.

W Warszawskim Domu Artysty Plastyka można zobaczyć wystawę prac artysty. Opowiedziała o nich kuratorka wystawy, Irmina Dubaniowska-Kutek. – Znajdują się tu zarówno rzeźby, jak i rysunki. Najwcześniejsze prace pochodzą z lat 50., najnowsze z zeszłego roku – mówiła. Podkreśliła, że w dziełach Józefa Wilkonia prawie wcale nie pojawiają się postacie ludzkie, a jeśli już artysta je wprowadza, to tylko jako tło dla przedstawionych zwierząt. – Jednym z wyjątków jest zawierająca elementy drewniane rzeźba, która przedstawia Don Kichota i Sancho Pansę – mówiła Irmina Dubaniowska-Kutek. Zaznaczyła, że wystawa jest otwarta dla dzieci. – Można prace nie tylko oglądać, lecz także ich dotknąć – zachęcała.

 

Rozmawiał i audycję przygotował Dawid Dziedziczak.

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Jubileuszowy rok Gustava Klimta w Austrii

Ostatnia aktualizacja: 02.01.2012 15:31
W Austrii rozpoczął się rok jubileuszowy artysty, który był najwybitniejszym przedstawicielem secesji i jednym z najlepszych portrecistów pięknych kobiet.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Przedstawiali swoje spojrzenie na Apokalipsę

Ostatnia aktualizacja: 10.05.2012 20:57
Wystawę prac studentów, których tematem jest koniec świata pt. "Last minute", otwarto w Galerii Spotkań Wojewódzkiego Ośrodka Animacji Kultury w Toruniu.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Inne oblicze Kuby - nowa wystawa w CSW Łaźnia w Gdańsku

Ostatnia aktualizacja: 11.04.2013 19:15
"Polityko: nie lubię cię, ale to ty mnie kochasz" – wystawa pod tym zagadkowym tytułem stanowi pierwszą prezentację w cyklu "Cities on the edge".
rozwiń zwiń