Nowa-mowa: Modernistyczna Wenecja

Ostatnia aktualizacja: 13.02.2008 22:45
Są takie miasta na mapie zachodniego świata, które nie sprzyjają sztuce, są też takie do których muzycy i malarze ciągną jak pszczoły do miodu.Nie do końca jasne i oczywiste są powody tego stanu rzeczy – dlatego w cyklu „nowa-mowa” postanowiłam przyjrzeć się kilku wybranym miastom.

Wiedeń, Paryż, Nowy York.... za jakiś czas zajrzymy do tych miast, by zastanowić się nad powodami rozkwitu sztuk w pewnych okresach właśnie tam, a nie gdzie indziej.

Ten wątek rozmów w „nowej-mowie” będzie się pojawiać raz na jakiś czas, a zaczynamy od Wenecji.

Republika wenecka  zwłaszcza na przełomie XVI i XVII wieku sprzyjała rozkwitowi nowatorskich prądów w muzyce, to tam działał wielki teoretyk muzyki nowej Gioseffo Zarlino, a także wielki kompozytor Claudio Monteverdi. W XX wieku – mimo całkowicie odmiennej sytuacji politycznej, Wenecja kolejny raz stała się miejscem rozkwitu nowej muzyki: Gian Franceso Malipiero, Bruno Maderna, Luigi Nono –  wielcy awangardowi twórcy minionego stulecia byli Wenecjanami.
Dziś mówi się o smutku i nostalgii, o umierającej Wenecji, o współczesnej Wenecji też porozmawiamy.

Moimi gośćmi będą –autorka książki o Claudiu Monteverdim, Ewa Obniska i specjalista od dwudziestowiecznej włoskiej moderny, redaktor „Ruchu muzycznego” Krzysztof Kwiatkowski.

Zapraszam w środę, 13 lutego o godz. 22.45.
Ewa Szczecińska

Czytaj także

Kanon Dwójki: Gabinet osobliwości instrumentalnych

Ostatnia aktualizacja: 08.10.2007 11:51
Instrumentarium czy „orkiestra” danego czasu w pełni odpowiada swojej muzyce (i nawzajem). Dotyczy to zarówno całego instrumentarium, jak i poszczególnych instrumentów. (…) Każdy instrument w momencie zastosowania go w muzyce artystycznej znajdował się w optymalnym stadium swego rozwoju, w którym nie mogły już mieć miejsca żadne całościowe ulepszenia.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Leonard Bernstein we wspomnieniu przyjaciela i biografa

Ostatnia aktualizacja: 01.01.2008 23:05
Burton kreśli sylwetkę znakomitego muzyka tłumacząc, w jakich warunkach mógł narodzić się ów fenomen. Ostatnie chwile Leonarda Bernsteina wspomina ze łzami w oczach.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Musica humana: Josquin Desprez

Ostatnia aktualizacja: 13.11.2007 22:45
Josquin Desprez, nazywany "królem muzycznym", "mistrzem nut", porównywany z Michałem Aniołem, był najwybitniejszą indywidualnością tej wielkiej generacji polifonistów franko-flamandzkich, którzy stworzyli właściwie wszystkie elementy renesansowej sztuki dźwięków.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Roman Haubenstock-Ramati. Zapomniany modernista

Ostatnia aktualizacja: 20.01.2008 22:00
Pionierskie muzyczne pomysły Romana Haubenstocka-Ramatiego będą tematem najbliższej, niedzielnej audycji, moim gościem będzie autorka książki o kompozytorze, Ewa Kowalska-Zając z Akademii Muzycznej w Łodzi.
rozwiń zwiń