Kto sprawił, że boimy się kultury wysokiej?

Ostatnia aktualizacja: 31.12.2014 19:00
- Muzykę poważną wymyśliła w XVIII wieku wiedeńska arystokracja by odróżnić się od klasy średniej. Potem to właśnie burżuazja przejęła cały model - wyjaśniał muzykolog Ziemowit Socha.
Audio
  • Ziemowit Soch: nacisk na doskonalenie, skomplikowanie i hermetyczność w kulturze to wymysł wiedeńskiej artystokracji (Dwójka)
  • Maciej Nowak: powinniśmy znieść barierę, jaką teatt wytwarza wobec ludzi (Dwójka)
  • Robert Kiełb o przemianach etykiety w kwestii ubioru (Dwójka)
  • Wojciech Nentwig o etykiecie filharmonicznej (Dwójka)
  • Prof. Barbara Osterloff o dobrych i złych obyczajach w teatrze (Dwójka)
  • Rozmowa z dr Grażyną Bastek (Dwójka)
Pałac cesarski w Wiedniu. W tym mieście wymyślono muzykę poważną. Czy skomplikowana etykieta pogłębia przeżycie estetyczne, czy tylko ogranicza krąg odbiorców?
Pałac cesarski w Wiedniu. W tym mieście wymyślono "muzykę poważną". Czy skomplikowana etykieta pogłębia przeżycie estetyczne, czy tylko ogranicza krąg odbiorców?Foto: Heinz-Peter Deska, lic. CC, wikipedia

Może więc warto odrzucić etykietę kultury wysokiej stanowiącej, zdaniem Macieja Nowaka, narzędzie społecznej opresji. - Badania pokazują, że wiele osób nie chodzi do teatru, bo zwyczajnie się boi, że nie ma odpowiednich kompetencji kulturowych. Czy nie lepiej byłoby, gdyby teatry stały się otwartymi miejscami, w których możemy swobodnie porozmawiać o ważnych sprawach - pytał krytyk teatralny.

Zalety rozluźnienia etykiety zauważa również stylista Robert Kiełb. Zarazem tęskni on za dawnymi wytrawnymi obyczajami. - Wyjście do teatru czy filharmonii oznaczało kiedyś odcięcie od codziennego życia. Specjalne przygotowania pozwalały lepiej przeżyć emocje związane ze sztuką. Zmiana ubioru na odświętny dawała rodzaj psychicznego oczyszczenia, czyniła nas innymi ludźmi - opowiadał

Ale, skoro frak był kiedyś codziennym strojem, to czy dżinsy i sweter mogą stać się współczesnym garniturem? Czy w teatrze wolno palić e-papierosy? I dlaczego Christopher Hogwood zachęca do klaskania pomiędzy częściami utworów?

***

Specjalna audycja sylwestrowa

Prowadził: Adam Suprynowicz

Goście: Ziemowit Socha (muzykolog), Maciej Nowak (krytyk teatralny), Robert Kiełb (stylista), Wojciech Nentwig (animator życia muzycznego), prof. Barbara Osterloff (teratrolog), dr Grażyna Bastek (historyk sztuki)

Data emisji: 31.12.2014

Godzina emisji: 18.00

mm

Zobacz więcej na temat: KULTURA MUZYKA SZTUKA TEATR
Czytaj także

Kultura roku 2014. Ranking dziennikarzy Dwójki

Ostatnia aktualizacja: 30.12.2014 14:00
– Najbardziej spektakularnym wydarzeniem ostatnich 12 miesięcy była inauguracja nowej siedziby NOSPR w Katowicach – mówił Jacek Hawryluk. A jak typowali inni?
rozwiń zwiń
Czytaj także

W Nowy Rok w rytmie walca! Transmisja wideo z Wiednia

Ostatnia aktualizacja: 30.12.2014 16:00
Słynne walce i polki Straussów w najlepszym wykonaniu i doborowym towarzystwie. Dwójka zaprasza na transmisję niezwykłego koncertu.
rozwiń zwiń