X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Władysław Kłosiewicz "Francois Couperin – Pieces de clavecin"

Ostatnia aktualizacja: 11.01.2013 16:14
Imponujący, elegancki 13-płytowy album Polskiego Radia to pierwsze w Polsce kompletne wydanie czterech ksiąg utworów klawesynowych Françoisa Couperina w znakomitym wykonaniu Władysława Kłosiewicza.
Władysław Kłosiewicz Francois Couperin  Pieces de clavecin
Foto: materiały promocyjne

W ten sposób artysta pragnie uczcić przypadającą w 2013 roku 280 rocznicę śmierci najwybitniejszego kompozytora francuskiego baroku i 300 rocznicę wydania jego pierwszej księgi dzieł klawesynowych. Nagrania zostały dokonane w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w latach 1993-96.

„Z pałacowych okien rozciąga się widok na wspaniałe wersalskie ogrody stworzone ręką genialnego ogrodnika. To tu, wśród alejek, boskietów i kamiennych figur przemykają błądzące cienie i zagadkowe postaci w karnawałowych maskach. To tu ma swój początek niezwykła kraina ciągnąca się od rydwanu Apolla po horyzont i dalej... Kraina strzeżona przez westalki, leśne duszki i satyry o kozich stópkach. Pełna unoszącej się woni ziół, kwitnących lilii, falujących na wietrze trzcin, słowików, motyli, skarżących się piegży i przyjaznych kukułek. Kraina w której czekają nas szczęśliwe zdarzenia i tajemnicze przeszkody, w której ożywają dziecinne zabawki... Oto dziewczynka w chusteczce na głowie, biegnąca za wstążką, którą poniósł wiatr... Oto wiejscy muzykanci grający na lirach...”
Klawesynista Władysław Kłosiewicz w ten sposób zaprasza wszystkich w muzyczną podróż do baśniowej krainy. Cztery księgi utworów klawesynowych Françoisa Couperina to dzieło monumentalne. Z jednej strony jest ukoronowaniem francuskiej szkoły  klawesynowej rozwijanej w XVII i XVIII wieku, z drugiej  - wskazuje nowe drogi w muzyce. Kompozytor przetworzył krępujący wyobraźnię dotychczasowy schemat suity, wprowadził w nową formę nazwaną „ordre” – zbiór stylizowanych tańców,  galerię muzycznych portretów i obrazów natury, krótkich opowieści, pełnych aluzji, nastrojowych, emocjonalnych. Couperin bywa niesłychanie wytwory i delikatny, ale też złośliwy aż do karykatury, bywa koturnowy i tajemniczy, lub czuły, zmysłowy, a czasem – rozbawiony. Słuchaczowi proponuje rozwiązywanie wciąż nowych zagadek.

Couperin przywiązywał wielką wagę do precyzji wykonania („Deklaruję że moje utwory muszą być grane w sposób przeze mnie wskazany”), choć – z drugiej strony – odwoływał się do dobrego smaku wykonawcy jako ostatecznego kryterium estetycznego. Ponad 220 uroczych miniatur muzycznych Couperina stanowi więc duże wyzwanie dla wykonawcy - wprowadzają one nowe rodzaje ornamentów, artykulacji, sposobów traktowania rytmiki i kolorystyki - a zarazem wymagają błyskotliwej techniki, dużej wrażliwości, nieograniczonej fantazji i odwagi. Trudności techniczne i ogrom zróżnicowanego materiału muzycznego sprawiają, że nie każdy klawesynista może się z nim zmierzyć. Kompletnych nagrań utworów klawesynowych Françoisa Couperina jest na świecie zaledwie kilka...  
Władysław Kłosiewicz jak mało kto potrafi wyczuć intencje kompozytora, odczytać jego nastroje i interpretować utwory Couperina w sobie właściwy, niezwykle efektowny sposób.
Do każdej z płyt dołączony jest tekst Ewy Obniskiej, który już dziś mogą Państwo przeczytać na naszej stronie -  tekst Ewy Obniskiej.pdf

Premiera płyty - 14 stycznia 2013

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Neo Retros “Listen To Your Leader”

Ostatnia aktualizacja: 05.05.2011 11:49
9 maja - Święto Europy, Dzień Zwycięstwa, w przyszłości będzie również pamiętany jako dzień w którym Neo Retros wydali długo oczekiwany debiutancki album.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Jubileuszowe koncerty Janusza Olejniczaka

Ostatnia aktualizacja: 28.11.2012 08:59
Ceniony pianista opowiadał w Dwójce o płycie wydanej na okoliczność jego sześćdziesiątych urodzin.
rozwiń zwiń

Czytaj także

“Słowa dźwiękiem malowane”

Ostatnia aktualizacja: 27.12.2012 14:34
Na albumie znalazły się utwory polskich kompozytorów napisane do poezji poetów takich jak Krzysztof Kamil Baczyński, czy Cyprian Kamil Norwid.
rozwiń zwiń