X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

"Nałogowo myślę wzrokiem". Strzemiński o widzeniu

Ostatnia aktualizacja: 12.01.2017 20:30
– Jako artysta, a od pewnego momentu osoba z jednym nieczynnym okiem stawiał sobie wyraźnie pytanie o to, czym jest widzenie – mówiła prof. Iwona Luba, biografka Władysława Strzemińskiego.
Audio
  • "Nałogowo myślę wzrokiem". Strzemiński o widzeniu (O wszystkim z kulturą/Dwójka)
Fragment plakatu Powidoków Andrzeja Wajdy, filmu biograficznego o Władysławie Strzemińskim (w tej roli Bogusław Linda)
Fragment plakatu "Powidoków" Andrzeja Wajdy, filmu biograficznego o Władysławie Strzemińskim (w tej roli Bogusław Linda)Foto: materiały prasowe

– To pytanie musiało mu towarzyszyć od bardzo młodego wieku, bo zdolność widzenia stracił jako dwudziestoparolatek. I to w dużym stopniu wpłynęło też na to, że poświęcił się sztuce – powiedziała badaczka. – W tamtych czasach nie wiedziano jeszcze, że świadomość buduje się przez widzenie. Strzemiński zaś stwierdza to radykalnie i w pionierski sposób – dodała.

Wybitny artysta, jeden z twórców polskiej awangardy, swoje przemyślenia zawarł w dziele "Teoria widzenia", które kończyć miał jeszcze na łożu śmierci (zmarł drugiego dnia Świąt 1952 roku). Ze względu na niezgodność jego sztuki z doktryną socrealizmu publiczność mogła poznać książkę dopiero w 1958 r. Prof. Iwona Luba tłumaczyła w Dwójce m.in., na czym polegała oryginalność wizji Władysława Strzemińskiego, a także opowiadała, jak teoria widzenia przekładała się na praktykę plastyczną oraz edukacyjną.

O Władysławie Strzemińskim rozmawialiśmy w związku z biograficznymi "Powidokami" - ostatnim filmem Andrzeja Wajdy. Obraz wejdzie na ekrany kin 13 stycznia.

***

Tytuł audycji: O wszystkim z kulturą

Prowadzi: Barbara Schabowska

Goście: prof. Iwona Luba (współautorka biografii Władysława Strzemińskiego)

Data emisji: 12.01.2017

Godzina emisji: 18.00

mc/gs

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Tajemnica odbicia "Czytającej list" Vermeera

Ostatnia aktualizacja: 20.12.2015 12:39
- Dziewczyna jest zwrócona do widza profilem, czyta kartkę. Tymczasem w szybie okiennej odbija się en face. Czyżby mistrz się pomylił - pytała w Dwójce dr Grażyna Bastek.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Dramatyczny autoportret Fridy Kahlo

Ostatnia aktualizacja: 23.05.2016 16:00
W audycji "Jest taki obraz" dr Grażyna Bastek opowiedziała o malowidle "Dwie Fridy", w którym odbiły się uczuciowe rozterki malarki.
rozwiń zwiń