Tomasz Witkowski: młody człowiek kształtuje się wśród rówieśników

Ostatnia aktualizacja: 09.06.2022 18:00
- Okres pandemii u niektórych dzieci przyczynił się do poprawy stanu psychicznego, w ich rodzinach nastąpiło zacieśnienie wzajemnych relacji. Dla innych to szkoła była miejscem bezpieczniejszym niż dom, w którym niestety czuły się zagrożone. Musiały spędzać więcej czasu z osobami, które używają wobec nich przemocy. To są skrajności, a wszystkich dotknął brak kontaktu z rówieśnikami - mówił w Dwójce psycholog Tomasz Witkowski.
Tomasz Witkowski: Przebywanie wśród rówieśników jest dla młodych ludzi bardzo ważne
Tomasz Witkowski: Przebywanie wśród rówieśników jest dla młodych ludzi bardzo ważneFoto: Pixabay

Gość Dwójki podkreślił, że środowisko rówieśnicze jest bardzo ważne. - To najsilniejszy czynnik kształtujący dzieci i młodzież, rodzina ma dużo mniejszy wpływ na rozwój ich osobowości. Przebywanie wśród rówieśników zapewnia podstawy samooceny, wiele informacji zwrotnych. Pandemia odcięła młodych ludzi od naturalnego źródła niezbędnych dla rozwoju bodźców - zaznaczył psycholog.

Podkręcanie wymagań dzieciom nie pozostaje bez wpływu na ich dobrostan psychiczny. Przeciążone, coraz częściej nie wytrzymują narzuconego im tempa życia. O "naprawianiu dziecka w terapeutycznym pit stopie" rozmawialiśmy z doktorem psychologii Tomaszem Witkowskim.


Posłuchaj
29:28 2022_06_09 17_30_10_PR2_O_wszystkim_z_kultura.mp3 Tomasz Witkowski: młody człowiek kształtuje się wśród rówieśników (O wszystkim z kulturą/Dwójka)

 

***

Tytuł audycjiO wszystkim z kulturą

Prowadził: Michał Szułdrzyński

Gość: dr Tomasz Witkowski (psycholog i pisarz)

Data emisji: 9.06.2022

Godzina emisji: 17.30

mo

Czytaj także

Czego warto się nauczyć od dzieci?

Ostatnia aktualizacja: 01.06.2022 16:08
Spontaniczność, szczerość, ciekawość świata, umiejętność wybaczania, płakanie na zawołanie i śmiech do rozpuku, ale też niczym nieograniczona wyobraźnia - tym charakteryzują się dzieci. Z czasem większość tych atrybutów tracą i zmieniają się w dorosłych. Czy te cechy możemy odzyskać? Nauczyć się ich od dzieciaków na nowo?
rozwiń zwiń
Czytaj także

Jak rozwijać inteligencję emocjonalną u dzieci?

Ostatnia aktualizacja: 09.06.2022 10:45
Emocje towarzyszą nam przez całe życie, nawet jeśli nie potrafimy ich nazwać, zdefiniować czy opisać oraz funkcjonują niezależnie od wieku. Pojawiające się w nas emocje nieustannie o czymś informują, tylko jak to rozpoznać i zrozumieć? W jaki sposób wyrażać emocje? Czy nad emocjami da się pracować w przedszkolu? Jak angażować do tego dzieci, nauczycieli i rodziców? Co się dzieje, gdy zaniedbujemy edukację emocjonalną? Na te pytania w audycji "Strefa Rodzica" na antenie Polskiego Radia Dzieciom opowiedzieli uczestnicy programu edukacyjnego Land of Emotions, którego celem jest rozwijanie inteligencji emocjonalnej u dzieci przedszkolnych. W jego realizacji biorą udział wszyscy, którzy uczestniczą w życiu dziecka.
rozwiń zwiń