Polskie Radio Dzieciom

Jak rozwijać inteligencję emocjonalną u dzieci?

Ostatnia aktualizacja: 09.06.2022 10:45
Emocje towarzyszą nam przez całe życie, nawet jeśli nie potrafimy ich nazwać, zdefiniować czy opisać oraz funkcjonują niezależnie od wieku. Pojawiające się w nas emocje nieustannie o czymś informują, tylko jak to rozpoznać i zrozumieć? W jaki sposób wyrażać emocje? Czy nad emocjami da się pracować w przedszkolu? Jak angażować do tego dzieci, nauczycieli i rodziców? Co się dzieje, gdy zaniedbujemy edukację emocjonalną? Na te pytania w audycji "Strefa Rodzica" na antenie Polskiego Radia Dzieciom opowiedzieli uczestnicy programu edukacyjnego Land of Emotions, którego celem jest rozwijanie inteligencji emocjonalnej u dzieci przedszkolnych. W jego realizacji biorą udział wszyscy, którzy uczestniczą w życiu dziecka.
Emocje są najważniejszą częścią życia. To one budują nasze życie, nasze szczęście, naszą rzeczywistość, sprawiają, że nasze życie może być albo piękne, albo może zamienić się w koszmar - więcej w audycji Polskiego Radia Dzieciom.
Emocje są najważniejszą częścią życia. "To one budują nasze życie, nasze szczęście, naszą rzeczywistość, sprawiają, że nasze życie może być albo piękne, albo może zamienić się w koszmar" - więcej w audycji Polskiego Radia Dzieciom.Foto: Pixabay

Według Marzeny Martyniak emocje są najważniejszą częścią życia. - To one budują nasze życie, nasze szczęście, naszą rzeczywistość, sprawiają, że nasze życie może być albo piękne, albo może zamienić się w koszmar – mówiła na antenie Polskiego Radia Dzieciom. Warto podkreślić, że emocje mają wpływ nie tylko na nasze życie, ale także na samopoczucie osób z naszego otoczenia. Emocje są dla nas jedynie informacją – powinniśmy nauczyć się nimi zarządzać.  

Posłuchaj
59:39 2022_06_06 21_00_07_RadioDzieciom_Strefa_Rodzica.mp3 Jak rozwijać inteligencję emocjonalną u dzieci? Cz. 1

Rozwijane inteligencji emocjonalnej powinno się rozpocząć w bardzo młodym wieku. - Wiek przedszkolny to jest taki wyjątkowy czas, kiedy dziecko się rozwija, kiedy kształtujemy je, kiedy tak naprawdę uczy się wszystkiego – tłumaczyła Sylwia Sowa. Jak podkreśla, emocje mają tu ogromne znaczenie i chodzi zarówno o emocje dziecka, jak i nauczyciela. - To, jak dziecko będzie funkcjonować  później w przyszłości, jest uwarunkowane tym, jaką drogę, co pokaże mu nauczyciel – dodała. 

Posłuchaj
59:06 2022_06_06 22_00_23_RadioDzieciom_Strefa_Rodzica.mp3 Jak rozwijać inteligencję emocjonalną u dzieci? Cz. 2

Celem edukacji w zakresie emocji jest wypracowanie z dzieckiem umiejętności odczytywania emocji własnych oraz cudzych, rozpoznawania ich oraz umiejętności otwartego rozmawiania o nich. Po więcej na ten temat odsyłamy do załączonej audycji. Zapraszamy do wysłuchania.  

Audycja: Strefa Rodzica
Prowadzi: Marcin Perfuński
Gość: Marzena Martyniak – założycielka Instytutu Rozwoju Emocji, Sylwia Sowa – dyrektor zarządzająca siecią przedszkoli europejskich w Warszawie, Aleksandra Nowakowska – nauczycielka, Robert Traczyk – tata
Data emisji: 06.06.2022
Godzina emisji: 21:00

Audycja Strefa rodzica w Polskim Radiu Dzieciom od poniedziałku do piątku od 21.00 do 23.00.

Czytaj dalej:

Polskie Radio Dzieciom to całodobowe radio dla dzieci i rodziców. Każdego tygodnia stacja emituje ponad 130 premierowych audycji w tym m.in. audycje edukacyjne, podróżnicze, kulturalne i rozrywkowe oraz bajki, słuchowiska i podcasty. W audycjach usłyszeć można znane i lubiane piosenki dla dzieci. Dziennikarze Polskiego Radia Dzieciom za pośrednictwem mediów społecznościowych angażują słuchaczy do aktywnego udziału w audycjach oraz zachęcają do wspólnej zabawy w licznych konkursach i zagadkach udostępnianych w formie kolorowych grafik.

Wszystkie audycje Polskiego Radia Dzieciom są źródłem wszechstronnej wiedzy, rozwijają w dzieciach wrażliwość na dźwięki i są bezpieczne – chronią najmłodszych przed niechcianymi bodźcami i informacjami, ponieważ stacja nie emituje żadnych reklam! 

Więcej aktywności stacji można znaleźć na profilu Polskiego Radia Dzieciom w mediach społecznościowych

Polskie Radio Dzieciom zaprasza również do korzystania z bogatej oferty podcastowej anteny, w której dostępne są cieszące się dużym zainteresowaniem propozycje dla najmłodszych: "Bajki opowiadane przez dzieci" oraz "Opowieści ludów świata", jak również podcasty podróżnicze czy poradnikowe dla rodziców w tym podcasty przygotowane przez Idę Nowakowską

W ofercie cyfrowego Polskiego Radia Dzieciom dostępne są także podcasty przygotowane z myślą o dzieciach. Wśród nich "Bajki opowiadana przez dzieci", "Bajania Kulfona i Moniki. Dla dzieci" oraz "Opowieści ludów świata". Zapraszamy na podcasty.polskieradio.pl.

Wszystkie podcasty Polskiego Radia Dzieciom są dostępne na stronie podcasty.polskieradio.pl

Polskie Radio Dzieciom - nadajemy na dziecięcej fali! 


Zobacz także
Czytaj także

Jak radzić sobie z emocjami po narodzinach dziecka? Nowy podcast Idy Nowakowskiej [POSŁUCHAJ]

Ostatnia aktualizacja: 23.06.2021 10:00
Na bezpłatnej platformie podcasty.polskieradio.pl jest już dostępny najnowszy odcinek podcastu o ciąży i macierzyństwie. Ida Nowakowska, tancerka, aktorka, znana osobowość telewizyjna i młoda mama, rozmawia ze specjalistką inteligencji emocjonalnej o tzw. baby blues. Czym on dokładne jest i jak go rozróżnić od prawdziwej depresji poporodowej?
rozwiń zwiń
Czytaj także

Jak rytmy i rytuały mogą wprowadzić do życia spokój

Ostatnia aktualizacja: 06.10.2021 10:04
Pewne rzeczy w naszym życiu się powtarzają lub występują po sobie naturalnie, tworząc w ten sposób rytmy i rytuały. Dają one poczucie bezpieczeństwa i wolności oraz są one widoczne zwłaszcza dla dzieci, przez co przerwanie ich może wywołać u młodszych osób niezadowolenie. O tym, dlaczego powtórzenia sprawiają, że życie staje się spokojniejsze opowiedział w "Strefie Rodzica" Andre Stern, autor książki pt: "Rytmy i rytuały dzieci. O rodzicielstwie opartym na zaufaniu".
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Jesteś okej taki, jaki jesteś". Rozmowa z psychologiem

Ostatnia aktualizacja: 06.05.2022 09:36
Dlaczego tak często opieramy się na starej hierarchii władzy i traktujemy dzieci jak "poddanych", którzy są zdani na naszą łaskę i niełaskę? Jaką rolę chcemy jako rodzice odgrywać wobec swoich dzieci? Czy powinniśmy w ogóle przyjmować jakąś rolę, czy też możemy zachowywać się wobec nich autentycznie jako człowiek?
rozwiń zwiń