Bez Thatcher nie byłoby szkockiego kryminału?

Ostatnia aktualizacja: 18.12.2015 13:00
- Przez fakt, że kryminały są schematyczne, dzielące je różnice stają się szczególnie ciekawe - rozpoczął dyskusję o narodowej tożsamości tego gatunku Piotr Kofta.
Audio
  • Rozmowa o narodowej specyfice kryminałów (Dwukropek/Dwójka)
Kryminały od dziesiątków lat powstają w każdym zakątku świata (zdj. ilustracyjne)
Kryminały od dziesiątków lat powstają w każdym zakątku świata (zdj. ilustracyjne)Foto: eJDerha89/deviantart/CC BY SA 3.0

Obok szwedzkiego, to właśnie kryminał szkocki uważany jest za szczególnie wyrazisty w swej lokalnej specyfice. A klasykiem tzw. tartan noir pozostaje William McIlvanney, twórca postaci inspektora Laidlawa.

- Miejsce akcji, czyli Glasgow, staje się u niego równoprawnym bohaterem. Ale ważny jest też czas: to lata 70., epoka thatcheryzmu, wyjątkowo traumatyczna dla Szkotów. Zdaniem nie tylko McIlvanneya Żelazna Dama po prostu zniszczyła Szkocję - wyjaśniał Mariusz Czubaj. - W jego powieściach unosi się duch tej traumy kulturowej. Dodatkowa aura opresyjności, nie mniej istotnej od opresyjności kryminalnej - dodał.

Ale czy narodowa tożsamość kryminałów nie jest tylko złudzeniem, skoro kategorie takie, jak tartan noir powstawały zwykle z dużym opóźnieniem i w celach marketingowych? Co ciekawe, istotnym kryterium tożsamościowym może być także stosunek do... jazdy samochodem po alkoholu.

***

Tytuł audycji: Inny stan skupienia (cykl Dwukropek)

Prowadzi: Piotr Kofta

Gość: Marcin Sendecki (krytyk literacki), Wojciech Chmielarz, Mariusz Czubaj (autorzy powieści kryminalnych)

Data emisji: 17.12.2015

Godzina emisji: 21.30

mm/mc

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Mariusz Czubaj: w dziedzinie kryminałów jesteśmy europejską elitą

Ostatnia aktualizacja: 24.06.2014 16:00
- Narzekamy, że polski film i muzyka nie mogą się przebić, tymczasem w przypadku kryminałów naprawdę nie mamy się czego wstydzić - opowiadał w Dwójce autor wydanej niedawno książki "Martwe Popołudnie".
rozwiń zwiń

Czytaj także

Nie tylko "Wredny typ". Kryminały z obu Ameryk

Ostatnia aktualizacja: 24.04.2015 20:00
W Dwójce omówiliśmy nowe książki Roberta Littella oraz Martina Solaresa. – Pierwsza to klasyczny, a druga to dziwny kryminał – mówił Piotr Kofta.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Kryminały retro. Czytelnik na równi z detektywem

Ostatnia aktualizacja: 06.08.2015 19:00
Osadzone w przeszłości kryminały przyciągają czytelników nie tyle makabrycznymi zbrodniami, co klimatem dawnych epok i wyrafinowaną zagadką. Jak skonstruować powieść według klasycznych prawideł gatunku?
rozwiń zwiń

Czytaj także

Detektywi w obronie starych dobrych Włoch

Ostatnia aktualizacja: 25.08.2015 14:46
- Nie widziałem ani jednej młodej osoby, która czytałaby kryminały Andrei Camilleriego. One są popularne wśród ludzi, którzy chcą, żeby świat przebiegał "po bożemu" - opowiadał w Dwójce Jarosław Mikołajewski.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Henning Mankell. "Tworzył kryminał zaangażowany"

Ostatnia aktualizacja: 05.10.2015 17:47
- Był czuły na problemy społeczne, obchodziło go czy faszyzm się nie odradza, czy imigrantom jest dobrze. Kurta Wallandera wymyślił po powrocie z Afryki - Jacek Szczerba wspomina szwedzkiego pisarza.
rozwiń zwiń