"Paria". Monika Mych-Nowicka: widzę tu ogromne podobieństwo do "Halki"

Ostatnia aktualizacja: 24.06.2019 10:40
- Nie chodzi mi tylko o tematykę różnic społecznych. Również muzycznie utwór ten momentami bardzo przypomina "Halkę" - mówiła w Dwójce śpiewaczka, którą zobaczyć będzie można w przygotowanej przez Teatr Wielki w Poznaniu inscenizacji opery "Paria" Stanisława Moniuszki.
Audio
  • Monika Mych-Nowicka o inscenizacji opery Stanisława Moniuszki "Paria" przygotowanej przez Teatr Wielki w Poznaniu (Poranek Dwójki)
Plakat Parii Stanisława Moniuszki
Plakat "Parii" Stanisława MoniuszkiFoto: Andrzej Pągowski/mat. pras.

Ten najmniej znany utwór w dorobku kompozytora opowiada historię miłości Idamora i Neali. On jest naczelnikiem kasty wojowników, ona córką arcykapłana, naczelnika kasty braminów. - To fantastyczna  opowieść o dwojgu ludzi, którzy absolutnie nie przystają do schematu, w którym się znaleźli. Są gdzieś ponadto, są wolni duchem i ciałem. Chcą to w jakiś sposób wyrazić, chcą mieć wybór - tłumaczyła Monika Mych-Nowicka.

Do wyreżyserowania "Parii" Stanisława Moniuszki Teatr Wielki w Poznaniu zaprosił jednego z najważniejszych współczesnych reżyserów operowych - Grahama Vicka. Ten - jak w całej swojej działalności - stawia sobie za cel uczynienie opery zjawiskiem otwartym i dostępnym powszechnie, demokratycznym i wyzwalającym. Swoimi realizacjami przeczy często spotykanym stereotypom o ekskluzywności tego gatunku, zrywa ze snobistyczną otoczką, kultem gwiazd-śpiewaków. Wraca do sedna, czyli do przeżycia, do indywidualnego doświadczenia, które jest źródłem emocji.

Jednym ze sposobów na wydobycie tego potencjału z utworu jest realizacja spektakli poza teatrami, w miejscach niekojarzonych na co dzień ze sztuką. Stąd pomysł, żeby w Poznaniu zaprezentować "Parię" w hali sportowej Arena. Dla Vicka ta najmniej znana opera Moniuszki to przede wszystkim opowieść o strachu przed innością, wykluczeniu, którego system kastowy jest ostrym przykładem, ale traktowanym tutaj metaforycznie. Efekty będzie można zobaczyć już 28 czerwca podczas premiery.

Na czym polega oszustwo, którego dopuszcza się Idamor? Jaką przemianę przechodzi grana przez Monikę Mych-Nowicką Neala? O tym w nagraniu audycji.

***

Prowadził: Paweł Siwek

Gość: Monika Mych-Nowicka (sopranistka)

Data emisji: 24.06.2019

Godzina emisji: 8.30

Materiał został wyemitowany w audycji "Poranek Dwójki".

pg/jp

Czytaj także

Opera narodowa. Poprzednicy Stanisława Moniuszki

Ostatnia aktualizacja: 28.05.2019 20:08
W audycji szukaliśmy odpowiedzi na pytania, kim byli w zakresie muzyki scenicznej poprzednicy Moniuszki, jaką rolę odegrali w powstaniu i historii polskiej opery narodowej oraz jaka była ich rola w historii teatru warszawskiego.
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Halka" (wileńska) w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej

Ostatnia aktualizacja: 07.06.2019 08:58
W cyklu "Przed premierą" przyglądaliśmy się powstawaniu nowego spektaklu Teatru Wielkiego - Opery Narodowej: "Halki" (wileńskiej) Stanisława Moniuszki w reżyserii Agnieszki Glińskiej.  
rozwiń zwiń
Czytaj także

Moniuszko jest arcypolski?

Ostatnia aktualizacja: 12.06.2019 14:14
Co to znaczy, że utwory Moniuszki są polskimi operami narodowymi? W czym ta narodowość się przejawia? Dlaczego uznane zostały jednogłośnie za operową emanację polskości?
rozwiń zwiń