UNIWERSUM. Nastazja Ciupa: sztuki piękne przybliżają rzeczy skomplikowane

Ostatnia aktualizacja: 26.08.2020 10:00
- Połączenie astronomii ze sztuką na pewno nie jest łatwe, bo te dziedziny mało łączy. Jednak artyści i artystki z kręgu Akademii Sztuk Pięknych podołali temu zadaniu, przybliżając najważniejsze sylwetki polskiej astronomii - mówiła w dwójce artystka wizualna i współorganizatorka wystawy "UNIWERSUM", którą do połowy września można oglądać w galerii PROM Kultury Saska Kępa.
Zdj. ilustracyjne
Zdj. ilustracyjneFoto: shuttesrstock/AstroStar

08:46 _PR2_AAC 2020_08_26-09-32-05.mp3 Nastazja Ciupa o wystawie "UNIWERSUM" (Poranek Dwójki)

cyfrodziewczyny1200.jpg
Karolina Wasielewska: bohaterki "Cyfrodziewczyn" pojawiły się pod koniec lat 50.

UNIWERSUM – artystyczne interpretacje polskich osiągnięć w dziedzinie badań nad kosmosem to projekt o charakterze interdyscyplinarnym, który łączy dwie autonomiczne dziedziny – sztuki piękne i naukę. Młodzi artyści z kręgu Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie przybliżają poprzez swoje prace dokonania Polek i Polaków w obszarze badań nad wszechświatem.

Wystawa została dofinansowana w ramach programu dotacyjnego Niepodległa i jak podkreśliła Nastazja Ciupa, jest to zbiór polskich osiągnięć w dziedzinie badań nad kosmosem z ostatnich stu lat. - Przybliżamy najważniejsze sylwetki polskich astronomów – piętnastu naukowców, którzy przyczynili się do największych odkryć polskich w dziedzinie badań nad niebem. Poprosiliśmy więc piętnastu artystów, ale opowiedzieli o nich w swoich artystycznych interpretacjach - mówiła artystka.

Czytaj też:

- Przybliżyłyśmy wraz z Mileną Ratajczak, doktorantką Uniwersytetu Warszawskiego, najważniejsze osiągnięcia, zaczynając od Aleksandra Wolszczana, który jest astronomem współczesnym. Odkrył pierwsze planety pozasłoneczne, tzw. pulsary. Mówimy też od Kazimierzu Kordylewskim – odkrywcy księżyców Kordylewskiego, czyli obłoków pyłowych księżyca Ziemi. Mówimy również o błyskach gamma Bogdana Tarczyńskiego. Pojawiają się także m.in. Władysław Dziewulski, Antoni Wilk, Eugeniusz Rybka, Helena Kazimierczak-Połońska czy Wilhelmina Iwanowska - wymieniała Nastazja Ciupa.

Projekt UNIWERSUM pokazuje, że sztuka współczesna może w ciekawy i intrygujący sposób przybliżać skomplikowane problemy i zjawiska naukowe. - Sam projekt ma charakter interdyscyplinarny, ponieważ możemy znaleźć zarówno animacje, jak i malarstwo, ilustracje, grafiki. Ta wystawa łączy cały obszar sztuki pięknej i współczesnej - podkreśliła współautorka projektu.

Tytuł audycji: Poranek Dwójki

Prowadził: Paweł Siwek

Gość: Nastazja Ciupa (artystka wizualna, współorganizatorka wystawy "UNIWERSUM")

Data emisji: 26.08.2020

Jak obronić Ziemię przed "kosmicznymi kamieniami"?

Ostatnia aktualizacja: 05.05.2020 21:50
29 kwietnia koło Ziemi, w odległości około 7,5 km, przeleciała kosmiczna skała o średnicy kilku kilometrów. To jeden z wielu tysięcy kosmicznych kamieni nawiedzających od czasu do czasu okolice naszej planety. Od wielu lat naukowcy szukają obiektów tego typu i sposobów ich zniszczenia, aby wyeliminować potencjalne zagrożenie dla Ziemi.

Katarzyna Krakowiak: moja praca nabrała figuratywnego sensu

Ostatnia aktualizacja: 27.07.2020 10:00
- Nie tylko chcę zmotywować siebie, ale czuję też odpowiedzialność, by dać ludziom nadzieję i to było naszym celem. To nie jest proste, żeby tworzyć sztukę pozytywną, a ta paca wywołuje dużo dobrych emocji - mówiła autorka instalacji architektoniczno-dźwiękowej "It Begins With One Word. Choose Your Own", która została zaprezentowana w Pawilonie Miesa van der Rohe w Barcelonie.