Michał Klauza: obok "Wandy" nie da się przejść obojętnie

Ostatnia aktualizacja: 09.09.2021 11:35
- To wspaniale, że prapremiera tego dzieła, opartego na misterium Norwida zaczyna swój artystyczny żywot i wędrówkę przez sceny Polski, Europy i świata właśnie na Wawelu - w "Poranku Dwójki" razem z Michałem Klauzą, szefem artystycznym Orkiestry Polskiego Radia w Warszawie, zapraszaliśmy na wyjątkowe wydarzenie powstałe w ramach Roku Norwida – prapremierę opery "Wanda" Joanny Wnuk-Nazarowej do słów misterium Cypriana Kamila Norwida. 
Michał Klauza
Michał KlauzaFoto: Kusiński Wojciech/PR

Posłuchaj
16:15 Poranek Dwójki 9 wrzesień 2021 09_30_37.mp3 Michał Klauza o pracy nad operą "Wanda" Joanny Wnuk-Nazarowej" do misterium Cypriana Kamila Norwida (Poranek Dwójki)

 

WANDA_PR2_1200x660.jpg
Prapremiera opery "Wanda" Joanny Wnuk-Nazarowej

Wybór czasu i miejsca realizacji prawykonania dzieła nie są przypadkowe. To właśnie na Zamku Królewskim na Wawelu i jego przedpolu rozgrywa się akcja misterium Norwida. Również tam, w Krypcie Wieszczów Narodowych w Katedrze Wawelskiej odbył się dwadzieścia lat temu – w 2001 roku – symboliczny pochówek Cypriana Kamila. 

Spektakl będzie trwał zaledwie godzinę, ale od strony treści i muzyki jest niezwykle intensywny. - To jest czas absolutnie idealny - podkreślił Michał Klauza. - W literaturze muzycznej mamy bardzo dużo jednoaktowych oper, które trwają 69-70 minut i są to wspaniałe dzieła. Nie czas jest najważniejszy, ale treść muzyczna.

ROK NORWIDA w Polskim Radiu >>>>

- Każda nowa partytura, a szczególnie utworu, który będzie prawykonywany czy był wykonywany, ale nie rejestrowany, jest trochę jak otwieranie fajnego prezentu w pięknym opakowaniu. Człowiek z adrenaliną czeka na to, co jest w środku - przyznał dyrygent. - Tu język kompozytorki jest przystępny, nie męczy. Są maleńkie dysonanse, które budują napięcie i doprowadzają do  jakże potrzebnych – kulminacji.

Czytaj także:

Jak tłumaczył Michał Klauza, najlepsi recenzenci to artyści wykonujący utwór. Podczas pierwszej na dziedzińcu Wawelu próby, gdzie opera zostanie dwukrotnie wystawiona, dyrygent usłyszał z zespołu słowa: "Boże, jaka to piękna melodia". 

Artyści Chóru Opery Krakowskiej, Chóru Dziecięcego, orkiestry i baletu pracowali nad inscenizacją przez niespełna trzy tygodnie. - Oni tworzą takie zespoły, z którymi praca nad nowym dziełem, wymagającym, nie jest drogą krzyżową, ale z dnia na dzień coraz większą przyjemnością - mówił kierownik muzyczny wydarzenia. - Chylę czoła przed nimi.

***

Opera jest próbą dokonania niezwykłej syntezy elementów legend pradziejów miasta Kraków, twórczości Norwida i kulturowych kontekstów epoki romantyzmu i – wreszcie – współczesnej kompozycji muzycznej, w której rolę wiodącą odgrywają wyraźnie wyczuwalne rytmy polskich tańców narodowych współgrających z prasłowiańskim zaśpiewem chóralnym.


Joanna Wnuk-Nazarowa 1200.jpg
Joanna Wnuk-Nazarowa o operze "Wanda": to opowieść o miłości niemożliwej

"Wanda" jest znakomitym studium komponowania do słów XIX-wiecznego dzieła literackiego, pokazującym, jak frapujący bywa to proces. Dzieło Wnuk-Nazarowej nie stanowi jednak wyłącznie muzycznej ilustracji historii opowiedzianej w tekście wieszcza. Kompozytorka spogląda na jego tekst jak na przejaw kulturowego ducha czasu, w którym powstało. Odczytuje norwidowskie wartości we współczesnym kontekście, skłaniając do wielopłaszczyznowych refleksji.

Prapremiera "Wandy" odbędzie się 10 września na Dziedzińcu Arkadowym Zamku Królewskiego na Wawelu.

Transmisja światowego prawykonania opery "Wanda" w Programie 2 Polskiego Radia 10 września 2021 roku o godz. 20.30, także w formie wideo na stronie dwojka.polskieradio.pl oraz na Facebooku i kanale YouTube Dwójki.  

***

Tytuł audycji: Poranek Dwójki

Prowadził: Roch Siciński

Gość: Michał Klauza (dyrygent, kierownik muzyczny prapremier opery "Wanda")

Data emisji: 9.09.2021

Godzina emisji: 9.30

Czytaj także

Joanna Wnuk-Nazarowa: Kazimierz Kord był człowiekiem całkowicie oddanym sztuce

Ostatnia aktualizacja: 30.04.2021 10:00
- Kazimierz Kord wiele satysfakcji czerpał z pracy u podstaw. Jeździł po Polsce do mniejszych filharmonii jako wielki dyrygent. Był bardzo zaangażowany w to, co robił - wspominała w "Poranku Dwójki" Joanna Wnuk-Nazarowa, dyrygentka, kompozytorka i wieloletnia dyrektor NOSPR.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Michał Klauza: kiedy wychodziłem na estradę, miałem łzy w oczach

Ostatnia aktualizacja: 13.06.2021 13:00
- Potrzebujemy integracji z publicznością. My musimy czuć - w przypadku dyrygenta, za sobą, w przypadku solisty czy orkiestry, przed sobą - oddech publiczności. Musimy czuć, że wszyscy razem współpracujemy - mówił w Dwójce Michał Klauza, dyrektor artystyczny Orkiestry Polskiego Radia w Warszawie. 
rozwiń zwiń