Jerzy Kawalerowicz. Reżyser, który urodził się trochę za wcześnie

Ostatnia aktualizacja: 19.01.2022 11:00
- Weźmy pod uwagę, że debiutuje on socrealistycznym filmem "Gromada", a cztery lata później Andrzej Wajda robi "Pokolenie", film, w którym w polskim kinie i w ogóle w polskiej kulturze dochodzi do przełomu. Niestety Jerzy Kawalerowicz trochę za wcześnie zaczął swoją przygodę z filmem - mówiła w Dwójce filmoznawczyni dr hab. Natasza Korczarowska.
Jerzy Kawalerowicz podczas premiery filmu Quo vadis
Jerzy Kawalerowicz podczas premiery filmu "Quo vadis"Foto: PAP/Jacek Turczyk
  • Mija 100 lat od urodzin reżysera i scenarzysty Jerzego Kawalerowicza
  • Twórca ten zaczynał od filmów socrealistycznych, zadebiutował w 1951 roku obrazem "Gromada"
  • Do historii światowego kina Jerzy Kawalerowicz przeszedł jako twórca takich filmów, jak "Pociąg", "Matka Joanna od Aniołów", "Faraon" czy "Austeria"

19 stycznia obchodzimy setną rocznicę urodzin Jerzego Kawalerowicza - reżysera, scenarzysty, współtwórcy polskiej szkoły filmowej, pedagoga i założyciela Stowarzyszenia Filmowców Polskich.

Jerzy Kawalerowicz - skazany na socrealizm

Jerzy Kawalerowicz do historii światowego kina przeszedł jako twórca takich produkcji, jak "Matka Joanna od Aniołów" (Srebrna Palma w Cannes) czy "Faraon" (nominacja do Oscara). Zaczynał jednak jako twórca socrealistyczny.

- Warsztatu uczył się od reżyserów, którzy tworzyli kino socrealistyczne, był asystentem Wandy Jakubowskiej i niestety debiutował w takim, a nie innym okresie. Nie była to kwestia wyboru - podkreślała dr hab. Natasza Korczarowska.

Jak stwierdziła, jego przygoda z filmem zaczęła się o kilka lat za wcześnie. - Weźmy pod uwagę, że debiutuje on socrealistycznym filmem "Gromada" (1951), a cztery lata później Andrzej Wajda robi "Pokolenie", film, w którym w polskim kinie i w ogóle w polskiej kulturze dochodzi do przełomu - podkreśliła.

Sukcesy w Cannes, nominacja do Oscara

Filmem, w którym Kawalerowicz zerwał z socrealizmem, był "Pociąg" (1959), opowieść o ludziach, którzy przypadkiem spotykają się w jednym przedziale nocnego pociągu.

Kolejne produkcje przyniosły reżyserowi międzynarodową sławę - za "Matkę Joannę od Aniołów" (1960) otrzymał Srebrną Palmę w Cannes, natomiast "Faraon" (1966) nominowany był do Oscara. Ten ostatni film dziś nazwalibyśmy superprodukcją.

- Wtedy mówiło się na takie filmy "supergigant". To była era supergigantów, mieliśmy "Krzyżaków", "Popioły", "Rękopis znaleziony w Saragossie". "Faraon" to film, który z dzisiejszej perspektywy nie spełnia kryteriów superprodukcji, ale wydaje się, że w tamtym czasie był to jeden z powodów, dla których to dzieło było rozumiane na świecie i otrzymało nominację do Oscara - wyjaśniała dr hab. Natasza Korczarowska.


Posłuchaj
06:14 Poranek Dwójki 19.01.2021 Kawalerowicz.mp3 W 100. rocznicę Jerzego Kawalerowicza (Poranek Dwójki)

 

Jerzy Kawalerowicz był też reżyserem takich filmów, jak "Śmierć prezydenta", "Austeria", "Jeniec Europy, "Za co?". Jego ostatnim filmem było "Quo vadis" z 2001 roku, twórca zmarł 6 lat później.

***

Tytuł audycji: Poranek Dwójki

Prowadził: Paweł Siwek

Gość: dr hab. Natasza Korczarowska (filmoznawczyni z Uniwersytetu Łódzkiego)

Data emisji: 19.01.2022

Godzina emisji: 8.10

mg

Czytaj także

Andrzej Gołda: "Sprawa Tomka Komendy" to film o sile miłości

Ostatnia aktualizacja: 17.09.2020 12:50
- Nie chciałem robić filmu tylko o więziennej gehennie Tomka, bo taka eskalacja przemocy na ekranie byłaby nie do wytrzymania. Uznałem, że to historia o czymś dużo więcej. Tomek przetrwał tylko dzięki miłości matki i braci. Ale to także opowieść o ludzkiej moralności - mówił w Dwójce Andrzej Gołda, scenarzysta filmu "25 lat niewinności. Sprawa Tomka Komendy".
rozwiń zwiń

Czytaj także

Łukasz Ronduda: do dialogu dojść może, musi, i dojdzie

Ostatnia aktualizacja: 05.11.2021 11:00
- Daniel Rycharski był pierwowzorem głównego bohatera. Jest on głęboko wierzącą osobą, a zarazem osobą LGBT i on udowadnia, że dwie jakości są bardzo powiązane, że tutaj w ogóle nie ma żadnego konfliktu - mówił w Dwójce Łukasz Ronduda, reżyser filmu "Wszystkie nasze strachy".
rozwiń zwiń