Kasia Stańczyk: polska fotografia jazzowa stoi na bardzo wysokim poziomie

Ostatnia aktualizacja: 23.02.2024 10:00
- Muzyka jazzowa to nie rock, na scenie mamy mnóstwo pulpitów, muzycy grają z nut. Ich oblicze skutecznie zasłaniają nam również mikrofony i statywy. Musimy się jakoś pomiędzy nimi odnaleźć, bardzo ważne jest również światło na scenie - mówiła w Dwójce fotografka Kasia Stańczyk. - Trzeba sobie radzić w każdych warunkach, czasami uciekam w zdjęcia czarno-białe lub niedoświetlone - dodał fotograf Piotr Banasik.
Basistka Mohini Dey na scenie podczas Enter Festival 2022
Basistka Mohini Dey na scenie podczas Enter Festival 2022Foto: Kasia Stańczyk
  • Fotografia jazzowa jest pasją, która stała się sposobem na życie.
  • Dzięki tej aktywności fotografowie mogą być blisko ludzi i ich emocji, które wydobywają za pomocą swojego aparatu.
  • W "Poranku Dwójki" rozmawialiśmy o fotografii jazzowej z artystami w tym fachu.
  • Naszymi przewodnikami po tym obszarze byli uznani artyści w swojej dziedzinie: Kasia Stańczyk, Piotr Banasik i Sławek Przerwa.

Fotografia koncertowa i jej specyfika

Polskie środowisko jazzowe ma na świecie mocną pozycję. Jednak sukcesy i wyróżnienia polskich fotografów jazzowych są chyba jeszcze bardziej imponujące i liczne. W rozmowie podkreślili oni, że zdjęcia koncertowe mają swoją specyfikę. - Muzyka jazzowa to nie rock, na scenie mamy mnóstwo pulpitów, muzycy grają z nut. Ich oblicze skutecznie zasłaniają nam również mikrofony i statywy. Musimy się jakoś pomiędzy nimi odnaleźć, bardzo ważne jest również światło na scenie. Przeważnie jest ono czerwone, zielone, niebieskie, dla mnie takie barwy są najgorsze, praca oświetlających scenę ma ogromny wpływ na nasze zdjęcia - wskazała Kasia Stańczyk.

Trzeba sobie radzić w każdych warunkach

Wśród finalistów konkursu World Jazz Photo jest czerwone zdjęcie Piotra Banasika. - Trzeba sobie radzić w każdych warunkach. W tym przypadku mieliśmy 10 minut na fotografowanie na początku koncertu The Comet Is Coming. Przez pierwsze 5 minut było tylko czerwone światło, przy trudnych warunkach oświetleniowych uciekam w zdjęcia czarno-białe lub niedoświetlone. W tym przypadku to światło przeszkadzało, ale nie na tyle, aby to zdjęcie nie było dobre. To jest jego wyróżnik - mówił fotograf.


Posłuchaj
16:20 2024_02_23 09_30_20_Dwojka_Poranek_Dwojki.mp3 Kasia Stańczyk: polska fotografia jazzowa stoi na bardzo wysokim poziomie (Poranek Dwójki)

 

Ósemka polskich fotografów w finale World Jazz Photo

Sławek Przerwa również jest w finale World Jazz Photo, znalazła się w niej ósemka polskich fotografów. - Znamy się, przyjaźnimy, spotykamy się na różnych festiwalach. Wspieramy się nawzajem w dążeniu do sukcesów, wysyłaniu zdjęć na konkursy, często opiniujemy ja nawzajem, czy wysłać to zdjęcie, czy inne - opowiadał.

Polscy artyści jazzowi są różnymi modelami

Sławek Przerwa jest także autorem zdjęć okładkowych do magazynu "JazzPRESS", Kasia Stańczyk do magazynu "Jazz Forum". - Polscy artyści jazzowi są różnymi modelami. Cenię sobie to, że wszystkie osoby, które fotografuję, są bardzo otwarte i chętne do współpracy. Czasem pracuję w duecie ze Sławkiem Przerwą, doskonale się uzupełniamy - stwierdziła.

Czytaj też:

Fotografia to ważna część jazzowego świata

Do środy 28 lutego trwa nabór do konkursu MK Jazz Foto im. Marka Karewicza we Wrocławiu. - Polska fotografia jazzowa stoi na bardzo wysokim poziomie. Sam fakt znalezienia się w gronie finałowym World Jazz Photo jest ogromnym sukcesem. To propagowanie fotografii jazzowej, a jesteśmy ważną częścią tego jazzowego świata - zaznaczyła Kasia Stańczyk. 

***

Tytuł audycji: Poranek Dwójki

Prowadził: Roch Siciński

Goście: Kasia StańczykPiotr BanasikSławek Przerwa (fotografowie)

Data emisji: 23.02.2024

Godzina emisji: 9.30

mo/mgc

wmkor

Czytaj także

Józef Eliasz: brzmienie big bandu zostanie ze mną już do końca życia

Ostatnia aktualizacja: 09.02.2024 12:00
- To marzenie pojawiło się w latach 80. Na kolejnych próbach było jednak coraz mniej muzyków, poza tym nie miałem im nic do zaproponowania. Big band trzeba było rozwiązać, takich prób działalności podjęliśmy kilka. Po latach, pewnego dnia zgłosił się do mnie student akademii muzycznej, okazało się, że jest konkurs big bandów, zainteresowaliśmy się tym. Wygraliśmy konkurs w Nowym Tomyślu, ni stąd, ni zowąd byliśmy najlepszym big bandem w Polsce. To było 25 lat temu - mówił w Dwójce Józef Eliasz, perkusista, dyrygent i producent muzyczny.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Nowe Obroty - finał Roku Kopernika bez Mikołaja Kopernika

Ostatnia aktualizacja: 16.02.2024 11:50
- Kopernika bardzo często sprowadzamy do podejścia historycznego, bez poszukiwania kontekstu i tego, jak niesamowicie odważnym człowiekiem musiał być. Jak niezwykle otwarty musiał mieć umysł, żeby uwierzyć równaniom, które przeczyły wszystkim świętym księgom. Myślę, że jest to dla nas lekcja, jacy możemy być. Dla mnie to bardzo inspirujące - mówił w Dwójce dr Jan Świerkowski, kurator finału Roku Kopernika organizowanego pod hasłem "Nowe Obroty".
rozwiń zwiń