X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Czy Witkacy chciał zginąć za cara?

Ostatnia aktualizacja: 24.02.2016 18:00
O mało znanym okresie w życiu wybitnego artysty - czasie służby w elitarnej carskiej Lejbgwardii - opowiada książka "Wojna Witkacego, czyli kumboł w galifetach" Krzysztofa Dubińskiego.
Audio
  • O Witkacym na frontach I wojny światowej (Wybieram Dwójkę)
Fragment Autoportretu z samowarem (1917 r.) autorstwa Witkacego
Fragment "Autoportretu z samowarem" (1917 r.) autorstwa WitkacegoFoto: wikimedia/domena publiczna

- Po samobójczej śmierci Jadwigi Janczewskiej Witkacy znalazł się w stanie głębokiej depresji. Wraz z Bronisławem Malinowskim wybierał się do Australii na wyprawę badawczą. Zrezygnował w ostatniej chwili, dowiedziawszy się o wybuchu I wojny światowej - opowiadał nasz gość. - Być może myśli samobójcze zastąpił pragnieniem śmierci w jakimś konkretnym celu - dodał.

Wkrótce Witkacy trafił do elitarnej carskiej gwardii. Jak zwrócił uwagę Krzysztof Dubiński, mógł to być także wyraz buntu wobec apodyktycznego i antyrosyjsko nastawionego ojca. Witkiewiczowie dotknięci zostali bowiem represjami po stłumieniu powstania styczniowego i zdecydowali się na wyjazd do Galicji. Mimo to ich pierworodny syn nie mógł służyć w armii niemieckiej ani autro-węgierskiej, a jedynie - rosyjskiej...

***

Rozmawiała: Monika Pilch

Gość: Krzysztof Dubiński (dziennikarz, pisarz, autor książki "Wojna Witkacego, czyli kumboł w galifetach")

Data emisji: 24.02.2015

Godzina emisji: 16.30

Materiał wyemitowano w audycji "Wybieram Dwójkę"

mm/asz

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Czy Witkacy miał szansę przeżyć?

Ostatnia aktualizacja: 20.09.2014 12:00
– Śmierć chodziła koło niego. W jego twórczości jest tak wiele samobójstw, że można zadać pytanie: czy artysta nie zabiłby się nawet wtedy, gdyby nie było drugiej wojny światowej? – zastanawiał się w Dwójce prof. Lech Sokół, badacz dzieła i biografii Witkacego.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Czego bał się Witkacy?

Ostatnia aktualizacja: 22.09.2014 18:40
Żeby poznać wszystkie obsesje i demony Witkacego, warto posłuchać "Autoportretu Witkacego" Jacka Kaczmarskiego - mówił profesor Janusz Degler. - W tym wierszu jest odpowiedź na to, czego bał się artysta i dlaczego wybrał samobójstwo w owym pamiętnym wrześniu 1939 roku.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Witkacy i jego ojciec. Starcie geniuszy?

Ostatnia aktualizacja: 01.08.2015 16:14
Z jednej strony znakomity malarz i krytyk sztuki. Z drugiej – jeden z najważniejszych polskich twórców XX wieku. Spotkanie w rodzinie takich osobowości musiało rodzić napięcia.
rozwiń zwiń