Posłuchaj audycji na podcasty.polskieradio.pl >>>
Hasło tegorocznej edycji - "Słowa, słowa, słowa" - to nie tylko cytat z "Hamleta", ale i celna odpowiedź na bolączki współczesności. W dramacie Szekspira wypowiada je bohater pogrążony w rozpaczy, otoczony hipokryzją, pustosłowiem i politycznym formalizmem. To wyraz frustracji wobec świata, w którym język traci moc, a słowa przestają coś znaczyć. Dziś ten problem wydaje się jeszcze bardziej palący: żyjemy w erze komunikacyjnego szumu, w świecie przeciążonym przekazami, frazesami, pustymi gestami - od debat publicznych po codzienne życie w internecie.
Czytaj też:
Festiwal Szekspirowski i pytania o wartość słowa
Organizatorzy festiwalu nie proponują jednak ciszy, lecz skupienie i kierowanie uwagi na to, co ważne, autentyczne i znaczące. Stąd wyjątkowo przemyślany program wydarzeń towarzyszących.
- Zastanawiamy się, czy słowa Szekspira jeszcze dzisiaj coś znaczą. To jest pytanie retoryczne, bo na szczęście jego słowa rezonują w nas niezależnie od epoki, a tematy, które porusza, są uniwersalne. Chcemy natomiast zapytać, jakie słowa Szekspira nas najbardziej poruszają, jakim językiem wypowiadane - czy te współczesne inscenizacje, czy może te zupełnie egzotyczne. Zadajemy pytania o słowa, ich sens i znaczenie - wyjaśniła Agata Grenda, dyrektorka Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego.
Na scenach festiwalu zobaczymy spektakle z różnych zakątków świata - od Ukrainy, przez Hiszpanię, po Japonię. To właśnie ukraińska produkcja zainauguruje tegoroczną edycję. Wśród gości znajdzie się także międzynarodowy kobiecy kolektyw, który zaprezentuje "Króla Leara" w nowej, kobiecej perspektywie. Nie zabraknie również najmocniejszych polskich inscenizacji, twórczo odczytujących Szekspira i współczesność.
Od Nowego Yoricka po SzekspirOFF
Festiwal Szekspirowski to nie tylko pokazy spektakli, ale też przestrzeń rywalizacji i wsparcia dla nowych twórców. W tym roku organizatorzy zapraszają do udziału aż w trzech konkursach, otwartych zarówno dla dużych produkcji teatralnych, jak i alternatywnych, kameralnych realizacji. Jednym z najważniejszych z nich jest konkurs o Nowego Yoricka - wyjątkowa inicjatywa, która realnie wprowadza Szekspira do repertuaru polskich teatrów.
- Konkurs skierowany jest do reżyserów, którzy mają na swoim koncie nie więcej niż trzy produkcje. Reżyserzy przedstawiają swoją wizję danego dzieła, a my zapraszamy dyrektorów trzech ogólnopolskich, rozpoznawanych teatrów. W tym roku są to: Teatr Słowackiego w Krakowie, Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu i Teatr Polski w Bydgoszczy. I to dyrektorzy wybierają tego twórcę, z którym chcieliby pracować - podkreśliła dyrektorka instytucji.
Dla bardziej doświadczonych twórców przewidziano konkurs o Złotego Yoricka - prestiżową nagrodę przyznawaną za najlepszą polską inscenizację sztuki Szekspira lub spektakl inspirowany jego twórczością. To wyróżnienie z wieloletnią tradycją, które wyznacza kierunki współczesnych interpretacji dzieł mistrza sceny elżbietańskiej. Z kolei SzekspirOFF to przestrzeń całkowitej swobody artystycznej - konkurs, w którym liczy się odwaga, forma i świeże spojrzenie. Uczestniczyć mogą tu twórcy niezależni, kolektywy i artyści działający na pograniczu teatru, performansu czy sztuk wizualnych. Festiwal nie tylko więc pielęgnuje klasykę, ale i aktywnie wspiera poszukiwania nowych języków teatralnej wypowiedzi.
Nowe duchy Hamleta. Weronika Szczawińska na Festiwalu Szekspirowskim
Jednym z najbardziej wyczekiwanych wydarzeń tegorocznej edycji będzie spektakl "Wchodzi duch" w reżyserii Weroniki Szczawińskiej - koprodukcja Festiwalu z Teatrem im. Stefana Jaracza w Olsztynie. To teatralny eksperyment, który przekracza tradycyjne granice sceny i angażuje publiczność w sam środek twórczego procesu. - To wspólnotowe doświadczenie, w którym wchodzi duch ojca - a jak wiemy, w "Hamlecie" ten duch wchodził dwa razy. Weronika Szczawińska tego ducha przekłada na dzisiejsze czasy i każe nam się przyjrzeć wszystkim figurom męskim, mentorom - również teatralnym - mówiła Agata Grenda.
Tegoroczna odsłona Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku rozpocznie się 23 lipca i potrwa do niedzieli 3 sierpnia. Szczegółowy program na stronie festiwalszekspirowski.pl.
***
Tytuł audycji: Wybieram Dwójkę
Prowadzenie: Monika Zając
Gość: Agata Grenda (dyrektorka Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego)
Data emisji: 23.07.2025
Godzina emisji: 16.30
am/k