"Beethoven wciąż przesuwał muzyczne granice"

Ostatnia aktualizacja: 24.08.2017 15:00
- On wiecznie szukał bogatszego, szerszego i głębszego dźwięku. Nawet gdy w 1803 roku otrzymał fortepian Erarda, cieszył się nim tylko przed dwa czy trzy lata – podkreślił rosyjski pianista Alexander Melnikov, opowiadając o twórczości niemieckiego kompozytora.
Audio
  • Rozmowa z rosyjskim pianistą Alexandrem Melnikovem (Letni Festiwal Muzyczny/Dwójka)
  • Rozmowa Krzysztofa Dziuby z pianistą Andreasem Staierem (Letni Festiwal Muzyczny/Dwójka)
Alexander Melnikov
Alexander MelnikovFoto: Julien Mignot/materiały prasowe

- Beethoven wciąż szukał kolejnego instrumentu. W przeciwieństwie do Mozarta i Chopina zawsze próbował z fortepianu wyciągnąć więcej niż to możliwe. Jego instrument z początku XIX wieku pochodzi jeszcze z angielskiego okresu Erarda i ma zupełnie inny mechanizm. Ale już około 1822 roku Sebastian Erard ulepszył konstrukcję i zastosował tzw. podwójny wymyk. Kiedy młoteczek uderzał w strunę, był trzymany blisko niej tak, żeby móc szybciej powtórzyć uderzenie. To zbliżyło jego fortepiany do tych znanych nam współcześnie. Potem, między 1830 a 1880 rokiem instrumenty były już do siebie bardzo zbliżone pod kątem konstrukcyjnym - dodał Alexander Melnikov, który podczas festiwalu "Chopin i jego Europa" na fortepianie historycznym wykonał m.in. Koncert fortepianowy C-dur Ludwiga van Beethovena.

W nagraniu rozmowy posłuchamy o tajnikach wykonawstwa historycznego, a także usłyszymy rozmowę z niemieckim pianistą - Andreasem Staierem.

***

Rozmawiała: Hanna Szczęśniak

Gość: Alexander Melnikov (pianista)

Data emisji: 23.08.2017

Godzina emisji: 20.58

Materiał wyemitowano w audycji "Letni festiwal muzyczny".

mz/bch

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

"Jestem gotów zapłacić cenę za nieśmiertelność"

Ostatnia aktualizacja: 08.08.2017 18:00
- Arturo Benedetti to moje światło w ciemnościach. Jego pianistyka jest dla mnie jak kompas, a dążenie do dorównania mu jest moją misją - mówił w Dwójce Federico Colli. Włoski pianista wystąpił na festiwalu w Dusznikach.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Alexander Gavrylyuk: moim celem jest służba muzyce

Ostatnia aktualizacja: 10.08.2017 12:00
- Staram się grać bez eksponowania ego. My, wykonawcy, po prostu łączymy świat muzyki, świat tworzony przez kompozytorów, z jej odbiorcami - mówił w Dwójce ukraińsko-australijski pianista, który wystąpił z recitalem na 72. Międzynarodowym Festiwalu Chopinowskim w Dusznikach-Zdroju.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Alena Baeva i jedna z najpiękniejszych sonat w historii

Ostatnia aktualizacja: 11.08.2017 12:00
Zapraszamy do wysłuchania rozmów z rosyjską skrzypaczką Aleną Baevą oraz z ukraińskim pianistą Vadymem Kholodenką, wykonawcami 72. Międzynarodowego Festiwalu Chopinowskiego w Dusznikach-Zdroju. 
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Muzyka w stanie czystym". Ulubieni pianiści Vadyma Kholodenki

Ostatnia aktualizacja: 15.08.2017 12:00
- Podziwiam właściwie wszystkich wybitnych pianistów z przeszłości, ale mam kilku ulubieńców, których nagrań słucham regularnie - przyznał w Dwójce znakomity ukraiński muzyk, gość tegorocznego festiwalu "Chopin i jego Europa".
rozwiń zwiń

Czytaj także

Seong-Jin Cho: moje interpretacje dojrzewają wraz ze mną

Ostatnia aktualizacja: 16.08.2017 12:00
- Czuję się dziś bardziej niezależny niż jeszcze dwa lata temu. Przeprowadziłem się też z Paryża do Berlina, to teraz muzyczne centrum Europy - opowiadał w Dwójce koreański pianista, zwycięzca Konkursu Chopinowskiego z 2015 roku, gość tegorocznego Festiwalu "Chopin i jego Europa".
rozwiń zwiń

Czytaj także

Nelson Freire: granie Chopina w Polsce nie jest łatwe

Ostatnia aktualizacja: 18.08.2017 13:30
– Robię się przy tym nerwowy, nawet dziś, mając spore doświadczenie, bo byłem przecież kojarzony z Chopinem przez całe życie – mówił pianista w przerwie swojego recitalu na festiwalu "Chopin i jego Europa".
rozwiń zwiń