X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Gidon Kremer w skrzypcowym arcydziele Alfreda Sznittkego

Ostatnia aktualizacja: 19.03.2019 18:42
W "Filharmoni Dwójki" wysłuchaliśmy retransmisji koncertu z siedziby Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach.
Gidon Kremer
Gidon KremerFoto: PAP/Korotayev Artyom

Program:

Alfred Sznittke IV Koncert skrzypcowy, Gustav Mahler IV Symfonia 
Wyk. Gidon Kremer – skrzypce, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, dyr. Andrzej Borejko

NOSPR, Katowice (15.02.2019)

***

Tytuł audycji: Filharmonia Dwójki 

Prowadzi: Krzysztof Dziuba

Data emisji: 24.03.2019

Godzina emisji: 18.00

***

IV Koncert skrzypcowy (1984) można uznać za szczytowy moment i zapowiedź końca pewnej epoki w twórczości Alfreda Sznitkego (1934-1998). To arcydzieło polistylizmu, czerpiące ze spuścizny baroku, klasyków wiedeńskich, Ivesa i Mahlera, zabarwione jednak specyficznie rosyjskim liryzmem. Kompozytor spiął utwór przedziwną klamrą: zniekształconą melodią słynnego kurantu westminsterskiego, który rozbrzmiewa co kwadrans z wieży zegarowej parlamentu w Londynie. W kolejne części Sznitke wplótł odniesienia do Bachowskich preludiów, romantycznej literatury skrzypcowej i stylu galant, potęgując efekt muzycznego teatru wprowadzeniem dwóch „cadenza visuale”, w których solista pozoruje grę na instrumencie – a słuchacz odbiera nieistniejące dźwięki uchem wyobraźni.

Pracując nad IV Symfonią, Gustav Mahler (1860-1911) podkreślał, że utwór będzie się diametralnie różnił od jego poprzednich symfonii: „Podobnie jak życie idzie naprzód, tak i ja odkrywam nowe ścieżki w każdym nowym dziele”. To najkrótsza i najbardziej klasyczna w formie, a zarazem ostatnia z tak zwanych Wunderhorn-Sinfonien, nawiązujących do wcześniejszego cyklu Des Knaben Wunderhorn. Prawykonanie przyjęto lodowato: słuchacze nie wiedzieli, jak interpretować wizję poczciwej śmierci, grającej na przestrojonych skrzypcach i naiwny obraz niebiańskich uciech w części Sehr behaglich. Nie wyczuli w Czwartej ani kpiarskiej ironii, ani przejmującej melancholii. Piosnka o świętym Łukaszu, szlachtującym wołu, dopiero dziś mrozi nam krew w żyłach.

Dorota Kozińska/NOSPR

Zobacz więcej na temat: muzyka klasyczna NOSPR
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Vincent Dumestre: instrumenty zyskały niezależność w XVIII w.

Ostatnia aktualizacja: 12.01.2019 12:00
- W wieku XVI zadaniem instrumentów było wspomaganie głosu. Te drogi zaczęły się rozchodzić w wieku kolejnym - o rozwoju muzyki opowiadał w Dwójce wybitny francuski dyrygent.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Louis Lortie: to jeden z najlepszych koncertów napisanych po II wojnie

Ostatnia aktualizacja: 08.02.2019 15:00
Mowa o koncercie fortepianowym Witolda Lutosławskiego, który pianista wykonał na koncercie z NOSPR pod batutą Antoniego Wita w 25. rocznicę śmierci kompozytora.
rozwiń zwiń