Lilianna Stawarz i Michał Nagy - muzyka na klawesyn i gitarę od baroku po wiek XX [ZOBACZ WIDEO]

Ostatnia aktualizacja: 06.05.2023 19:30
Gospodarzami "Miejscówki z Dwójką" byli klawesynistka Lilianna Stawarz i gitarzysta Michał Nagy. Koncert transmitowaliśmy na antenie Programu 2 oraz - w formie wideo - w internecie. Zapraszamy do oglądania. 

Zobacz wideo:

[You Tube Dwójki]

Program koncertu:

1. Antonio Vivaldi - Sonata g-moll RV 85
   I. Andante molto
   II. Larghetto
   III. Allegro

2. Georg Friedrich Haendel - Suita g-moll HWV 432
    VI. Passacaille

3. Anton Diabelli - Sonatina A-dur op. 69
   I. Andante sostenuto
   II. Rondo (Allegro ma non troppo)

4. Manuel Maria Ponce - Sonata na gitarę i klawesyn
    II. Andantino

Lilianna Stawarz

W latach 2012-2016 pełniła funkcję prodziekana Wydziału Instrumentalno-Pedagogicznego w Białymstoku oraz koordynatora Biura Koncertowego. Aktualnie jest kierownikiem Katedry Muzyki Dawnej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina na stanowisku profesora nadzwyczajnego. Przez 20 lat była członkiem zespołu muzyki dawnej Il Tempo, specjalizującego się w muzyce instrumentalnej i wokalno-instrumentalnej od wczesnego baroku do klasycyzmu.

<<< Zobacz wszystkie koncerty z cyklu "Miejscówka z Dwójką" >>>

W latach 1991-2017 związana była z Warszawską Operą Kameralną, zarówno jako klawesynistka-kameralistka, jak i dyrygent. Tam też latach 2015 -2017 pełniła funkcję Kierownika Artystycznego Opery/Barok.

Współzałożycielka Stowarzyszenia Miłośników Sztuki Barokowej Dramma per Musica, twórczyni zespołu Royal Baroque Ensemble. Jest współtwórczynią i kierownikiem artystycznym Festiwalu Oper Barokowych Dramma per Musica - teraz Festiwal Muzyki Dawnej Dramma per Musica, w ramach którego prowadziła jako dyrygent od klawesynu opery: Agrippina G. Fr. Haendla (nagrana dla Instytutu Audiowizualnego otrzymała nominację do nagrody Koryfeusza w 2015 r.), Orlando G. Fr. Haendla (nagrana dla Instytutu Audiowizualnego), Alcina G. Fr. Haendla, Farnace Vivaldiego (nagrana dla Instytutu Audiowizualnego, nominacja do Nagrody im. Cypriana Kamila Norwida za kierownictwo muzyczne tej opery).

Zobacz zapowiedź:

[Facebook Dwójki]

Michał Nagy

Urodził się w Warszawie. Studiował w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie i Konserwatorium Wiedeńskim. Jego nauczycielami byli Janusz Raczyński, Marcin Zalewski, Ryszard Bałauszko i Heinz Wallisch. Laureat konkursów i nagród muzycznych, m.in. nagrody Fryderyk 2002. Profesor sztuki muzycznej, pedagog w Akademii Muzycznej im. Pendereckiego w Krakowie, kierownik Katedry Gitary i Harfy AMKP. Dyrektor artystyczny Międzynarodowych Warsztatów Gitarowych i Festiwalu Terra Artis w Lanckoronie.

Koncertuje solo, jako kameralista i z towarzyszeniem orkiestr. Występował m.in. z Royal String Quartet, Arianną Savall, Petterem Johansenem, Klaudiuszem Baranem, Pawłem Wajrakiem, Januszem Wawrowskim, Robertem Kabarą, Arkadiuszem Krupą, Waldemarem Malickim. Jest członkiem międzynarodowego kwartetu gitarowego Guitar4mation i zespołu Hirundo Maris. Nagrywał m.in. dla takich firm fonograficznych, jak Sony Music, Outhere, Dux, Polskie Nagrania Edition, Carpe Diem Records, Gramola, Immersive Sound.

W roku 2020 Michał Nagy wydał solową płytę Fughetta, zawierającą dedykowaną mu tytułową kompozycję Pawła Szymańskiego oraz utwory B. Brittena, S. Gubajduliny i A. Tansmana (nominacja do nagrody Fryderyk 2021).

Najnowsze nagranie, Centenario, jest hołdem złożonym Astorowi Piazzolli w setną rocznicę jego urodzin i zawiera m.in. Koncert podwójny na bandoneon i gitarę "Hommage a Liege". Płyta została nominowana do nagrody Fryderyk 2022.

Michał Nagy dokonał również nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji, Bayerischer Rundfunk, Radia Szwajcarii Romańskiej i stacji ZDF. Współpracował z Polskim Wydawnictwem Muzycznym i wydawnictwem Euterpe. Dokonał prawykonań utworów m.in. S.Assada, P. Szymańskiego, G. Schneidera, B. Budzyńskiego i S. Soewandiego.

***

Na "Miejscówkę z Dwójką" zaprosiliśmy w sobotę (6.05) w godz. 19.00-19.30. 

pg

Czytaj także

Lilianna Stawarz: debiutowałam na przekrzywionym pianinie

Ostatnia aktualizacja: 08.04.2018 14:23
- Na zakończenie szkoły średniej mój profesor zaproponował mi koncert z orkiestrą kameralną. Byłam zachwycona, choć grałam w domu kultury we Włocławku na pianinku, które miało podciętą jedną nóżkę i było przechylone. Na szczęście się nie bujało - opowiadała w Dwójce znakomita klawesynistka.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Lilianna Stawarz: ja naprawdę uwielbiam grać basso continuo

Ostatnia aktualizacja: 27.09.2020 11:00
- Kiedyś sprawiało mi to bardzo dużo problemów i tak bardzo tego nie lubiłam, ale w końcu zrozumiałam, na czym basso continuo polega. Przede wszystkim trzeba pamiętać, że gra się to, czego nie ma - mówiła w Dwójce znakomita polska klawesynistka Lilianna Stawarz.
rozwiń zwiń