Polskie Radio
Section05
Grażyna Bastek

Maartena van Nieuwenhove - młody brugijski patrycjusz i jego dyptyk

Dyptyk z portretem Maarten van Nieuwenhove, Hansa Memlinga, to dzieło wyjątkowe wśród dziesiątek podobnych, które powstawały wówczas w Niderlandach. Pełne ostentacji, podkreślające splendor rodziny modela i mistrzowsko wykonane. Chociaż dyptyki malowano od lat trzydziestych XV stulecia, to dopiero Memling połączył w jedną przestrzeń sceny przedstawiane na obu skrzydłach.
Zobacz więcej na temat:  malarstwo dzieła sztuki Michał Montowski Grażyna Bastek Dwójka

"Wizja po kazaniu, czyli walka Jakuba z aniołem" Paula Gaugina

Dlaczego religijna wizja Bretonek przybrała formy japońskich drzeworytów, a anioł i Jakub walczą w stylu zawodników sumo? Czerwone tło, na którym toczy się biblijne starcie, niezwykle silny skrót perspektywiczny pomiędzy pierwszym tłem, a sceną walki, wreszcie - ukazanie potyczki w ujęciu z góry, zostały przez malarza podpatrzone w dziełach Hiroshige i Hokusaia. Do malarstwa europejskiego Gauguin włączył sposoby przedstawiania znane z japońskich drzeworytów. Pomieszał języki.
Zobacz więcej na temat:  malarstwo Paul Gauguin Grażyna Bastek Dwójka Michał Montowski

Skandal w trawie

Tego skandalu miało nie być. W 1863 roku Manet wysłał obraz na Salon w przekonaniu, że w nowoczesny sposób zwraca się ku tradycji dawnego malarstwa. Wszak za "Śniadaniem na trawie" (zwanym wówczas "Kąpielą") stał obraz Giorgione'a (jak wówczas uważano), rysunek Rafaela i rycina. Obraz nie został jednak przyjęty i wraz z ponad dwoma tysiącami innych malowideł pokazano go na Salonie Odrzuconych.
Zobacz więcej na temat:  malarstwo Edouard Manet Dwójka Grażyna Bastek Michał Montowski KULTURA

"Adam i Ewa". Pierwsi rodzice na obrazie Lucasa Cranacha

"Adam i Ewa" Lucasa Cranacha Starszego to dzieło znajdujące się w zbiorach polskich, w kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie. Jedno z kilkudziesięciu tego autora i jego pracowni malarskiej przedstawień biblijnych pierwszych rodziców. Obraz powstał około 1510 roku. Adam i Ewa stoją po dwóch stronach drzewa poznania, którym jest dąb, a nie jabłoń. Po potężnym konarze zsuwa się wąż, by kusić Ewę. O obrazie opowie w audycji dr Grażyna Bastek.
Zobacz więcej na temat:  malarstwo Michał Montowski Grażyna Bastek