Polskie Radio
Section05

wyłączenie banerów

Ojcowskie porady Mikołaja Chopina

Z 9 lutego 1835 roku zachował się list Mikołaja Chopina (ojca kompozytora) wysłany z Warszawy do Paryża, w którym umacnia syna i daje w sposób delikatny i subtelny życiowe przestrogi: „ostatni Twój list sprawił nam przyjemność, którą łatwo możesz sobie wyobrazić, wiedząc, ile Cię kochamy.[…] Skarżysz się na swoich wydawców; znam Ciebie: wyzyskują Twoje zaufanie, wiedzą, że nie umiesz odmówić […], gdyż nie jesteś dość stanowczy, by umieć się targować. […] Pamiętaj moją stałą piosenkę: grosik na czarną godzinę. […] Grywałem ją Tobie na flecie, popsułeś mi go, gdym Ci go dał do zabawy; […] tymczasem ściskamy Cię z całego serca, oboje z Twoją dobrą Matką”. (sd)
Zobacz więcej na temat: 

Narodziny gwiazdy

Na początku lutego 1920 roku pojawił się w stolicy Stefan Askenase (1896–1985) – uczeń Emila Sauera. Dał dwa występy filharmoniczne, na jednym grając Koncert a-moll Schumanna, a na drugim Koncert B-dur Brahmsa i Koncert f-moll Chopina. Opinia Brzezińskiego brzmiała: „Nieskazitelna technika, niezawodna pamięć, znakomite poczucie brzmienia fortepianu, piękne uderzenie”; zaś w konkluzji recenzji (8 lutego 1920, „Gazeta Warszawska”) prof. Stanisław Niewiadomski napisał: „Stefan Askenase należy bezsprzecznie do najbardziej uzdolnionych młodych wirtuozów, jacy w ostatnich kilku latach pojawili się na estradach wielkich środowisk muzycznych”. Te słowa były szczęśliwą przepowiednią. (sd)
Zobacz więcej na temat: 

Domowe prawykonanie Koncertu f-moll Chopina

7 lutego 1830 roku w mieszkaniu Chopina miało miejsce niezwykłe wydarzenie, opowiadane do dzisiaj. Tego dnia odbyło się spotkanie z udziałem m.in. pierwszego nauczyciela Fryderyka Wojciecha Żywnego, Józefa Elsnera i Karola Kurpińskiego, podczas którego po raz pierwszy zabrzmiał świeżo ukończony "Koncert fortepianowy f-moll" Chopina. Autorowi i soliście towarzyszyła mała orkiestra złożona z muzyków warszawskich. Dzieło wywarło ogromne wrażenie, a nawet wzbudziło podziw słuchaczy. Wiadomość o tym lotem błyskawicy obiegła Warszawę, a kilka dni później pojawiła się w prasie. (sd)
Zobacz więcej na temat: 

"PolskieRadio.pl na końcu świata" - na ratunek podróżnikom

Niezwykła przygoda przytrafiła się naszym podróżnikom. Adriana Andrzejewska i Mikolaj Kuras w swojej podróży po Chile zostali niemiło zaskoczeni - w miejscu, w którym miał znajdować się camping nie było nic. W strugach deszczu, zrezygnowani i zmęczeni szukali wyjścia z trudnej sytuacji. Wtedy pojawił się on... Chilijczyk, który przygarnął ich pod swój dach. Więcej o tej przygodzie i człowieku o wielkim sercu w materiale wideo.
Zobacz więcej na temat:  PolskieRadio.pl na końcu świata STYL ŻYCIA podróże Chile

Albert Tadlewski – kontynuator wielkiej tradycji pianistyki dziewiętnastowiecznej

6 lutego 1892 roku przyszedł na świat we Lwowie Albert Tadlewski, wybitny pianista i pedagog. Jego mistrzami w grze fortepianowej byli: Leopold Godowski, Maurycy Rosenthal i Ignacy Jan Paderewski, u którego w szwajcarskiej posiadłości (Riond Bosson) przez pewien czas przebywał. W roku 1932 wziął udział w "Festiwalu Muzyki Polskiej" w Paryżu, gdzie wystąpił obok Paderewskiego, Pawła Kochańskiego, Artura Rubinsteina i Wandy Landowskiej. Był świetnym interpretatorem Fantazji polskiej Paderewskiego oraz dzieł Chopina. Zmarł 22 września 1945 roku w Bydgoszczy. (sd)
Zobacz więcej na temat: 

Tęsknoty Teresy Wodzińskiej

5 lutego 1836 r. Teresa Wodzińska (ca 1790–1859) pisze list do zaprzyjaźnionego z nią i jej rodziną Fryderyka, w którym prosząc o przyjacielską opiekę nad próżnującym w Paryżu synem Antonim, kreśli następujące myśli: "Kiedy też możemy Cię widzieć? Czy prawda, że tu tego lata być możesz, bo nam tu Clara Wieck (a bardziej) Chevalier Kuntzel to powiedział […] Adieu, mój dobry Frycku, my tu zawsze i zawsze Ciebie wspominamy". (sd)
Zobacz więcej na temat: 

Recenzja zazdrośnika Herza

Pierwsze Impromptu As-dur op. 29 Fryderyk Chopin skomponował w 1837 roku. „Jest utworem – napisał Tadeusz A. Zieliński – pełnym błyskotliwej elegancji, […] lekkim jak pianka […]. Jego muzyczna substancja jest treściwa, bardzo finezyjna i wysmakowana”. 2 lutego 1838 roku w „La France Musicale” umieścił swoją recenzję utworu prawdopodobnie Henri Herz – kolega Fryderyka: „Najlepszą rzeczą, jaką się da powiedzieć o tym utworze, jest to, że Chopin komponował bardzo piękne mazurki. Jeśli zaś idzie o Impromptu, to nie znamy nic bardziej pracowicie wymęczonego”. Co robi z człowieka zazdrość?! (sd)
Zobacz więcej na temat: