"Aktywność fizyczna to remedium na większość chorób"

Ostatnia aktualizacja: 11.09.2020 20:35
- Warto pomyśleć o aktywności fizycznej. Ruch pomaga pacjentom onkologicznym w powrocie do zdrowia - mówi Paweł Koczkodaj z warszawskiego Centrum Onkologii - Instytutu im. Marii Curie Skłodowskiej.
Para biegaczy. Zdjęcie ilustracyjne
Para biegaczy. Zdjęcie ilustracyjneFoto: Shutterstock/Goran Bogicevic

Wzmacnia mięśnie, poprawia kondycję, chroni przed chorobami - mowa o aktywności fizycznej, która zdecydowanie powinna być częścią naszej codziennej rutyny. Według lekarzy powinna trwać od 30 do 60 minut dziennie. Codzienna aktywność ma aspekty prozdrowotne, wzmacnia naszą odporność i zmniejsza ryzyko zachorowań.

Posłuchaj

16:01 CZWORKA (mp3)_aktywnosc_11 wrzesień 2020_ caly.mp3 O korzystnym wpływie aktywności fizycznej na zdrowie człowieka rozmawiamy w audycji Piotra Galusa (4. bieg/Czwórka)

- Brak ruchu ma poważne konsekwencje. Mówię nie tylko o chorobach nowotworowych, ale również o innych przewlekłych chorobach cywilizacyjnych, takich jak cukrzyca, czy choroby układu sercowo-naczyniowego. Istotne jest, żebyśmy robili przerwy w pracy, zwłaszcza gdy siedzimy 8-9 godzin za biurkiem. Pracujmy w blokach i jeśli mamy możliwości, po każdym z nich wykonujmy proste ćwiczenia, takie jak przysiady, skłony, rozciąganie. Korzystajmy ze schodów, a nie wind. Zamiast napisać kolejnego maila, przejdźmy się do koleżanki obok. Jeśli "wdrukujemy" sobie takie zachowania w nasz rytuał zawodowy, spowoduje to, że aktywność fizyczna będzie miała większy wymiar w naszym życiu - tłumaczy doktor Paweł Koczkodaj z warszawskiego Centrum Onkologii - Instytutu imienia Marii Curie Skłodowskiej.

Po pracy warto zaangażować się w aktywność fizyczną angażującą inne partie ciała. O aktywności w ciągu dnia mówi również Europejski Kodeks Walki z Rakiem. Tam też znajdziemy i zasady i wskazówki, jak chronić się przed chorobami nowotworowymi. Już 30 minut intensywnej aktywności fizycznej lub 60 minut umiarkowanej może zmniejszyć ryzyko zachorowań.

Posłuchaj także:

W utrzymaniu zdrowego stylu pomagają trendy na aktywne spędzanie czasu. Samo chodzenie może przyczynić się do ogólnej poprawy zdrowia i kondycji. Według przeprowadzonych badań, dzięki aktywności fizycznej możemy obniżyć ryzyko zachorowania na raka jelita grubego, raka piersi, prostaty, raka płuca, czy wątroby. Regularny ruch również wzmacnia naszą odporność, sprawia, że nasz organizm lepiej sobie radzi z różnego rodzaju infekcjami, co ma znaczenie zwłaszcza teraz zarówno w obliczu pandemii koronawirusa, jak i nadciągającego sezonu grypowego.

Codziennie aktywni

- Wprowadzając nowe nawyki do swojego życia i aktywność fizyczną do dnia codziennego, musimy pamiętać, aby dostosować wysiłek do naszych możliwości i do stanu naszego zdrowia. Jeśli na coś chorujemy lub nie wiemy, czy dana aktywność fizyczna jest dla nas bezpieczna, zawsze warto zasięgnąć rady lekarza. Akademia NFZ wypuściła kilka filmów pokazujących różnego rodzaju ćwiczenia, które możemy wykonywać w warunkach domowych. Aktywność fizyczna ma również kolosalne znaczenie dla zdrowia psychicznego - dodaje ekspert.

W programie również rozmowa z osobami, które wygrały walkę z rakiem i właśnie sport ułatwił im powrót do normalnego życia.

***

Tytuł audycji: 4 bieg

Prowadzi: Piotr Galus

Materiał: Szymon Jaworski

Goście: Paweł Koczkodaj (warszawskie Centrum Onkologii - Instytutu imienia Marii Curie Skłodowskiej), Sylwia Michałek, Agata Szajna, Artur Grączewski

Data emisji: 11.09.2020

Godzina emisji: 16.12

aw

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

"W Gruncie Ruchu". Lekcje WF dla dorosłych

Ostatnia aktualizacja: 27.01.2019 12:50
- Tworzymy miks, w którym zredefiniujemy lekcje wychowania fizycznego dla dorosłych - zapowiadają współtwórcy i trenerzy Akademii "W Gruncie Ruchu".
rozwiń zwiń

Czytaj także

Aktywność fizyczna w pandemii. W czym i gdzie ćwiczyć?

Ostatnia aktualizacja: 24.04.2020 18:00
Lasy, parki i tereny zielone zostały ponownie otwarte, więc można już uprawiać sport na świeżym powietrzu. Jednak nawet po półgodzinnym spacerze maseczka, którą musimy nosić, robi się wilgotna i traci swoją skuteczność.   
rozwiń zwiń