Bez oddychania nie ma sportu. Jak robić to prawidłowo?

Ostatnia aktualizacja: 22.01.2021 16:30
Oddech w sporcie jest kluczowy, jednak wielu z nas o nim zapomina, skupiając się na technice ćwiczeń. - Oddychając prawidłowo możemy wiele zyskać: przede wszystkim zdrowie, ale także dużo szybsze efekty treningów - wymieniał Maciej Bielski, trener.
zdj. ilustracyjne
zdj. ilustracyjneFoto: fizkes/shutterstock.com

Africa Studio Shutterstock kręgosłup ból plecy 1200.jpg
Pandemię czujemy w kościach. Jak zadbać o kręgosłup?

Choć oddychamy nawet 20 tysięcy razy dziennie - uprawiając sport wciąż nie potrafimy robić tego prawidłowo - wyliczał gospodarz audycji Piotr Galus. A jak tłumaczył trener przygotowania motorycznego Maciej Bielski, jako dzieci w sposób naturalny mamy "prawidłowy tor ruchu oddechowego". Dopiero z czasem zatracamy tę umiejętność. - Ciało często nie nadąża za wzrostem, a my gubimy się, jeśli chodzi o koordynację ruchów - podkreślał ekspert. - Nie uczymy się tego na lekcjach wychowania fizycznego w szkołach, rodzice także z reguły nie zdają sobie sprawy z tego, że ich dzieci źle oddychają - wyliczał. To zaniedbanie ma szereg negatywnych konsekwencji w dorosłym życiu.

Posłuchaj
16:43 2021_01_22-16-16-23.mp3 Jak oddychać prawidłowo i co dzięki temu zyskamy? (4. bieg/Czwórka) 

Montri Thipsorn shutterstock cukrzyca sport 1200.jpg
Trening cukrzyka. Sprawdź, co możesz zrobić

Jak tłumaczył ekspert, wyróżniamy dwa rodzaje oddechu: piersiowy i przeponowy. - Wszystko zależy od tego, którędy prowadzimy większość ciśnienia - tłumaczył ekspert. - Gdy oddychamy piersiowo unosimy klatkę i rozszerzamy jej powierzchnię używając niewłaściwych mięśni. Usztywniamy mięśnie grzbietu i szyi - tłumaczył ekspert. Dlatego niewłaściwe oddychanie jest przyczyną błędnej postawy. - Jeśli unosimy barki, zamykamy klatkę, rozchylamy łopatki i zaczynamy pochylać się w przód, tracąc pionową postawę - podkreślał. Jak tłumaczył, unoszenie brzucha podczas oddychania przeponowego nie jest wcale skuteczną metodą.

Sprawdź także:

Trenując oddech połóżmy się na plecach, z nogami ugiętymi w kolanach, rękami położonymi na brzuchu. Spróbujmy wziąć wdech tak, by ręce uniosły się. Maciej Bielski

Właściwe oddychanie ma także ogromny wpływ na skuteczność naszego treningu. Jak mówił gość Czwórki - warto nauczyć się oddychać przeponowo. - Właściwy oddech przy rozciąganiu pozwala nam kontrolować napięcie mięśni. Regeneracja po treningu także jest bardziej efektywna, jeśli oddychamy przeponowo: możemy wtłoczyć do organizmu więcej tlenu, budujemy sobie dalszą możliwość rozwijania wydolności - mówił Maciej Bielski. - Jeśli jesteśmy bardzo zmęczeni, nasz organizm automatycznie przełączy się na oddychanie przeponowe. 

***

Tytuł audycji: 4 bieg

Prowadzi: Piotr Galus

Goście: Maciej Bielski (trener przygotowania motorycznego)

Data emisji: 22.01.2021

Godzina emisji: 16.15

pj

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Dieta sportowców. Czy batoniki proteinowe pomagają?

Ostatnia aktualizacja: 17.06.2020 14:39
Podobno, gdy dużo trenujemy, batoniki proteinowe potrafią odżywić nasz organizm i mogą być częścią codziennej diety. Czy to prawda? Jakie batoniki wybierać i na co zwracać uwagę?
rozwiń zwiń

Czytaj także

Lockdown zmienił nasz dom. To miejsce treningu, scena teatralna i azyl

Ostatnia aktualizacja: 04.01.2021 11:55
Ostatnie miesiące sprawiły, że z naszym domem czujemy większą więź, niż przed pandemią. Tak wynika z najnowszych badań Ipsos MORI. 53 procent Polaków postrzega swój dom jako przestrzeń do wyrażania siebie.
rozwiń zwiń