X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Media społecznościowe. Jak zmieniają nasz język?

Ostatnia aktualizacja: 26.09.2017 19:38
Homo socialmedicus, czyli człowiek doby mediów społecznościowych, znaczną część swojego życia przeniósł do internetu, gdzie angażuje się w dyskusje, komentuje i dzieli się spostrzeżeniami. - Taki aktywny uczestnik dyskusji internetowych nazywany jest też "komcionautą" - mówi w Czwórce Piotr Gnyp ze studia Fish Ladder/Platige Image.
Audio
  • Jak ewoluuje nasz sposób komunikacji dzięki mediom społecznościowym? (Czat Czwórki/Czwórka)
zdjęcie ilustracyjne
zdjęcie ilustracyjneFoto: SFIO CRACHO/Shutterstock.com

dr Anna Miotk Gdy pojawiły się media społecznościowe, to internauci zaczęli w internecie używać potocznego języka. To z kolei wpłynęło na treść stron kierowanych do przeciętnego internauty

Zarzucanie poprawności językowej w komunikacji drogą elektroniczną zaczęło się od SMS-ów. Wtedy ze względów czysto ekonomicznych zaprzestaliśmy używania polskich znaków diakrytycznych - one po prostu były drogie. - Teraz mamy autokorektę, która naturalnie się instaluje. Wydaje mi się, że gdy dziś piszemy polskimi znakami to chcemy innym pokazać, że jesteśmy bardziej wyedukowani - mówi Piotr Gnyp. A jakie są inne kody internetowej komunikacji?

- Na przykład pisanie wielkimi literami uznawane jest za wrzask. Część osób o tym nie wie, dopóki ktoś ich nie upomni - tłumaczy dr Ewa Kozioł-Chrzanowska, filolożka z Uniwersytetu SWPS w Warszawie. - W komunikacji każdy z nas ma swoje indywidualne obyczaje. Dzięki internetowi one zostają wydobyte i bardzo szybko się rozpowszechniają - przekonuje ekspertka. - Często zdarza się, że mowa z internetu przechodzi do mediów tradycyjnych, tak jak na przykład "słoik", oznaczający kogoś przyjezdnego - dodaje dr Anna Miotk, medioznawczyni z Polskich Badań Internetu.

dr Ewa Kozioł-Chrzanowska Język w internecie jest czymś pośrednim między mową a pismem. Mówi się, że to język zapisany

Słuchając nagrania całej rozmowy z Czwórki dowiecie się też m.in, do czego w internetowej nowomowie służą emotikony, w jaki sposób język w sieci rozkłada się na nisze oraz jak brzmi język polski bez znaków diakrytycznych. 

Ponadto w "Czacie Czwórki" Weronika Puszkar sprawdza, czy nasi słuchacze znają znaczenie takich słów jak kajet, labilny, babizna czy absztyfikant.

***

Tytuł audycji: Czat Czwórki

Prowadzi: Beata Kwiatkowska

Materiał przygotowała: Weronika Puszkar

Goście: Piotr Gnyp (Fish Ladder/Platige Image), dr Ewa Kozioł-Chrzanowska (filolożka, Uniwersytet SWPS), dr Anna Miotk (medioznawczyni, Polskie Badania Internetu)

Data emisji: 26.09.2017

Godzina emisji: 15.07

jsz/gs

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Netykieta, czyli internetowy savoir-vivre

Ostatnia aktualizacja: 03.03.2015 13:00
Pisanie całych słów wielkimi literami i zaczynanie e-maili od "witam" to najczęstsze błędy popełniane w internecie. Czego jeszcze nie wypada robić?
rozwiń zwiń

Czytaj także

Grafologia. Charakter pisma jest jak odcisk palca

Ostatnia aktualizacja: 08.12.2016 16:06
- W piśmie wyrażamy siebie i naszą osobowość. Co ciekawe, kiedy my się zmieniamy, rozwijamy, nasz charakter pisma ewoluuje wraz z nami - tłumaczyła dr Zuzanna Górska-Kanabus.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Było zdjęcie w sieci? Zatem to prawda

Ostatnia aktualizacja: 05.01.2017 12:39
Według najnowszych badań przeprowadzonych przez specjalistów z Uniwersytetu Stanford młodzi ludzie niebezpiecznie i bezwarunkowo wierzą w to, co zobaczą lub przeczytają w sieci. Okazuje się, że 82 procent osób badanych do 23 roku życia ma z tym poważny problem.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Literacki i internetowy performance Zofii Krawiec

Ostatnia aktualizacja: 03.06.2017 13:55
Zofia Krawiec, kuratorka i krytyczka sztuki oraz artystka, jest nie tylko autorką książki i twórczynią wystawy pod tytułem "Miłosny performans". Prowadzi też artystyczny profil w jednym z mediów społecznościowych. - Myślę, że to, co robię w internecie można zaliczyć do działalności artystycznej. To coś z pogranicza performance'u i literatury - twierdzi Zofia Krawiec.
rozwiń zwiń