Koniec z tanimi przejazdami? Czym jest i jakie zmiany wprowadza "Lex Uber"?

Ostatnia aktualizacja: 12.10.2020 22:00
Czy pożegnamy się z tanimi przewoźnikami? Nowe prawo "Lex Uber" ma regulować przewóz osób. W audycji sprawdzamy co to oznacza dla pasażerów.
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Shutterstock/Vera Agency

W życie weszło nowe prawo, a jego celem jest uporządkowanie rynku taksówkowego oraz zredukowanie szarej strefy w przewozie osób. Zmiany w ustawie o transporcie drogowym weszły w życie od 1 października, jednak w związku z pandemią ich realizacja została przesunięta do końca roku.


haker free 100.jpg
Jak chronić dane w sieci? "Przestępcy wiedzą o tobie wszystko"

Posłuchaj

21:18 _PR4_AAC_taksi_all_ 2020_10_12.mp3 W audycji rozmawiamy o nowym prawie "Lex Uber", które ma regulować przewóz osób (Czat Czwórki/Czwórka)

 Od momentu obowiązywania nowych przepisów każdy kierowca będzie musiał posiadać licencję taksówkową - także ten korzystający z aplikacji, a wszystkie pojazdy świadczące usługę przewozu osób, będą jeździć oznakowane jak taxi.

Zobacz także:

Dobre regulacje

- Przede wszystkim trzeba było określić w ustawie pośredników, którzy kojarzą nas - poprzez specjalną aplikację - z kierowcami. Dotychczas nie było żadnych regulacji, żadnej odpowiedzialności i to zostało zapisane - mówi Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. - Dla kierowców taksówek było rzeczą nie do pomyślenia, że ktoś, kto twierdzi, że pełni rolę taksówki, może mieć samochód niewyposażony w kasę fiskalną lub tradycyjny taksometr i że tę funkcję może pełnić aplikacja. Teraz wszystkim powinno być łatwiej, myślę tu o kierowcach tradycyjnych i tych, którzy wchodzą, bo zniesiono wiele niepraktycznych barier, także finansowych.

trenerzy czwórka 1200.jpg
Postaw na rozwój! Ruszyły webinary Czwórki

Co z topografią?

Nie wszystkie zapisy ustawy podobają się w środowisku taksówkarzy. - My od początku mówiliśmy, że zmiany idą w dobrą stronę, ale nie satysfakcjonują nas. Zostało zmienionych trochę rzeczy, również takich, których zmieniać nie chcieliśmy, jak na przykład egzamin z topografii. Jednak to, co jest najważniejsze, to fakt, że te zmiany nie weszły w życie i nie wiadomo kiedy wejdą - mówi Jarosław Igikowski ze Związku Zawodowego Taksówkarzy.  

Posłuchaj także:

Firmy zajmujące się przewozem osób cieszą się z nowej ustawy. - Te zapisy pomagają obalać pewne mity dotyczące naszej platformy, jak choćby to, że floty, które z nami jeżdżą, nie potrzebują mieć licencji. My jesteśmy zadowoleni, że ten rynek będzie w końcu uregulowany. Z naszej perspektywy dobrze, że ustawa weszła w życie w takim kształcie i mamy nadzieję, że wszyscy gracze rynkowi dostosują się do jej wymogów - tłumaczy Łukasz Stachowiak, przedstawiciel polskiego oddziału firmy Bolt

***

Tytuł audycji: Czat Czwórki

Prowadzi: Piotr Firan

Materiał przygotował: Mateusz Kulik

Goście: Adrian Forgalski (Zespół Doradców Gospodarczych TOR), Jarosław Igikowski (Związek Zawodowy Taksówkarzy, warszawski taksówkarz), Łukasz Stachowiak (polski oddział Bolt), Dominik Gajewski (radca prawny, Konferderacja Lewiatan)

Data emisji: 12.10.2020

Godzina emisji: 15.10

aw


Czytaj także

Wakacje na ROD-os? Polacy ruszyli na działki

Ostatnia aktualizacja: 30.05.2020 11:14
Niegdyś zapomniane i niechciane, dziś to obiekt marzeń wielu Polaków. W dobie pandemii Polacy masowo ruszyli do ogródków działkowych. Zainteresowanie jest ogromne, ceny także poszybowały w górę.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Czy rodzimy się z genem kłamstwa? Jak ciało zdradza, że kłamiemy?

Ostatnia aktualizacja: 08.10.2020 13:01
Z profilerką behawioralną Natalią Hofman rozmawiamy o tym, dlaczego kłamiemy, jak kłamstwo wykryć i czy można je odczytać z mowy ciała.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Autorytety. Młodzi szukają ich blisko siebie

Ostatnia aktualizacja: 08.10.2020 15:00
O kryzysie autorytetów mówi się już od dawna. Jak przekonuje jednak dr Matylda Pachowicz z Instytutu Analiz Społecznych Quantum, nie chodzi o to, że autorytetów nie ma, tylko zmienił się ich obraz i właściwości.  
rozwiń zwiń