Przyszłość wielkich miast. Co się zmieni po pandemii?

Ostatnia aktualizacja: 21.10.2020 19:52
Duża część kraju w związku z pandemią została objęta tzw. czerwoną strefą. Oznacza to kolejną w tym roku zmianę naszych codziennych nawyków i funkcjonowania. 
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Shutterstock/BABAROGA​

Pandemia koronawirusa zmienia krajobraz polskich miast. Jak mówił gospodarz audycji, według ekspertów prawdopodobnie ich centra będą się wyludniać. - Moim zdaniem oczywiście pojawią się zmiany długofalowe. Nie spodziewałbym się jednak, że ludzie wyniosą się z miast, choć oczywiście obserwujemy wzrost cen nieruchomości na przedmieściach - tłumaczył Kacper Nosarzewski z Polskiego Towarzystwa Studiów nad Przyszłością. - Miasta nie stracą na wartości, jednak najwięcej zmieni się w obszarze transportu.

Posłuchaj
19:19 2020_10_21-15-09-01_PR4_Czat.mp3 Co zmieni się w Polskich miastach w związku z pandemią? (czat Czwórki) 

Jak podkreślał ekspert, podstawowym czynnikiem jest bezpieczeństwo. - Mamy większy ruch samochodów indywidualnych, bo ludzie obawiają się o zdrowie i to wyzwanie dla włodarzy: jak wrócić do komunikacji zbiorowej i jednośladów - tłumaczył gość Czwórki. - Światowi eksperci spodziewają się, że nawet po wprowadzeniu szczepionki kryzys zdrowotny może utrzymywać się nawet przez rok, co oczywiście także wiąże się z transportem.

Czytaj także:

Ważnym problemem, jak podkreślał ekspert w Czwórce, jest odbudowa lokalnych społeczności. - Miasto to także infrastruktura społeczna. Tymczasem przestrzenie, typu jadłodajnie, czy ośrodki dla najuboższych także są dziś w kryzysie. Może się okazać, że w przyszłym roku wiele wydarzeń, które obywały się w takich przestrzeniach zamkniętych, trzeba będzie przenieść w plener, czyli na przykład do parków, gdzie ryzyko zarażenia jest mniejsze - tłumaczył Kacper Nosarzewski.

Prawdopodobnie z czasem na stałe zmieni się także system pracy. - Jeszcze kilka lat temu największe koncerny wynajmowały przestrzenie biurowe, dziś ten trend się odwraca na rzecz pracy zdalnej - podkreślał Kacper Nosarzewski.

Jak tłumaczył zaś Andrzej Padniewski z Akcji Miasto, warto pomyśleć także o zmianach w infrastrukturze drogowej, co wiąże się ze zwiększeniem liczby ścieżek rowerowych, ale nie tylko. - Samochody w Polsce fizycznie nie mają szans zmieścić się na drogach, musimy więc doprowadzić do tego, by poprawić jakość komunikacji zbiorowej - tłumaczył rozmówca Piotra Firana.

***

Tytuł audycji: Czat Czwórki

Prowadzi: Piotr Firan

Goście: Kacper Nosarzewski (Polskie Towarzystwo Studiów nad Przyszłością), 

Data emisji: 21.10.2020

Godzina emisji: 15.05

kd


Czytaj także

Samochody elektryczne - przyszłość motoryzacji?

Ostatnia aktualizacja: 23.06.2017 10:34
Preferencje w zakresie podatku akcyzowego przy zakupie samochodów elektrycznych, bezpłatne parkowanie, możliwość jazdy buspasami - to tylko niektóre z rozwiązań przewidzianych w rządowym projekcie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Jak pandemia zmienia nasze preferencje transportowe?

Ostatnia aktualizacja: 19.10.2020 18:20
Wprowadzenie w całej Polsce żółtych i czerwonych stref przywróciło ograniczenia w zajmowaniu miejsc w pojazdach komunikacji publicznej. Czy w takiej sytuacji bezpieczniej będzie przesiąść się do samochodu, czy raczej nadal korzystać z przeciążonej w godzinach szczytu komunikacji masowej?
rozwiń zwiń
Czytaj także

Czerniak złośliwy. Czy można uniknąć tego raka skóry?

Ostatnia aktualizacja: 20.10.2020 18:12
Ten rodzaj nowotworu niestety w wielu przypadkach serwujemy sobie... sami. - Korzystanie z solariów czy brak zabezpieczeń przed słońcem w czasie letnich dni to główne przyczyny zachorowań - wymieniał prof. Piotr Rutkowski z Centrum Onkologii w Warszawie.  
rozwiń zwiń