Wokół Bałtyku. Podróż dziennikarki Czwórki Martyny Matwiejuk

Ostatnia aktualizacja: 16.06.2022 18:55
Trwa wyprawa dziennikarki Czwórki Martyny Matwiejuk. Po krajach Bałtów przyszedł czas na Skandynawię. Czym zachwycają norweskie Oslo, szwedzkie Göteborg i Malmö?
Skandynawska uliczka
Skandynawska uliczkaFoto: Martyna Matwiejuk/Czwórka

Na trasie Martyny Matwiejuk i jej przyjaciół, którzy postanowili pojechać w podróż wokół Morza Bałtyckiego busem zaadaptowanym na kampera, były już Litwa, Łotwa, Estonia, Finlandia i Norwegia. Podróżnicy dotarli do Szwecji.

Urok skandynawskich miast

- Dziś jesteśmy już w szwedzkim Malmö, odwiedziliśmy muzeum najohydniejszych potraw na świecie. Były tam potrawy z całego świata - mówi dziennikarka Czwórki. - Co ciekawe, znalazła się wśród nich kiszona kapusta z Polski. Zwiedzanie było zakończone degustacją. Miałam okazję pierwszy raz spróbować smażonych chrząszczy i innych owadów. To było bardzo cenne doświadczenie, bo wiele wskazuje na to, że jedzenie przyszłości właśnie na owadach będzie oparte - dodaje.

Smażone owady Martyna Matwiejuk porównuje do smacznej przekąski, lepszej niż chipsy, za to różne duńskie sery nazywa wyzwaniem dla ludzi o mocnych nerwach.

Dzień wcześniej dziennikarka była w Göteborgu, gdzie zwiedziła Muzeum Volvo oraz dzielnicę Haga. Jednak to norweskie Oslo skradło serce podróżniczki. - To miasto rozłożyło mnie na łopatki. Poszliśmy do Muzeum Edwarda Muncha, w którym oglądaliśmy aż trzy wersje obrazu "Krzyk". Weszliśmy na dach opery - wymienia. - Jednak nie chodzi tu tylko o te wielkie atrakcje, ale o samo to, jak wygląda to miasto. Bardzo bym chciała tam wrócić. Ono wyróżnia się w tej naszej wyprawie przez kraje leżące nad Bałtykiem, choć Oslo leży nad zatoką Oslofjorden i rzeką Akerselvą - dodaje.

Zobacz galerię zdjęć z podróży Martyny Matwiejuk >>>

Kolejnym miastem na trasie Czwórkowej podróżniczki jest Kopenhaga.

Busem w świat rowerów

Martyna i jej przyjaciele w podróż wybrali się busem zaadaptowanym na kampera. Ich pojazd wyposażony jest w lodówkę i umywalkę, co bardzo pomaga w codziennym życiu, gotowaniu. - Śniadania przygotowujemy sobie sami, w oparciu na lokalne produkty - zdradza. - Śpimy też w naszym busie, przypomina to trochę warunki panujące na jachtach - porównuje.

Zobacz więcej: audycja "Światła wielkiego miasta"

Wyruszając w taką wyprawę, warto się do niej dobrze przygotować. Niezbędne jest sprawdzenie przepisów obowiązujących w krajach, które chcemy odwiedzić, warto też zaopatrzyć się w jedzenie, które może nam się przydać, gdyby w podróży zdarzyły się jakieś niespodzianki. - Wjeżdżając do krajów skandynawskich, czytaliśmy też przepisy, tam pieszy i rowerzysta zawsze mają bezwzględne pierwszeństwo - opowiada dziennikarka. - Można powiedzieć, że w Skandynawii rowerzystów jest mnóstwo. W Göteborgu widzieliśmy nawet dwupasmowe ścieżki dla rowerów. Większość osób jeździ w kaskach, osoba bez tej ochrony to rzadkość. Bardzo dużo jest stojaków rowerowych w miejscach publicznych. To miasto jest stworzone dla rowerów i pieszych - dodaje.

Martyna Matwiejuk zbiera dźwięki i wrażenia ze swej nadbałtyckiej wyprawy. Wszystkie je usłyszymy w przygotowywanej na wakacje specjalnej audycji Czwórki "Azymut zero", którą poprowadzi podróżniczka.

Zobacz więcej: Podróże z Czwórką

Godzina emisji: 15.19

pj

Czytaj także

Rozbij się w norweskim parku narodowym

Ostatnia aktualizacja: 11.07.2013 07:30
W Norwegii, Finlandii i Szwecji obowiązuje nieograniczone prawo do korzytania z natury, w tym także do nieskrępowanego wędrowania po parkach narodowych i nocowania w nich.

San Marino. Minipaństwo na pół dnia

Ostatnia aktualizacja: 28.05.2022 13:45
Przez wielu uważane za pierwszą republikę na świecie - San Marino - jest jednocześnie nazwą miasta i enklawy położonej na terenie Włoch. Zachwyca przyrodą, a także średniowiecznymi fortyfikacjami, placami i domami.

Północna Europa oczami naszej reporterki. Martyna Matwiejuk w podróży

Ostatnia aktualizacja: 14.06.2022 19:40
Trwa wyprawa dziennikarki Czwórki Martyny Matwiejuk. Tym razem jest w Skandynawii. - W poszukiwaniu ciekawych miejsc czasem zmieniamy kurs - opowiada. - Jesteśmy w Norwegii, która pierwotnie nie była w planie naszej podróży. Byliśmy już tak blisko, że nie mogliśmy sobie odmówić zobaczenia tego kraju.