Realny świat w grach. W wirtualnej rzeczywistości znajdziemy koncerty, konferencje, a nawet msze

Ostatnia aktualizacja: 20.01.2023 12:57
Koncerty czy konferencje w przestrzeni wirtualnej to dziś codzienność. W mediach społecznościowych niezwykle popularne stały się fragmenty mszy odprawianych w grze. Przedstawiciele kościoła są podzieleni w ocenie tego zjawiska, niektórzy zauważają w nim szansę, kolejną drogę ewangelizacji.  
Już niedługo święto branży gamingu w Krakowie.
Już niedługo święto branży gamingu w Krakowie. Foto: shutterstock/Parilov

Wirtualna rzeczywistość to w dużej mierze świat młodych. Do VR przenoszą swoje domy, szkoły, miejsca im bliskie czy te, które odwiedzili. Ostatnio głośno jest o mszach odprawianych w grze Roblox. - To gra internetowa, która na rynku jest już od 2006 roku. Co jest charakterystyczne dla tej platformy to to, że nie jest to tylko gra, gdzie mamy gotowe scenariusze, gotowe rozgrywki - mówi dr Krzysztof Kuźmicz z Katedry Nauk Społecznych Akademii Leona Koźmińskiego. - Ta gra pozwala na tworzenie, angażowanie społeczności, która może wytwarzać scenariusze, komponować różne elementy strukturalne gry, tworzyć wirtualne światy i zapraszać do nich uczestników. Na tym polega magia tej gry - ocenia. 

Roblox stwarza ma możliwość korzystania z gry w sposób klasyczny (komputer, myszka, klawiatura) a także za pomocą wirtualnej rzeczywistości, jeśli posiadamy specjalne gogle. 

Dr Krzysztof Kuźmicz zapoznał się z mszą odprawianą w Robloxie w odwzorowanej Katedrze Gnieźnieńskiej. - Te przestrzenie zostały wiernie odwzorowane, są w bardzo wierny sposób odtworzone detale - opowiada. - Odtworzenie takiej katedry wymaga dużo czasu, gracze sami to układają. Przebieg samej mszy też jest bardzo dopracowany. Można znaleźć informację, że ta forma funkcjonuje już 8 lat. Dziś, za sprawą mediów społecznościowych, zrobiło się o niej głośno i jak w każdym miejscu znalazły się tam osoby, które uczestniczą w konstruktywny sposób, ale też ci, którzy spokój zakłócają - dodaje. 


Posłuchaj
17:17 czwórka ndt 20.01.2023.mp3 W metaświecie gier odwzorujemy realny świat. Są tam koncerty, spotkania, a nawet msze - zjawisko komentuje dr Krzysztof Kuźmicz (Najlepszy Dzień Tygodnia/Czwórka)

 

Jak ocenia to kościół?

Dziś dołączenie do serwera Robloxa, na którym odwzorowywana jest msza nie jest wcale łatwe. Szum w mediach sprawił, że często jest on przeciążony. - Ten temat wypłynął w mediach społecznościowych, ale trafił też do mainstreamowych. Na temat tych mszy wypowiadają się dziennikarze, naukowcy i księża - zauważa gość Kamila Jasieńskiego. - Opinie księży na ten temat są podzielone. Patrząc na to na chłodno można powiedzieć, że ta sytuacja jest pewnym zaskoczeniem dla duchowieństwa. Nie do końca spodziewali się takiej popularności. Księża aktywni w sieci wypowiadają się bardzo pozytywnie na ten temat, zauważając nowe możliwości ewangelizacyjne, możliwość pozyskania młodych, nowych wiernych do kościoła. Są też głosy o podejściu tradycyjnym, kiedy to powstaje więcej znaków zapytania, co do tej formy ewangelizacji - dodaje. 

Czwórkowy gość przyznaje, że on sam widzi w tej formie ogromny potencjał, aby dotrzeć do młodych grup docelowych, choć jest to utrzymane w charakterze kontrastującym z tradycyjnym podejściem do kościoła. - Nie wykluczone, że po udziale w mszy w Robloxie młodzi będą chcieli pójść do kościoła, sprawdzić to w realnym życiu - ocenia ekspert. -  Może to też być też ciekawe narzędzie dydaktyczne dla katechetów, czy wykładowców w seminariach - dodaje. 

Dr Krzysztof Kuźmicz przytacza wypowiedzi księży publikowane w mediach społecznościowych, w których ci zdradzają, że jako dzieci też bawili się w odprawianie mszy, więc ich zdaniem tu zmienia się tylko sposób zabawy, bo młodzi mają internet. Sama zabawa nie zmieniła się. 

Firmy w metaświatach

Potencjał metaversum dostrzegają firmy i marketingowcy. Warto wiedzieć, że np. metavers Robloxa skupia dziennie 55 milionów użytkowników. - Marketingowcy od miesięcy przyglądają się metaświatom. Firmy rozpoczynają swoje kampanie. To się będzie zdarzać coraz częściej, bo próby czynione są na coraz większą skalę - podkreśla gość Czwórki. 

Wirtualne światy pozwalają na przeniesienie każdej aktywności do wariantu online. Mogą to być wydarzenia kulturalne, koncerty, aukcje sztuki, imprezy sylwestrowe, walentynkowe. - Tam już zaaranżowane są cmenarze, są grupy pomocowe - wymienia dr Krzysztof Kuźmicz. - Dziś trudno sobie wyobrazić taką aktywność, której nie jesteśmy w stanie przenieść do formy cyfrowej - dodaje. 


***

Tytuł audycji: Najlepszy dzień tygodnia

Prowadzi: Kamil Jasieński

Gość: dr Krzysztof Kuźmicz z Katedry Nauk Społecznych Akademii Leona Koźmińskiego

Data emisji: 20.01.2023

Godzina emisji: 8.11

pj

Czytaj także

Miliony dla branży gamingowej. Pomysł armii USA na rekrutację żołnierzy

Ostatnia aktualizacja: 12.12.2022 10:56
Siły zbrojne USA chciały przeznaczyć miliony dolarów na rekrutację przyszłych żołnierzy. Pomóc im w tym mieli wpływowi influencerzy oraz platformy gamingowe.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Seniorzy w mediach społecznościowych. Kim są granfluencerzy?

Ostatnia aktualizacja: 09.01.2023 13:47
Granfluencerzy to ludzie w wieku 60+, którzy podbijają internet. Osoby takie jak "The Spanish King", a w Polsce "Mądra Babcia czy Jan Adamski, gromadzą po kilkadziesiąt tysięcy obserwatorów i przez lata z powodzeniem prowadzą strony w mediach społecznościowych.
rozwiń zwiń