Polskie Radio

Spakowali raka do plecaka i poszli... żyć [REPORTAŻE]

Ostatnia aktualizacja: 03.02.2018 09:01
4 lutego obchodzony jest Światowy Dzień Walki z Rakiem. Portal Polskiego Radia od lat włącza się w inicjatywy, których celem jest wspieranie osób dotkniętych tą chorobą. Bohaterowie naszych reportaży nigdy się nie poddali. Doświadczenia onkologiczne paradoksalnie wyzwoliły w nich siły, o które nigdy by się nie posądzili. Zdobywaliśmy z nimi góry i doliny, płyneliśmy przez rwące rzeki. Dziś przypominamy ich inspirujące historie.

Z Fundacją Pokonaj Raka zaprzyjaźniliśmy się w 2016 roku dzięki Adamowi Bieleckiemu i Jackowi Czechowi. Na jednej z konferencji poświęconych wyprawie himalaistów na Nanga Parbat (podjęli wówczas próbę zimowego zdobycia góry) poznaliśmy Katarzynę Gulczyńską, założycielkę fundacji. Kasia z udziałem znanych sportowców organizuje wyprawy, na które zaprasza osoby doświadczone chorobą onkologiczną.

Marcin Inni pacjenci powiedzieli mi: młody ty z tego nie wyjdziesz

Oko w oko z Diablakiem

Dwa lata temu w jej głowie narodził się "niecny plan". Postanowiła zaprosić himalaistów na wyprawę z jej podopiecznymi. Cel. Zimowe wejście na Babią Górę. - "Diablak Stegu Ekspedition" jest odpowiedzią na wyprawę na Nanga Parbat - argumentowała wówczas. Wspinacze chętnie się zgodzili. - Zwykliśmy mówić: "w górach wolniej idziesz, dalej zajdziesz". Tego uczą się też osoby dotknięte chorobą - tłumaczył Adam Bielecki.

Wolno, ale konsekwentnie przez swoją chorobę przeszedł Marcin, jeden z uczestników wyprawy, który pokonał raka kości piszczelowej. - Inni pacjenci powiedzieli mi: młody ty z tego nie wyjdziesz - wspominał ze łzami w oczach w rozmowie z portalem Polskiego Radia. Jego walka o życie trwała ponad rok, z kości miał przerzuty do płuc. Stracił nogę, ale nie stracił ducha. Pokonał chorobę i podjął nowe wyzwanie. Dołączył do grupy Kasi. W śniegu i mrozie, uzbrojony w raki, w nieprzystosowanej do takich wyczynów protezie parł konsekwentnie do góry.

- Ta wprawa pokazała mi, że mogę, że moja proteza mnie nie dyskwalifikuje w żadnym stopniu - mówił pełen energii.

Więcej o zimowym wejściu na Babią Górę możesz przeczytać tu>>>

Polskie "K2" - czyli z Kalatówek na Kasprowy Wierch

Dokładnie rok później, czyli w styczniu 2017 roku, z nowymi podopiecznymi fundacji ruszyliśmy w Tatry. Tam himalaiści Adam Bielecki, Jacek Czech i Piotr Tomala (Bielecki i Tomala to uczestnicy trwającej zimowej wyprawy na K2) zagrzewali do boju Onkotwardzieli podczas wejścia na Kasprowy Wierch. W dniu, w którym wyruszaliśmy, prognozy nie były łaskawe. Na szczycie wiał wiatr w porywach do 100 km/h.

Paweł Cały czas żyję ze świadomością choroby i wiem, że nie będę żył długo. Moim celem na razie jest osiągnięcie pięćdziesiątego roku życia. Potem chciałbym postawić sobie kolejny i iść przez życie, tak krok po kroku, jak podczas tej naszej wspinaczki w górach

Gdy z moją redakcyjną koleżanką Anetą Hołówek szliśmy w górę brodząc w śniegu i walcząc z halnym, nie mogliśmy wyjść z podziwu jak nasi współtowarzysze wyprawy, ludzie, którzy dopiero zwalczyli chorobę - lub wciąż z nią walczą - dają radę. Szliśmy 12 godzin bez przerwy, ale nikt nie narzekał, nikt nie myślał o zawracaniu. Szczyt zdobyliśmy późnym popołudniem.

- Cały czas żyję ze świadomością choroby i wiem, że nie będę żył długo. Moim celem na razie jest osiągnięcie pięćdziesiątego roku życia. Potem chciałbym postawić sobie kolejny i iść przez życie, tak krok po kroku, jak podczas tej naszej wspinaczki w górach – podkreślał Paweł jeden z Onkotwardzieli, który po zdobyciu "K2" i dotarciu do bazy gdzieś zniknął. Gdy wrócił, wyjaśnił, że musiał "wziąć chemię".

Więcej o zimowym wejściu na polskie "K2" możesz przeczytać tu>>>

Marycha i do przodu - czyli amazonki w akcji

Dorota To, że jestem tutaj dedykuję tym, którzy są na początku starcia z rakiem. Właśnie kończymy pierwszy etap Onko Tour 2017, z Bryzgiela do Augustowa, licznik pokazuje 104 km i ja pokonałam ten odcinek. Mówię wam, warto walczyć i warto się badać

Latem Kasia rzuciła hasło: dziewczyny, "marycha" i rowery. Przed wyjazdem pomyśleliśmy sobie z Anetą, że będzie się działo. Nie przeliczyliśmy się. "Onko Tour 2017 z Marychą w tle" był niezwykłą przygodą. Wzięły w niej udział kobiety, które stoczyły w swoim życiu bój o przetrwanie i o godność.

Każda z nich musiał się zmierzyć z rakiem piersi, z chemią i wyrokiem - mastektomią. Z opresji wyszły z podniesioną głową i siłą godną antycznych amazonek. Przeżyły dla swoich mężów, dzieci, dla siebie. Pragnąc od życia więcej. Stąd udział w wyprawie zorganizowanej przez fundację. Miał być relaks, ale sobie nie odpuszczały. Jednym z etapów Onko Turu był ponad 30 km spływ kajakami znajdującą się na Pojezierzu Suwalskim rzeką Marychą. Popieramy bój o legalizację leczniczej marihuany - wyjaśniała wówczas Katarzyna Gulczyńska.

Kajaki to był jedynie przedsmak "relaksu". W ciągu kolejnych dni dziewczyny miały do pokonania ponad 400 km na rowerach. Jechały szlakiem Green Velo.  – To, że jestem tutaj dedykuję tym, którzy są na początku starcia z rakiem. Właśnie kończymy pierwszy etap Onko Tour 2017, z Bryzgiela do Augustowa, licznik pokazuje 104 km i ja pokonałam ten odcinek. Mówię wam, warto walczyć i warto się badać - mówiła Dorota, jedna z amazonek. Ostatecznie przejechały całą trasę, a w międzyczasie udało się im też odlecieć... balonem.

Katarzyna Gulczyńska Należy zawsze wierzyć i słuchać siebie

Więcej o rowerowej wyprawie szlakiem Green Velo możesz przeczytać tu>>>

Nie wolno się poddawać

Przygotowując podsumowanie naszych wypraw na okoliczność Światowego Dnia Walki z Rakiem zapytałem Kasię, co by radziła ludziom, którzy walczą z tą straszną chorobą. Odpowiedziała krótko i konkretnie: "należy zawsze wierzyć i słuchać siebie".

My, Aneta Hołówek i Paweł Kurek, autorzy załączonych reportaży podpisujemy się pod tymi słowami. Dodając - NIE PODDAWAJCIE SIĘ!

Strategia walki z rakiem w Polsce 2015-2024

Ostatnia aktualizacja: 08.07.2014 13:41
Głównym celem Strategii jest poprawa populacyjnych wskaźników zachorowalności i umieralności związanej z chorobami nowotworowymi w naszym kraju oraz jakości życia chorych na nowotwory. O tym w "Wieczorze odkrywców".
Czytaj także

Dramat chorych na raka. Czy nowa strategia skróci i ułatwi drogę pacjenta?

Ostatnia aktualizacja: 09.07.2014 03:00
Zdaniem Światowej Organizacji Zdrowia za kilkanaście lat nowotwory będą główną przyczyną zgonów na świecie. W Polsce w ciągu ostatnich 30 lat liczba zachorowań na raka podwoiła się. O tym, jak skutecznie walczyć z chorobami nowotworowymi rozmawialiśmy w "Wieczorze odkrywców".
Czytaj także

Raka da się wyleczyć? Spada umieralność na najczęstsze nowotwory

Ostatnia aktualizacja: 13.07.2014 08:15
Spada w USA umieralność z powodu najczęściej występujących nowotworów, takich jak rak płuca, piersi, jelita grubego oraz prostaty - powiedziała prof. Margaret Tempero z University of California w San Francisco.

Proton na raka

Ostatnia aktualizacja: 21.12.2014 11:42
Cyklotron wykorzystywany jest do walki z rakiem. Urządzenie z instrumentu czysto naukowego stało się narzędziem bezpośredniej terapii. Ewa Chyra, dziennikarka Jedynki wybrała się do Centrum Cyklotronowego Bronowice w Krakowie, by sprawdzić jak to działa.